Hur mycket mat ska yngel ha?

#1 - 30 augusti 2007 14:44
jag har för närvarande 3 st Golden yngel i ett 60 liters kar. De är ca 1-1.5 cm.
hur mycket mat ska de ha? de ser lite tjocka ut om mage! jag vill inte mata ihjäl dem!

förslag?
#2 - 31 augusti 2007 07:20
bara ovetande människor här?
#3 - 31 augusti 2007 08:20
Ytterst lite. Ge dem vad de äter upp helt inom någon minut, det är bättre att göra så och mata fler gånger på en dag än att ge för mycket så att det bara blir liggande.
#4 - 31 augusti 2007 09:18
Vi har skaffat en Artemiakläckare och det verkar kanon! Har testat i ett annat yngelakvarium och är jättenöjda med den.
- Man sätter i apparaten i akvariet, fyller på salt i apparaten (det är ett slutet system, så det påverkar inte akvarievattnet i övrigt). Sedan häller man i en knivsudd med Artemiaägg, som börjar kläckas inom ett dygn. Artemian kan sedan simma ut i akvariet, genom en liten sil och ynglen äter det de vill ha. Ynglen lär sig rätt snabbt och kan faktiskt stå och vänta vid automaten, på att Artemian ska simma ut... :D

Det man måste tänka på är att automaten ska rengöras/diskas ur, ngn gång i veckan. Dessutom är det viktigt att man tar ur den ut akvariet vid vattenbyte. Det sistnämnda då saltvattnet i automaten rinner ut i karet, om akvarievattennivån sänks... Detta kan de förklara i akvariebutiken, om du är intresserad av att skaffa dig en kläckare.

Mvh
Matts
#5 - 31 augusti 2007 11:50
okey! jag ska vara lite mer försiktigt med matningen i fortsättningen! de var 6 från början, men min matmaskin var inställd på det minsta hålet i 1 månad... 3 st överlevde iaf!

får se om det blir artemia nästa gång jag får yngel dårå! har klarat mig på att krossa pellets och mala ner flingor hittills!

Annons