Hur mycket mat ska man ge honom?

#1 - 17 februari 2006 08:22
Hej!

Jag har en hankatt på 9 månader som aldrig blir mätt, han piper och piper och piper även om han precis fått mat.

Jag har några gånger testat att ge honom mat tills han blir mätt och då slutar han pipa och han är nöjd.

Problemet är att eftersom han är innekatt så rör han inte på sig så mycket så skulle vi ge honom så mycket mat som han vill ha så blir han tjock.

Därför tänkte jag fråga hur mycket som är normalt för en katt att äta?

MVH:

Magnus
#2 - 17 februari 2006 13:39
en katt brukar reglera sin mat själv,så många rekomenderar att den jämt ska tillgång till mat och så klart vatten, annars så står det på påsen hur mycket mat den ska ha, sen beror det på vad man ger den för mat. det finns foder som är gjort förl innekatter finns på djuraffären att köpa. rekomenderar att köppa foder på djuraffären, för det i som bukar finnas på ica konsum är inte nå bra foder, och torrfoder är det bästa för katten, mvh matte
#3 - 17 februari 2006 13:49
Jag håller med föregående talare om att det bästa är att katten styr över sitt ätande själv. En katt äter ca 15 ggr per dygn och bara lite åt gången och det säger ju sig självt att man inte orkar hålla på och ge 15 ggr utan det är bäst att ha en skål frammr med torrfoder till katten. Har själv 3 st innekatter som har fri tillgång. Visst är det en risk att dom blir lite tjockare än om man reglerar portionsvis men det handlar om kanske 0,5 kg skillnad för mina katter jämfört med när dom var utekatter.

Sen kan du ju även köra med light foder. Jag rekommenderar Hill´s Chicken Adult Light. Jättebra foder som du köper antingen i zooaffär eller hos veterinär.

:D
#4 - 17 februari 2006 14:06
Tack så mycket för era svar.

Jag hade ingen aning om att torrfoder är bättre för katten... Problemet som jag har är att katten alltid äter upp allt som man ger den, med en gång. Förutom om jag lägger upp så mycket att inte ens jag skulle kunna äta så mycket, då finns det lite foder kvar i botten när han är klar.

Men jag ska göra så att jag köper torrfoder för innekatt och ge honom så mycket som han vill ha under en tid och se vad som händer med hans vikt.

Tack!

// Magnus
#5 - 17 februari 2006 14:20
Vår katt får enbart torrfoder (och lite räkor eller nåt om vi äter det) och det mår hon bra av. Nu är hon iofs utekatt, så hon ger sig själv lite tillskott i form av möss...
#6 - 17 februari 2006 14:21
ja det låter bra , då blir nog katten nöjd, :-)
hoppas det går bra.
#7 - 17 februari 2006 18:56
Jag tycker nog inte enbart torrfoder...
Mina har alltid tillgång till torrfoder men på kvällen ger jag dom blötmat.
Ska dom bara äta torrfoder måste man se till så att dom får i sig tillräckligt med vätska annars ökar risken för njursjukdomar och urinsten!
#8 - 17 februari 2006 19:05
nja, dom reglerar vätske intaget bra själva. Dom ska ju ha fri tillgång till vatten. Tänk på att dom får mängder med tandsten av att äta blötfoder ofta.. Sen tycker jag personligen att det är hemskt dyrt att köpa t ex Hills på burk. Whiskas och Pussi och dom är inte tillräckligt bra och ger som du sa urinsten eftersom inte är anpassade efter specifika katters behov, typ ålder.

Man tjänar i längden på att köpa ett bra torrfoder, tex hos veterinären för att slippa framtida vet. räkningar för katter som får tex urinsten och onödigt mycket tandsten.

Det är väldigt vanligt att katter som äter foder från mataffärer under några år kommer in till veterinären med kissproblem pga urinsten.

Sen tycker jag också att det kan vara värt att testa att ge honom så mycket han kan äta i nån vecka i alla fall. Ställ fram fler skålar så han förstår att det inte tar slut eller att det plockas bort så borde det ge sig med "iproppningen" av mat...:D
#9 - 17 februari 2006 19:54
Även jag har alltid torrfoder framme till mina katter. De får lite blötfoder på morgonen. Vatten dricker de överallt - ur vattenkannan, duschen, mattes vattenglas vid sängen, hundens vattenskål, ur diskhon m.m. så vattenbrist behöver man nog inte oroa sig för. Skulle katten börja bli för tjock kan man fundera på att köpa speciella dietfoder, men pipandet är nog snarare ett sätt att visa att han är rädd för att inte få tillräckligt med mat...
#10 - 18 februari 2006 00:29
hej igen av det jag har läst och hört av vet, kattuppfödare, så stämmer det mycket bra det miiaoo säger. så gå på det så kommer nog katten må prima
#11 - 18 februari 2006 03:49
[quote=mattias_72]och torrfoder är det bästa för katten[/quote]
nja det bästa för katten är barf men rätt krångligt att syssla med.

[quote=TinaW] Ska dom bara äta torrfoder måste man se till så att dom får i sig tillräckligt med vätska annars ökar risken för njursjukdomar och urinsten![/quote]
myt, inget annat än myt när det gäller dagens torrfoder.
En anledning till kattägarnas tidigare tveksamma inställning till torrfoder har varit ett felaktigt rykte om att katten kan få urinsten om den äter torr kattmat.

Forskning har visat att det finns flera orsaker till varför en katt kan få problem med urinsten och att det huvudsakligen drabbar kastrerade hankatter. Ett starkt kombinerat samband med utvecklandet av urinsten är att katten är överviktig och har ett för högt magnesiumintag.

källa: Royal Canin

[quote=mattias_72]en katt brukar reglera sin mat själv,så många rekomenderar att den jämt ska tillgång till mat och så klart vatten, [/quote]

har själv torrfoder ståendes framme jämt och minst 1gång om dagen får kattan lite blötmat och det är mycket uppskattat.
räcker att ja frågar om hon vill ha mat så kommer hon springades å jamar å stryker sej mot benen.

när de gäller blötmat är mjau rätt bra.
pussi ok medans sheeba är totalt värdelöst.
och man ska aldrig köpa mjukmat i gele då gelen innehåller socker katter inte ska ha.
#13 - 18 februari 2006 09:44
[QUOTE=Raven]http://www.radron.se/templates/test____4531.asp[/QUOTE]
Bra länk, men tyvärr är man ju inte prenumerant så man kan inte se hela testet. Vilket blötfoder blev "bäst"?
#14 - 18 februari 2006 09:55
Personligen skulle jag låta det stå framme torrfoder hela tiden, men ge den en portion med blötfoder 2-3 gånger om dagen alt. ge den uppblött torrfoder.
Ursprungskatten kommer från torra områden och får i sig vätska genom sina byten. Ursprungshunden däremot har lättare att få tag i vätska och dricker därför mer under dagen. Därför går det bättre att ge en hund torrfoder, även om man ska kolla så att hunden dricker bra.

Är man rejält kunnig på foder/näring så kan man satsa på BARF. Däremot skulle jag inte börja med det ifall man inte har mycket kunskap.
#15 - 18 februari 2006 10:44
ja barf är ju bra till hundarna med , men då ska man vara noga,

så torrfoder är ju det bästa om man inte vill barfa sin katt.

men inte torrfoder från ica . konsum , det är bara dynga.
#16 - 18 februari 2006 12:21
[quote=mattias_72]ja barf är ju bra till hundarna med , men då ska man vara noga,

så torrfoder är ju det bästa om man inte vill barfa sin katt.

men inte torrfoder från ica . konsum , det är bara dynga.[/quote]

Ärligt talat tror jag det bästa är att kombinera torrfoder och blötfoder. Det torra fodret för tänderna (tandsten) och tuggmotstånd och det blöta fodret för vattnet.
#17 - 18 februari 2006 12:49
[quote=Krasch]Ärligt talat tror jag det bästa är att kombinera torrfoder och blötfoder. Det torra fodret för tänderna (tandsten) och tuggmotstånd och det blöta fodret för vattnet.[/quote]

Jo, fast det är ju säkert inte många som köper t ex Hill´s burkmat eftersom den är då dyr. Utan de köper från mataffär och den maten är inte tillräckligt bra utan kan med lite tid ge besvär med urinsten.

Jag tycker att om man nödvändigtvis vill ge blöt mat så kan man ge rått kött eller t ex räkor eller fisk.... Det är ju dessutom berikande för katten att få varierad kost och att få äta mer naturligt, typ kött och fisk..
#18 - 18 februari 2006 13:52
[quote=miiaoo]Jag tycker att om man nödvändigtvis vill ge blöt mat så kan man ge rått kött eller t ex räkor eller fisk.... Det är ju dessutom berikande för katten att få varierad kost och att få äta mer naturligt, typ kött och fisk..[/quote]

räkor ska man va ytterst försiktig med till katter då det är urinstensframkallande genom sitt höga mineralinnehåll.
kan minnas fel men tror 2räkor fyllde en hel veckas behov av mineraler.
#19 - 18 februari 2006 14:44
Täta försök att urinera kan även bero på urinsten, som täpper igen urinröret. Det är speciellt vanligt på hankatter, som utfodras med torrfoder. De dricker ofta för liten mängd vätska och får då en stark, koncentrerad urin i vilken kristaller bildas. Kristallerna kan sedan bakas samman till större urinstenar.

Alltså inte bara en myt, utan medicinskt bevisat!!!
#20 - 18 februari 2006 14:50
[quote=TinaW]Alltså inte bara en myt, utan medicinskt bevisat!!![/quote]

då har du en källa att hänvisa till då
#21 - 18 februari 2006 14:56
Detta är utdrag av det som finns att läsa på katt.nu

En katt som vanligen äter torrfoder anpassar sig till att dricka den mängd den behöver, även om vätskeinnehållet i torrfoder är mindre än burkmat. Under vissa omständigheter bör man vara extra uppmärksam eftersom det annars finns en risk för att vattenintaget blir för litet.

När katten blir utfodrad med våt mat (burkmat, färskt kött eller fisk) blir vätskebehovet till stor del tillfredsställt genom maten (färskfoder och konservfoder innehåller 70-85 % vatten) och katten behöver därför inte dricka alls eller väldigt lite. Detta i motsats till när man ger torrfoder då katten måste få i sig nästan 100 % av vattenbehovet genom att dricka.
#22 - 18 februari 2006 15:43
ur råd och rön

I stort sett är kattfodren bra. En på konserv från Hills Science Plan och torrfoder från Iams och Royal Canin fick allra bäst resultat. Vi har testat nio torrfoder och sex konserver och bara några av dem har fått anmärkningar.

Kattmaten är överlag bra visar våra analyser av innehållet. Av 15 testade foder har 12 fått det sammantagna omdömet bra eller mycket bra. Testvinnarna är ett våtfoder från Hills Science Plan och torrfodren från Iams och Royal Canin. Tyvärr finns inte någon av dessa i dagligvaruhandeln - i alla fall har inte vi kunnat hitta dem där - utan de återfinns i specialbutiker.

I dagligvaruhandeln finns däremot de två foder som får allvarligare anmärkningar, det är Sheba (en konserv) och Friskies med tonfisk, lax och grönsaker (ett torrfoder). Den sistnämnda innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten - säskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.

Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till blindhet.

För lite omega 3 i vissa torrfoder
Anmärkningar som inte har bedömts som lika allvarliga gäller halterna av kalcium och omega 3-fettsyra. Det är fettsyra från fisk om analyserats, eftersom katter inte kan tillgodogöra sig den som finns i växter. Torrfodren Friskies med biff, kyckling och lever, Whiskas och Hills Science Plan innehåller ingen omega 3-fettsyra från fisk.

För mycket kalcium i ett par konserver
De våta fodren från Pussi (med kött och lever i sås) och Whiskas (med oxkött) innehåller för mycket kalcium. Det kan ge katten hälsoproblem.

Inte hundmat till katten
Den som har både hund och katt bör inte ge dem samma föda. De har helt olika näringsbehov. Katten är ett utpräglat rovdjur och kan bara tillgodogöra sig näring från animaliska produkter. Hunden, däremot, kan tillgodogöra sig näring även från växtriket

vi har bara get våra katter torrfoder och då inte skit mat från konsum, ica mm. och då har vi fött upp norska skogskatter, och haft perser och några blandraser.
men att ge den något smaskigt en gång i veckan är ju aldrig fel :-)

katten har inga problem med att få tillräkligt med vatten på torrfoder, den torkar inte ut sig själv så dumma är dom inte.
alla vetrinärer jag pratat med rekomenderar torrfoder,
tycker själv att royalcanin är bäst dom har ett bra urval.
#23 - 18 februari 2006 16:14
Mina har givetvis alltid tillgång till torrfoder (Royal Canin indoor) men dom får även blötmat (Mjau) dagligen.
Är man bara säker på att katten dricker tillräckligt (ca 60ml/kg katt och dygn) så är det säkert inte fel att bara ge torrfoder... men hur kan man vara säker på det?! Jag vet ju inte heller om mina får i sig tillräckligt med vätska men det hjälper i alla fall till med blötmaten!
#24 - 18 februari 2006 16:19
räcker å titta i "lådan" för att se om kattend ricker tillräckligt.
#25 - 18 februari 2006 17:46
Ja var och en får göra som man själv anser bäst!
Då ska vi kanske inte råda andra att göra samma sak utan bara berätta hur vi själv gör! Torrfoder eller blötmat kan diskuteras i eviheter, fram och tillbaka, fördelar mot nackdelar o.s.v
#26 - 18 februari 2006 19:13
[quote=Raven]räcker å titta i "lådan" för att se om kattend ricker tillräckligt.[/quote]

haha ja det har du rätt i, :)

Annons