hur mycket mat till blåaktig sötvattenhummer?

#1 - 12 oktober 2005 11:48
[font=Verdana][size=1][color=#000000][font=Arial, Helvetica][size=2]Hej.

Sambon köpte en blåaktig sötvattenhummer för en knapp månad sen.
Försäljaren sa att den var fredlig och mest knipsade växter, men att den kunde ta en slö fisk ibland.

Sen vi nu introducerade denna hummer till akvariet så har 2 små algätare, en zebratetra, en guldmolly och en blackmolly bara försvunnit. Vi har hittat tetraskelettet när vi gjorde rent botten, och i morse flöt halva blackmollyn upp till ytan när hummern kröp ut ur sin grotta och hämtade sin frukost (en sjunktablett).

Dessutom hittar jag inget för just denna arten. Enligt affären heter den blue lobster quadro...nånting. men jag hittar ingen hummer alls där det latinska namnet innehåller "quadro".
Den är nu ca 5-7 cm lång, men vi valde den minsta i affären. Den största de hade var kanske 12-15 cm.

Nu till frågan:
Hur mycket mat ska hummern ha egentligen?
Som det är nu får den en sjunktablett på morgonen och en på kvällen.
Jag har sökt på "blue lobster", "blue crayfish" och alla möjliga kombinationer på nätet för att få fram hur mycket han ska äta, men överallt står det bara att man inte ska ge för mycket mat för då kan deras skal bli dåligt.

Men det känns som att han får för lite mat om han tjuvar fiskar... eller?
Det jag hittat om sötvattenhumrar på nätet är att de är väldigt territoriella, men det stod på artbeskrivningen i affären att den var fredlig. hm...

hjälp!
någon?[/size][/font][/color][/size][/font]
#2 - 12 oktober 2005 12:23
De jagar fisk väldigt aktivt, de passar på på natten då de flesta fiskar står och sover på botten. Mina hummrar klättrade upp på filtret och "hoppade" ner på sovande fiskar. Skaffa ett akvarium till och ha hummern där istället eller så har ni snart inga fiskar kvar...och ja, de är revirhävdande och kan skada eller rentav döda andra humrar speciellt när de ömsar då de är väldigt sårbara innan det nya skalet hårdnat. Men de har betydligt roligare beteende än många fiskar, speciellt honorna som gärna samlar snäckskal och andra "fina" saker och pyntar sitt revir.

mvh

Daniel
#3 - 12 oktober 2005 12:38
Tack Daniel!

Jo, det du säger om att de jagar på natten verkar stämma bra, för igår var den nu halva blackmollyn pigg och alert.
Dumt av affären att kalla dem fredliga då...

Det spelar alltså inte så stor roll hur mycket vi matar den? Den jagar ändå?
Ja i så fall är nog ett andra akvarium ett mycket lockande alternativ.

Tack igen!
mvh,
tete
#4 - 12 oktober 2005 13:28
har affären sagt att hummern är fredlig och inte tar fiskar är dom ersättningsskyldiga då varan inte motsvarar vad dom sagt.
vänd dej till din lokala avdelning av konsumentverket för emr information.

om du klickar på länken i min signatur så hittar du flear länkar till sidor om "skaldjur" du kan titta på
#5 - 12 oktober 2005 14:13
Ta och snacka med C.ciklid hon har stenkoll på skaldjur. Jag tror att hon har en likadan som du har...

Jag gjorde samma grej som du, köpte en fredlig "räka" (vet ännu inte säkert vad det är för något). Men den är inte så fredlig, tre pansarmalar har försvunnit hittills och de som är kvar har nypta fenor. Varje morgon börjar med att man får ta och plocka bort de blad som hon har lekt med under natten...
#6 - 12 oktober 2005 14:40
raven

Ja det verkar ju synnerligen skumt...
Får se vad sambon säger om det hela.

Tack för tipset om länkarna!
Med dem lyckades jag hitta arten de påstår i affären att det är, Cherax quadricarinatus, men den ser inte ut som en sån... Kanske för att den ännu inte växt klart och bytt skal osv...
#7 - 12 oktober 2005 14:43
gummiankan

ja precis.
rätt vad det är så inser man att en fisk försvunnit...
har du kollat in ravens länkar?
jag lyckades hitta den arten affären påstår att vår hummer är med hjälp av de länkarna.

tack för tipset, jag har skrivit ett medd till henne nu :)
#8 - 27 oktober 2005 13:08
[QUOTE=tetelaria][font=Verdana][size=1][color=#000000][font=Arial, Helvetica][size=2]Hej.

Sambon köpte en blåaktig sötvattenhummer för en knapp månad sen.
Försäljaren sa att den var fredlig och mest knipsade växter, men att den kunde ta en slö fisk ibland.

Sen vi nu introducerade denna hummer till akvariet så har 2 små algätare, en zebratetra, en guldmolly och en blackmolly bara försvunnit. Vi har hittat tetraskelettet när vi gjorde rent botten, och i morse flöt halva blackmollyn upp till ytan när hummern kröp ut ur sin grotta och hämtade sin frukost (en sjunktablett).

Dessutom hittar jag inget för just denna arten. Enligt affären heter den blue lobster quadro...nånting. men jag hittar ingen hummer alls där det latinska namnet innehåller "quadro".
Den är nu ca 5-7 cm lång, men vi valde den minsta i affären. Den största de hade var kanske 12-15 cm.

Nu till frågan:
Hur mycket mat ska hummern ha egentligen?
Som det är nu får den en sjunktablett på morgonen och en på kvällen.
Jag har sökt på "blue lobster", "blue crayfish" och alla möjliga kombinationer på nätet för att få fram hur mycket han ska äta, men överallt står det bara att man inte ska ge för mycket mat för då kan deras skal bli dåligt.

Men det känns som att han får för lite mat om han tjuvar fiskar... eller?
Det jag hittat om sötvattenhumrar på nätet är att de är väldigt territoriella, men det stod på artbeskrivningen i affären att den var fredlig. hm...

hjälp!
någon?[/size][/font][/color][/size][/font][/QUOTE]

Jag har också så kallad Blå Hummer, mina tillhör släktet Procambarus alleni och de rör inte mina guppy över huvud taget.

Det finns en väldans massa kräftor som säljs som Blå Hummer, kika på http://www.bluecrayfish.com/ så kanske du kan hitta din art där.

Växter äter mina hur mycket som helst av, har ingen javamossa kvar längre då de ätit upp all mossa eller så har den på annat sätt försvunnit från akvariet.

Vart har du läst att de inte ska ha för mycket mat mer än för att det skräpar ner akvariet?

/Henke

Annons