När jag inhandlade firrarna var jag mycket noga med att tala om att jag hade ett 54 liters och var total nybörjare, som inte visste något om olika fiskar. Men nu vet jag iallafall vart jag ska hitta informationen.
Ja ju mer jag hör desto mindre jag har förtroende för akvariebutiker :mad:
Dagens största beskymmer är dock att fiskarna inte ska svälta ihjäl.
De kommer inte att svälta om du matar dem varannan dag under några veckor.
Sen så får jag ta och omplacera en av ancictrusarna innan de mår allt för illa. Eller är det bäst att omplacera bägge? Ny tråd kanske?
Om du inte har möjlighet att skaffa ett större akvarium i en snart framtid så är min åsikt att du bör omplacera båda anvcistrusar.
Jag använder mig av bakterikultur, främst nitrivec då jag har svaga nitrit värden på dropptesten. (Beror nog främst på den dåligt tvättade sanden, som nu är ordentligt tvättad. Med anrda ord; jag hoppas och tror att värderna håller på att ordna sig)
Jag kan inte tänka mig att du har fått nitrit pga otvättat sand, utan är ganska säker på att det beror på att du inte har nån etablerad bakterieflora som kan bryta ner det, plus att du har en hel del fiskar i ett nystartat akvarium av den storleken. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under den första månaden. Även om man tillsätter bakteriekultur så behöver bakterierna tid på sig för att föröka sig och etablera sig i filtret. Så här ser det ut:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Så då kan jag mata i två omgångar utan att vara orolig över att pansarmalarna äter upp "nattmaten" också?
Det kan hända att de äter en del av maten, men om ancistrusarna är hungriga kommer de fram och äter och då får corysarna flytta på sig.