Hur mycket mat till 3 pansarmalar och två Ancistrusmalar?

#1 - 2 oktober 2006 10:24
Har ett nystartat 54 liters med tre pansarmalar och två ancistrus. Med från affären har jag fått "Sera viformo" och "Dr.Bassleer´s Biofish Food" (ingick i ett startpaket) Har förstått att jag ska mata sparsamt. Men vad är sparsamt, det de äter under två minuter? Men de äter ju under olika tid på dygnet, hur gör man då? Har läst att man kan ge ancistrusarna grönsaker, vad och hur mycket isådana fall?
Hoppas att någon förstår min fråga och orkar svara.

/Nybörjare som håller på att lära av sina misstag...
#2 - 2 oktober 2006 10:53
Två ancistrusar i ett 54 liters akvarium? Suck :( De skulle behöva minst det dubbla och om du dessutom råkar ha två hanar kommer de att slåss om reviret när de blir könsmogna. Även för pansarmalar är akvariet i minsta laget. Vad är det för art?

Om du har ett nystartat akvarium behöver du inte mata varje dag. Mata dem typ varannan dag. Jag känner inte till de matmärken du har men ancistrusar ska äta mest vegetabilier medans pansarmalar ska ha mest animalier. Jag antar att du kör med bakteriekultur?

Om du har fiskar som äter vid olika tider på dygnet måste du mata dem på olika tider. Pansarmalar är dagaktiva så dem ska du mata under dagen när belysningen är tänd. Ancistrusen kan du mata när belysningen har släckts.

Pansarmalar är stimfiskar så du bör skaffa minst 3 till om nån månad när akvariet är färdigcyklat.
#3 - 2 oktober 2006 10:59
batski skrev:
Två ancistrusar i ett 54 liters akvarium? Suck :( De skulle behöva minst det dubbla och om du dessutom råkar ha två hanar kommer de att slåss om reviret när de blir könsmogna. Även för pansarmalar är akvariet i minsta laget. Vad är det för art?

Om du har ett nystartat akvarium behöver du inte mata varje dag. Mata dem typ varannan dag. Jag känner inte till de matmärken du har men ancistrusar ska äta mest vegetabilier medans pansarmalar ska ha mest animalier. Jag antar att du kör med bakteriekultur?

Om du har fiskar som äter vid olika tider på dygnet måste du mata dem på olika tider. Pansarmalar är dagaktiva så dem ska du mata under dagen när belysningen är tänd. Ancistrusen kan du mata när belysningen har släckts.

Pansarmalar är stimfiskar så du bör skaffa minst 3 till om nån månad när akvariet är färdigcyklat.

Om nu akvariumet ær før litet før den ena sorten och i minsta laget før pansarmalarna, borde han då inte rimligen skaffa ett større akvarium æn att køpa tre till pansarmalar?
#4 - 2 oktober 2006 11:12
ATIX skrev:
Om nu akvariumet ær før litet før den ena sorten och i minsta laget før pansarmalarna, borde han då inte rimligen skaffa ett større akvarium æn att køpa tre till pansarmalar?

Jo det hade så klart varit det bästa. Jag ville bara påpeka att stimfiskar borde vara fler än 3 individer - helst 6 eller fler.
#5 - 2 oktober 2006 11:46
Jag blir nyfiken - har bara en liten ancitrus men funderar på att köpa en till, gott om utrymme finns!!! Men för att undvika bråk mellan två hanar undrar jag lite över när de blir könsmogna - vilken ålder (alt storlek)? Min lilla ancitrus är nu ca 4-5 cm och saknar skägg = hona?
#6 - 2 oktober 2006 11:52
Piccola skrev:
Jag blir nyfiken - har bara en liten ancitrus men funderar på att köpa en till, gott om utrymme finns!!! Men för att undvika bråk mellan två hanar undrar jag lite över när de blir könsmogna - vilken ålder (alt storlek)? Min lilla ancitrus är nu ca 4-5 cm och saknar skägg = hona?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får nog vänta tills den är minst 6-7 cm lång innan man säkert kan säga om det är hona/hane[/COLOR][/FONT]
#7 - 2 oktober 2006 14:10
batski skrev:

Tack så mycket för ditt engagemang.
Jag har förstått att två ancistrusmalar, även en, är för mycket för mitt lilla akvarium. Och att metallpansarmalarna helst också vill ha mer och vara fler, vilket också är planerat. Allt efter att ha läst här på Zoopet. När jag inhandlade firrarna var jag mycket noga med att tala om att jag hade ett 54 liters och var total nybörjare, som inte visste något om olika fiskar. Men nu vet jag iallafall vart jag ska hitta informationen. Dagens största beskymmer är dock att fiskarna inte ska svälta ihjäl. Sen så får jag ta och omplacera en av ancictrusarna innan de mår allt för illa. Eller är det bäst att omplacera bägge? Ny tråd kanske?

Jag använder mig av bakterikultur, främst nitrivec då jag har svaga nitrit värden på dropptesten. (Beror nog främst på den dåligt tvättade sanden, som nu är ordentligt tvättad. Med anrda ord; jag hoppas och tror att värderna håller på att ordna sig)

Så då kan jag mata i två omgångar utan att vara orolig över att pansarmalarna äter upp "nattmaten" också?
#8 - 2 oktober 2006 22:28
Trallala skrev:
När jag inhandlade firrarna var jag mycket noga med att tala om att jag hade ett 54 liters och var total nybörjare, som inte visste något om olika fiskar. Men nu vet jag iallafall vart jag ska hitta informationen.

Ja ju mer jag hör desto mindre jag har förtroende för akvariebutiker :mad:

Trallala skrev:
Dagens största beskymmer är dock att fiskarna inte ska svälta ihjäl.

De kommer inte att svälta om du matar dem varannan dag under några veckor.

Trallala skrev:
Sen så får jag ta och omplacera en av ancictrusarna innan de mår allt för illa. Eller är det bäst att omplacera bägge? Ny tråd kanske?

Om du inte har möjlighet att skaffa ett större akvarium i en snart framtid så är min åsikt att du bör omplacera båda anvcistrusar.

Trallala skrev:
Jag använder mig av bakterikultur, främst nitrivec då jag har svaga nitrit värden på dropptesten. (Beror nog främst på den dåligt tvättade sanden, som nu är ordentligt tvättad. Med anrda ord; jag hoppas och tror att värderna håller på att ordna sig)

Jag kan inte tänka mig att du har fått nitrit pga otvättat sand, utan är ganska säker på att det beror på att du inte har nån etablerad bakterieflora som kan bryta ner det, plus att du har en hel del fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under den första månaden. Även om man tillsätter bakteriekultur så behöver bakterierna tid på sig för att föröka sig och etablera sig i filtret. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Trallala skrev:
Så då kan jag mata i två omgångar utan att vara orolig över att pansarmalarna äter upp "nattmaten" också?

Det kan hända att de äter en del av maten, men om ancistrusarna är hungriga kommer de fram och äter och då får corysarna flytta på sig.

Annons