Jag har läst att det inte är artspecifikt om en fisk tål nitrit eller inte... Alla fiskar får permanenta skador vid höga halter, men vissa överlever i större utsträckning! Hittar tyvärr inte länken, ev kan Batski ha den!?
Över 0.1 i NO2 rekommederar inte JBL!
Och vad då, bara för att någon läser av fel på färgskalorna så är det ju inte bara att skita i det. JBL´s dropptester funkar, deras NO2 test börjar på 0 och andra steget är 0.025, tredje 0,05 och på fjärde steget kommer man till deras gränsvärde 0,1! Sen är det flera steg efter det också...
Vad jag läst så är det många som lyckas med "fishless cycle" genom att använda ammoniak. Håller just på och tester men har inte kunnat göra nån vettig utvärdering än! Men kolla ex min signatur!
Du får nog komma upp med den länken om du hävdar att nitritkänsligheten inte är artspecifik och att alla fiskar får permanenta skador av nitrittoppar - det talar emot all forskning och erfarenhet jag tagit del av och min egen långa erfarenhet av många olika fiskarter. Däremot kan jag tänka mig att en långtidsexponering för lägre nivåer inte är speciellt bra men det är ganska ovanligt med långtidsexponeringar i ett akvarium så det är normalt inga problem. Det finns också en kunskap om att salt i vattnet motverkar giftigheten hos nitrit och det finns en del väldig renomerade författare som hävdar att nitrit inte överhuvudtaget är ett problem i saltvattensakvarium - även om inte jag räknar mig dit även om jag anser att det största problemet där (och i sötvattenskar med höga pH) är ammoniakbildning. Dess giftighet är dessutom inte artspecifik på samma sätt även om det finns en liten differans mellan olika arter
Har du kört JBL:s nitrittest mot en fotospektrometer av lab. kvalitéet eftersom du utatalar dig så kategoriskt om den? Jag har inte gjort det med just JBL men jag har kört jämförande tester mellan labinstrument och färgtester för akvariebruk för andra välrenomerande märken och de resultaten var inte särskillt upplyftande.
Jag skrev ju också att det går bra med vad du kallar "fishless cycle" om du sätter till en ammoniumkälla. Metoden är dock besvärlig eftersom du har svårt att dosera så låga doser som behövs för att få en bra start. Du behöver ha väldig noggran mät och doseringsutrustning för att lyckas med detta. Senare års forskning har indikerat väldigt tydligt att en av de faktorer som bidrar till att du får en nitrittop (dvs de bakterier som omvandlar nitrit till nitrat inte växer till eller fungerar lika snabbt som de som gör det första jobbet - ammonium till nitrit) beror på att även måttliga nivåer av ammonium (all ammonium blir inte direkt omvandlat eller processen startar inte lika snabbt som man tidigare trott) verkar inhibiterande på andra steget
Men fortfarande så missar du poängen i den metod jag beskriver - det blir inga nitrittoppar om man startar på detta sätt - och därmed inte mer djurplågeri än det du gör när du beslutar dig för att sätta fiskar i fångenskap i en glasburk. Det startsätt som jag efter många år har prövat ut (och som jag beskrev ovan) garanterar en start så fri från djurplågeri som du någonsin kan tänka dig.
Ur djurskyddsperspektiv spelar det ingen roll vilken metod som jag eller du använder oss av - vi är förhoppningsvis så kunniga att vi klarar detta. Däremot är det väldigt viktigt att vi försöker att få nybörjare att starta på det lindrigaste sättet och då menar jag att den metoden som jag beskrev (få tåliga fiskar, ytterst, ytterst lite matning som sakta ökas samt daglig tillsättning av nitrifikationsbakterier under en startfas på ca 3 veckor) Jag tror numera också att ett preparat som Bactozym hjälper till i starten vad gäller övriga bakterier. Metoden är enkel, kräver en diciplin vad gäller matning och fiskantal men är betydlig enklare och säkrare än "fishless cycling". Genom att förorda denna metod så talar man också om för den nya akvaristen att man skall skynda långsamt, inte övermata och inte chockhöja belastningen och man ökar deras biologiska förståelse för akvariet.
Slutligen
bara för att någon läser av fel på färgskalorna så är det ju inte bara att skita i det.
. Om det hade varit så enkelt. Det är inte någon enstaka som läser fel. Prova själv med låga nivåer och ett antal som får läsa av resultatet. Vi har olika förmåga att skilja färger beroende på arv och framförallt ålder. Testerna är i sig inte heller tillförlitliga. Det är mycket lätt för en nybörjare (och även för gamla rävar) att läsa/tolka fel. Jag tillhör dem som för tjugo år sedan förespråkade att man skulle använda testerna vid start. Efter ha jobbat i flera år med nästan dagliga analyser av bland annat nitrit med hjälp av riktig utrustning (fotospektrometer) och jämfört många gånger med testerna så rekommenderar jag numera aldrig att skaffa tester vid starten utan lägg de pengarna på bakteriekultur i stället.
Den test jag tycker man skall ha i sötvatten är en KH-test, lätt att läsa av - man kan själv öka tillförlitligheten och ligger KH bra (mellan 3 och 6 i dH) så garanterar det ett stabilt akvarium där alla processer (inkl. nitrifikation) kommer att ske.
MVH Lasse
Edit: Jag har gjort mina starter i plantlösa system och gör man en sådan här start i ett system där man samtidigt introducerar snabväxxande plantor får man en än mer mjuk start eftersom dessa konsumerar en del av de kväveöverskott som fiskarna utsöndrar.