Hur mycket ljus skall vi ha? Växterna slokar

#1 - 8 juni 2004 09:42
Vi har införskaffat ett begagnat 144 L kar.
Med följde en ljusramp med ett 18W, ca 60 cm långt ljusrör.
Det är inte av typen´"grolux" eller motsvarande.
Vi tycker att det verkar vara lite dålig belysning.

Kan någon tipsa om hur mycket ljus man behöver till detta akvarium. Det är 90 cm långt och 40 cm högt och djupt.
Det lär visst finnas ljusrör med olika frekvenser. Skall man blanda olika sorter? Vad är bäst för växterna?(som börjar se hängiga ut)

Någon har kanske också något bra tips på någon bra gödningstablett som man kan lägga i för att växterna skall frodas och vara gröna?.

Tack på förhand
#2 - 8 juni 2004 10:03
Gro-luxen är ett växtrör och har blågrönt sken de kan vara gammalt och alla rör bör bytas 1 gång per år.
#3 - 8 juni 2004 10:16
Finns grolux med olika frekvenser?
Hos vår lokala djuraffär visste de inte så mycket om ljus.
De hade något som hette Aqua-glo, med frekvens 18.000 K och var på 20 W. Skulle ett sådant lysrör räcka till 144 L? Det fanns visst andra lysrör också, men som de inte hade hemma, Flora-glo, Sun-glo, Life-glo och Power-glo. Frekvenserna gick från 2.800 K, 4.200 K, 6.700 K och upp till 18.000 K. Vad gör de olika frekvenserna för påverkan?

Någonstans i bakhuvudet har jag läst att det skall finnas rekomendationer med antal w/liter vatten.

Nyfiken på svar
#4 - 8 juni 2004 13:18
Kuno om du tittar på Zoopets förstasida , till höger under Meny.
Så finns det en kategori för Belysning.
Där står en del matnyttigt om lysrör.
Det står att du bör ha två lysrör i den typ av kar som du har.

Själv har jag ett 325l kar och till det har jag 4st 18w rör med reflektorer vilket ger en väldig skillnad mot när jag hade bara 2 rör.
Jag har blandat Sunglo och Powerglo rör.

Sedan kan du köpa en växtnäring som heter TMG.
Det har fungerat bra för mig.

Det här med frekvensen som benämns k och betyder Kelving.
Tror jag står för färg spektrumet som lysröret ger.
#5 - 8 juni 2004 13:33

Det här med frekvensen som benämns k och betyder Kelving.

Tror jag står för färg spektrumet som lysröret ger.

Kelvin. Färgtemperatur. Hur rött/gult/vitt/blått färgen upplevs:
http://www.hjortgatanszoo.se/_grafx/block_imgs/lg_temperatur_stor.jpg

Runt 8000-9000K brukar kännas ganska vitt för de flesta.

(Dom som har lite mer avancerade inställningar på sin monitor kan jämföra. Ta upp en vit bakgrund och se vad du gillar.)

Det finns inget i Kelvin-talet som säger hur bra ljuset är för växterna.

0,125 watt per liter är väldigt lite. Du skulle behöva komma upp i typ 0,25-0,5 watt/liter för att växterna ska klara av att utnyttja ljuset.

Det bästa röret med avseende på växterna heter Philips Aquarelle (det har högst PUR-effektivitet). Det är på 10000K så det genererarar ett ljus i akvariet som upplevs vitt.
#6 - 9 juni 2004 17:36
Jag får väl vända mig till "defdac".

Behöver inte växterna något "gult" ljus alls då. Dom ska alltså klara sig med "vitt" av typen Philips Aquarelle?

Mitt akvarium är på 290l. Jag har just nu "3x36w(120cm)lysrör" med reflektorer.
Akvariet är 56 cm högt, behöver jag flera rör undras? För att växterna ska må bra.

Tacksam för svar och förslag!!

Excido [:-100]
#7 - 9 juni 2004 17:53

Behöver inte växterna något "gult" ljus alls då. Dom ska alltså klara sig med "vitt" av typen Philips Aquarelle?

Vitt ljus innehåller alla frekvenser, inklusive gult.

Mitt akvarium är på 290l. Jag har just nu "3x36w(120cm)lysrör" med reflektorer.

Akvariet är 56 cm högt, behöver jag flera rör undras? För att växterna ska må bra.

Bra att du angav höjden. Normalt sett jag nog sagt att 0,37 watt per liter duger för att få det allra mesta att växa, förutsatt att man inte skuggar ljusälskande växter med andra växter.

Men nu är din burk ganska hög, så bottentäckare kommer nog få kämpa ganska mycket. Du har dock reflektorer, så jag skulle vänta med att skaffa fler rör och se till att rör, reflektorer och täckglas är rena.

#8 - 9 juni 2004 19:05
Tack för svaren!
You are the man defdac.

/Excido
#9 - 30 juli 2004 07:50
Tjena grabbar och tjejer. Länge sedan sist, men nu är det knas.
Jag fortsätter på detta ämne.

Jag har ju ett akvarium på dryga 300 liter. Jag har problem med växterna. Det enda som växer ordentligt är "Vattenpest" och så har jag någon form av en kortväxande "Vallisneria".

Jag har även "Hygrophila polysperma" som inte vill alls i detta akvarium. Den växte så otroligt bra i mitt lilla 100 liters akvarium, nu lever den i ett tynande tillstånd.
I det "lilla" akvariet 40cm högt hade jag 3x18w belysning och "Tropica Master Grow" som gödning, samt lite egenblandad "pulvergödning" från Hjortgatans Zoo. Jag hade vanligt akvariegrus storlek mellan 5-7mm. Som jag skrev ovan växte "polysperman" väldigt bra.

I mitt "stora" akvarium ca 300 liter 56cm högt och sammanlagt 142w med just för tillfället 3st reflektorer och rätt fin rådasand vill "polysperman inte alls.
Jag göder som i mitt lilla 100 liters "justerat för 300liter" och övrig skötsel som i mitt 100 liters. Lysrören består av Aquarelle, Power-Glow samt två av rören som satt i 100 liters akvariet.

Något jag märkt dock är att rötterna är av den "jag förmodar" packade rådasanden bleka tunna och konstiga mot när jag hade gruset i det lilla akvariet. På "vattenpesten" har faktiskt delen som sitter i botten vid något tillfälle ruttnat av på någon stängel.

Det sägs ju dock att näring tas upp av bladen att rötterna bara håller fast växterna i botten, man undrar.

Är det belysningen det beror på ändå?? Jag kör nu utan täckglas också kan tilläggas.

Funderar kraftigt på att byta till grus och höja upp botten ganska mycket,men det är mycket mycket jobb med det.

Någon med förslag? Jag blir väldigt tacksam.
Tack på förhand.

//E [:-118]
#10 - 30 juli 2004 08:01
Jag skulle tippa på att det är sanden som ställer till det, det blir för kompakt för rötterna. (När det gäller vanliga krukväxter är det väldigt få som överlever i sand.)
Om du inte vill byta ut all sand kan du ju testa att ha grus just där växternas är.
#11 - 30 juli 2004 09:23
Jag tror inte att sanden påverkar särskilt mycket.

Hur är det med lysrören. Har de varit igång länge? Många lysrör (kanske inte aquarelle?) bör bytas med ett års mellanrum pga att de inte längre klarar av att ge så mycket ljus som man kanske tror.

Peter
#12 - 30 juli 2004 11:43
Jag vill inte heller tro att det är sanden då jag har läst om personer som har blästersand i sina kar, den är ju väldigt fin har jag fått för mig.

Lysrören har gått ettag, vet ej hur länge men det har känts som om det kanske är dags. Jag får testa.

Fler förslag tas tacksamt emot.

[:-34]
#13 - 30 juli 2004 20:12
Jag läste någonstans att Auarelle ska lysa med 90% kapacitet tills dom dör helt, dvs inte bli sämre och sämre utan köra för fullt tills dom slocknar.
#14 - 30 juli 2004 20:18
Hej

Nu är jag ingen kung på växter men om jag inte missminner mig så är det inte alla växter som tar upp näring genom bladen.Har för mig att ex svärdplantan gärna vill ha gödningstabletter nedstuckna vid rötterna.Ett annat alternativ kan vara lite lerkulor precis vid rötterna
Fredrik

Annons