Hur mycket matar ni??

#1 - 25 januari 2009 07:12
Hej när jag hade mitt 50l akvarium matade jag flingfoder två ggr om dan varje dag i veckan jag vet att man ska ge lite olika mat så jag hade tre olika flingfoder jag tror jag matar kanske lite för mkt..

HUr matar ni??
#2 - 25 januari 2009 07:27
Mata gärna med frysfoder mer än med flingfoder.
#3 - 25 januari 2009 07:45
Sarahh skrev:
Hej när jag hade mitt 50l akvarium matade jag flingfoder två ggr om dan varje dag i veckan jag vet att man ska ge lite olika mat så jag hade tre olika flingfoder jag tror jag matar kanske lite för mkt..

HUr matar ni??

Tycker du verkar mata enligt rekomendationerna, brukar stå så att fiskarna skall hinna äta upp maten innan den sjunkit till boten eller inom 1-2minuter.
#4 - 25 januari 2009 08:38
kan man mata så här?

Mån:flingfoder
Tis:flingfoder
Ons:frystfoder
Tor:Gurka/sallad
Fre:Tablett
Lör:Frystfoder
Sön:fasta
#5 - 25 januari 2009 08:53
Hellre:

Måndag: Flingfoder morgon och frysfoder kväll
Tisdag: Fryst foder mitt på dagen, Tablett
Onsdag: Flingfoder på morgonen, frystfoder på kvällen
Torsdag: Grönsaker
Fredag: Tablett, flingfoder
Lördag: Frystfoder både morgon och kväll
Söndag: Flingfoder en gång på dan
#6 - 25 januari 2009 08:55
Jag tycker Sarahh´s förslag låter bättre ;)

Du behöver inte mata 2ggr/dygn. Och fasta en dag gör bara gott :)
#7 - 25 januari 2009 09:03
Behöver inte överdosera frysfoder som JojjeN förespråkar, speciellt inte när volymen är 50 liter och de brukar bli lite mer skräp av sånt foder.
#8 - 25 januari 2009 09:04
Hellre:

Måndag: Flingfoder morgon och frysfoder kväll
Tisdag: Fryst foder mitt på dagen, Tablett
Onsdag: Flingfoder på morgonen, frystfoder på kvällen
Torsdag: Grönsaker
Fredag: Tablett, flingfoder
Lördag: Frystfoder både morgon och kväll
Söndag: Flingfoder en gång på dan
#9 - 25 januari 2009 10:53
Nina82 skrev:
Jag tycker Sarahh´s förslag låter bättre ;)

Du behöver inte mata 2ggr/dygn. Och fasta en dag gör bara gott :)

Håller med. (Sedan kan det ju bero lite på vad för sorts fiskar man har, alla sorter vill ju inte ha samma mat.)
#10 - 25 januari 2009 10:56
Sarahh skrev:

HUr matar ni??

hur mycket och vad du matar med beror på vad du har för fiskar, vilka fiskar har du?
#11 - 25 januari 2009 10:59
just nu har jag 4 slöjjisar i mitt 180l ska inte ha kvar dem för det är inte mina ,min kompis akvarie gick sönder så jag har dem tills hon har skaffat ett nytt,de är bara4-5cm
#12 - 25 januari 2009 11:00
matar ungefär en nypa per gång men jag vill inte att de ska bajsa så mkt så det är därför jag frågar om mitt mat schema funkar
#13 - 25 januari 2009 11:03
Finns speciellt pellets som ska vara bra för slöjstjärtar.. Har aldrig haft dessa själv så mer vet jag inte :)
#14 - 25 januari 2009 12:02
Jag matar ett par gånger i veckan. Fryst eller färskt, sällan torrfoder. Levande foder så mycket som möjligt. Fast jag har inga slöjstjärtar, bara fisk som finns i naturen. Ett problem med att mata ofta och lite är att små blyga fiskar riskerar att inte få någon mat. Detta gäller naturligtvis vuxna djur, nykläckta yngel får simma i mat. Det viktigaste vid matning i små akvarier är att inte mata för mycket. Även om de äter upp allt så ska det som går in i munnen ändå komma ut i andra änden. Jag fick mitt första akvarium i mitten av 60-talet och har hittills inte sett en ihjälsvulten fisk. Det är med våra fiskar som med oss själva; många äter ihjäl sig.
Guest
#15 - 25 januari 2009 12:46
Jag matar 2ggr om dagen. Räkor på morronen och pellets/guppy på kvällen. Ibland så slänger ja i neontetror oxo.
#16 - 25 januari 2009 16:20
Nina82 skrev:
Finns speciellt pellets som ska vara bra för slöjstjärtar.. Har aldrig haft dessa själv så mer vet jag inte :)

jag hade två slöjstjärtar en gång och då matade jag dom med pellets tror det va 2-3 kulor per fisk fast man fick ju verkligen se till att dom fick lika mycket för vissa va snabba och ville ha mer
#17 - 1 februari 2009 19:31
Vad innehåller frysfoder för nått och köper ni det färdigt från zoo?
#18 - 1 februari 2009 19:40
Rolle85 skrev:
Vad innehåller frysfoder för nått och köper ni det färdigt från zoo?

Finns många olika att välja på och de finns i frysdisken i så gott som alla zoobutiker.
Vissa ska man undvika som tex röda mygg eftersom de kan vara allergiframkallade för den som handskas med det och dens omgivning. Innehåller heller inte så mycket nyttigt som många andra sorter utan funkar mest som en muta för hungerstrejkande fiskar.
Själv har vi fryst artemia och fryst cyklops och är väldigt nöjda med det. Speciellt cyklopsen som glider runt i akvariet ett tag innan den sjunker till botten. Bra för tex Apistogrammor som inte jagar sin mat i samma utstreckning.
#19 - 1 februari 2009 19:52
Jag har mollys och pansarmalar i karet, vad rekomenderas då?
#20 - 1 februari 2009 19:57
Rolle85 skrev:
Jag har mollys och pansarmalar i karet, vad rekomenderas då?

Testa antingen cyklops eller artemia, vilket som ;)

Våra levandefödare och pansarmalar äter vilket som iaf :)
#21 - 1 februari 2009 21:46
diskusarna får bara frysfoder. resten av karen får varannan fryst varannan flingor/pellets/tabletter och inga fiskar får mat på söndagar då i naturen det inte är säkert att dom får mat varje dag
#22 - 2 februari 2009 06:35
Jag har levande artemia i så stor utsträckning som möjligt, sjuka fiskar kan få frusen artemia.
#23 - 2 februari 2009 07:23
JojjeN skrev:
Jag har levande artemia i så stor utsträckning som möjligt, sjuka fiskar kan få frusen artemia.

Låter som att sjuka fiskar inte kan äta levande artemia när du lägger upp meningen sådär ;)

Hur menar du förresten?
Både sjuka och friska fiskar kan ju äta både levande och fryst artemia [:o]
#24 - 2 februari 2009 14:51
fryst artemia säger ni, ja får fråga på zoot om de har nått sådant.
#25 - 2 februari 2009 14:57
Nina82 skrev:
Låter som att sjuka fiskar inte kan äta levande artemia när du lägger upp meningen sådär ;)

Hur menar du förresten?

Både sjuka och friska fiskar kan ju äta både levande och fryst artemia [:o]

Syftade främst på min sjuka kulfisk som jag har just nu, han behöver få i sig mycket mat, men är så svag att han inte orkar jaga artemian, utan endast suger i sig de få som kommer precis framför hans mun. Då är det ju bättre att jag ger honom frusen tills han blir bättre och orkar jaga igen.
#26 - 2 februari 2009 15:36
Som sagt så är det ingen mening med att över mata.
Jag brukar mata fiskarna var annan dag, annars är det lätt att få flaggateller (heter de så? syftar på sådana parasiter som lever av fiskens mag innehåll)
Har hänt mig ett flertal gånger...
#27 - 2 februari 2009 15:59
JojjeN skrev:
Syftade främst på min sjuka kulfisk som jag har just nu, han behöver få i sig mycket mat, men är så svag att han inte orkar jaga artemian, utan endast suger i sig de få som kommer precis framför hans mun. Då är det ju bättre att jag ger honom frusen tills han blir bättre och orkar jaga igen.

Angående dina kulfisk så såg jag på zoot att de sålde massa små sådana ungar. Min fråga är, kan sådana vara i samma akvarie som mollys o pansarmalar, alt i ett kar med räkor?
#28 - 2 februari 2009 16:21
Njae, det är stor risk att de festar på räkorna
#29 - 3 februari 2009 14:29
JojjeN skrev:
Njae, det är stor risk att de festar på räkorna

Men kan de leva i ett kar tillsammans med bara mollys och pansarmal?

Annons