hannesc skrev:tjaaa finns ju en halvdann tumregel om 0,5W per liter. jag har dryga 1W per liter till mitt iof.
jocke_999 skrev:Hur mycket ljus kan man mellan pekfingret och tummen säga att man behöver om man tillsätter Co2 ca 40 ppm och göder med 1 dos PMDD micro+ i veckan vid 30% vattenbyte. Akvariet har gott om växter och är på 471L.
40 ppm är ganska mycket CO2, så för att inte få algskog bör du nog ha ganska mycket ljus
Det borde med andra ord vara väldigt stor risk att få obalans om man tillsätter 40ppm.
Har kört med Co2 i över ett halvår nu och stundtals fått jättebra effekt men nu sen ca 2 månader tillbaka är effekten inte alls lika stor. Växterna lever och bubblar lite ibland men dom ser halvdanna ut. Och sen en tid tillbaka har jag haft lite bekymmer med Cyano så jag tillsätter Algina.
Vad göra? Öka PMDD eller Co2?
Jag använder 5 ml co2 dagligen, 30 ml PMDD en gång per vecka ved vattenbyte.
växterna växar kanon, får slänga ofta men!
har besvär med grönalger som sitter fast på blad och glas varför jag kaster blad ofta.
En annan fråga, hur ofta bör man byta ljusrör?
defdac skrev:CO2 är en gas som växtakvarister trycker ner i akvariet med hjälp av modifierade brandtuber med regulatorer/styrutrustning.
Jag gissar därför att du menar 5 ml EasyCarbo?
Jag tycker doseringen ser bra ut.
Är det hårda gröna prickalger? Isåfall kan du öka PMDD-doseringen lite.
Det beror på vilken typ av rör du har. Äldre typer av "garage"-rör kan man få byta en gång i halvåret eftersom dom blir markant sämre med tiden. Moderna sk "trifosfor"-rör tappar dock bara ca 10% av sin intensitet innan dom inte längre går att tända (kan ta flera år).
Mitt akvarium är ett år så det måsta vara den nya typen av rör jag har.