Hur mycket ljus?

#1 - 28 juni 2005 22:02
Hej! Planerar att klämma in ännu mer ljus i mitt 375 liters växtakvarium. Har för tillfället 4st 36W lysrör som sitter fast i locket på akvariumet. Det växer ganska bra, men jag skulle vilja testa lite svårare växter än dom jag har nu. Skulle vilja ha växter som glossostigma, Ludwigia Glandulosa och andra ljuskrävande växter. Hur många fler rör bör jag då satsa på? Bör jag då ha reflektorer på de ny lysrören? Isåfall kommer jag bara få plats med två till, sen är locket helt fullt. Utan reflektorer så får det plats en hel del. Vilket är bäst isåfall? Och hur många nya lysrör bör jag satsa på?

Skulle uppskatta lite hjälp väldigt mycket. :)

//MVH Christian
#2 - 29 juni 2005 06:27
Hej!

Jag är ingen ljusexpert.

Har du bra co2 värden?
kör du pmdd?
Har du reflektorer på dina rör i dag?
Har du provat att ha ljuskrävande växter med dina 4 rör?

Ljuset gör att det växer fort, så vill man ha lite kompaktare växter och inte långa och glesa så behöver man inte så mycket ljus.

Testa plantera vad du vill. köp reflektorer. går det inte så köp två rör till med reflektorer, då får du ca 0,6w/liter och det borde räcka, om ditt ljus inte räcker i dag.

Urban
#3 - 29 juni 2005 06:33
Håller med Urban ovan. Prioritera reflektorer på de rör du har före att skaffa fler lysrör. Då utnyttjar du det ljus du har på ett bättre sätt. Många lysrör leder bara till värmeproblem och höga elräkningar.
#4 - 29 juni 2005 14:40
Jo jag har reflektorer på alla rör idag. Tillväxt takten är jag rätt nöjd med, men jag har nästan bara vanliga snabbväxande växter. Nu planerar jag att göra en total röjning där i och försöka få till en snygg aquascape, och jag skulle då villja ha mer ljuskrävande växter som glossostigma och Ludwigia Glandulosa. Testade att ha Myriophyllum tuberculatum men det gick väll sådär. Den blev överväxt av alger och växer knappt.
Co2-nivån är bra och alla växter bubblar fint. Jag göder med PMDD.
Men jag borde alltså skaffa alla växter jag vill ha och se om det fungerar och sedan köpa fler om det inte gör det?
#5 - 29 juni 2005 14:49
Glosso är nog bra att trycka ner med mycket ljus men L.Glandulosan jag hade med 1W/liter fick för sig att krypa pga allt ljus...

M.tuberculatum undrar jag nästan om jag någonsin sett se nått bra ut.

Jag tycker att 6*36 med reflektorer blir precis lagom i din balja.
#6 - 30 juni 2005 08:29
[QUOTE=oveb]Glosso är nog bra att trycka ner med mycket ljus men L.Glandulosan jag hade med 1W/liter fick för sig att krypa pga allt ljus...[/quote]
Jag kör 0,6 w/l och mina L. glandulosa växer snabbt uppåt och blir hyfsat röda även på ovansidan (speciellt när dom närmar sig ytan förstås). Mina L. mullertii växer också på fint, och blir mest gröna på ovansidan (vilket dom ska, enligt uppgift), men tonar mot rött även på ovansidan när dom närmar sig ytan.

Glosso har jag dock inte fått att krypa konstigt nog.

Jag tycker att 6*36 med reflektorer blir precis lagom i din balja.

Jag tycker också det låter bra. Jag tycker mina 0,6 är alldeles lagom med ljus.
#7 - 30 juni 2005 09:01

Jag kör 0,6 w/l och mina L. glandulosa växer snabbt uppåt och blir hyfsat röda även på ovansidan (speciellt när dom närmar sig ytan förstås). Mina L. mullertii växer också på fint, och blir mest gröna på ovansidan (vilket dom ska, enligt uppgift), men tonar mot rött även på ovansidan när dom närmar sig ytan.

Glosso har jag dock inte fått att krypa konstigt nog.

Om växterna snabbt växer uppåt, även Glosson, är det sannolikt typen av lysrör som är problemet. De rör jag vet direkt är bra på att trycka ner det mesta i krypläge (förutsatt att *inget* skuggar) är Aquarelle, Aquastar och Triton.

De rör som får växterna att få långa internoder är SunGlo, GroLux, Biolux.
#8 - 30 juni 2005 12:01
[QUOTE=defdac]Om växterna snabbt växer uppåt, även Glosson, är det sannolikt typen av lysrör som är problemet. De rör jag vet direkt är bra på att trycka ner det mesta i krypläge (förutsatt att *inget* skuggar) är Aquarelle, Aquastar och Triton.

De rör som får växterna att få långa internoder är SunGlo, GroLux, Biolux.[/QUOTE]
Ja, jag misstänker att det är det som var problemet. Nu kör jag på totalt tre rör. I mitten ett Aquastar, som omges av ett GroLux på varje sida. Kanske dags att byta ut GroLuxarna mot Aquastar eller Aquarelle. Det ena Grolux-röret är dessutom över ett år gammalt.

Grejen är att jag vill ha ett rör med lite rött i för att fiskarna ska få fin färg. Aquastar är inte alls rött utan helblått, och Aquarelle sägs ju vara exakt likadant. Dock är aquarellen i mitt andra kar lite åt det blåröda hållet skumt nog...

Kanske var det tack vare bra lysrör som grannarna lyckades trycka ner glosson med sina 0,3 w/l. Ska höra vad dom kör för lysrör.
#9 - 30 juni 2005 13:26

I mitten ett Aquastar, som omges av ett GroLux på varje sida.

Dålig placering om du vill trycka ner glosson i framkanten. Innan du byter ut dom iövrigt kassa GroLuxen kan du testa att sätta Aquastaren längst fram och rikta undan Grolux-ljuset från framkanten med dina reflektorer - se även till att inte glosson har några överhängande växter. Såhär fick jag ner Glosson - helt fritt från överhäng:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2003.cgi?&op=showcase&category=0&vol=2&id=16

Grejen är att jag vill ha ett rör med lite rött i för att fiskarna ska få fin färg. Aquastar är inte alls rött utan helblått

Isåfall har du inget Aquastar. Röret i sig ser rosa ut när man tittar direkt på det (mycket blått och rött) och i vattnet så ger det extremt intensiva blå *och* röda färger.

Dock är aquarellen i mitt andra kar lite åt det blåröda hållet skumt nog...

Exakt. Det tyder på att det inte är ett Aquastar eller att du kollar på Aquastaren när GroLux-rören är tända, och då luras ditt öga eftersom de superröda GroLuxen får det rosa Aquastaren att se blått ut i jämförelse.

Relativitetsteori du vet ;)

Sätt Aquarellet och Aquastaret bredvid varandra i samma ramp får du se om du ser någon skillnad.

Ska höra vad dom kör för lysrör.

Sannolikt ett högkelvinrör (inte säkert med troligt).

Växter växer på höjden när dom får lågkelvinljus eftersom skuggat ljus från andra växter har låg kelvin - då försöker växten snabbt ta sig upp till trädtopparna och när dom får det himmelsblå högkelvinljuset så börjar dom sprida ut sig på bredden.
#10 - 30 juni 2005 16:00
[QUOTE=defdac]Dålig placering om du vill trycka ner glosson i framkanten.[/quote]
Jo, fast faktum är att när jag försökte med glosson så hade jag aquastaren i framkant, precis som du föreslår, och precis av samma skäl. :-)

Problemet med reflektorerna är att dom är inbyggda i såna där köpelysrörshållare, så dom går inte att vrida på.

Såhär fick jag ner Glosson - helt fritt från överhäng:

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2003.cgi?&op=showcase&category=0&vol=2&id=16

Jaja, skryt lagom, hörrö. Skrytpelle där. :D

Exakt. Det tyder på att det inte är ett Aquastar eller att du kollar på Aquastaren när GroLux-rören är tända, och då luras ditt öga eftersom de superröda GroLuxen får det rosa Aquastaren att se blått ut i jämförelse.

Relativitetsteori du vet ;)

Aaah. Så är det ju förstås.

Sätt Aquarellet och Aquastaret bredvid varandra i samma ramp får du se om du ser någon skillnad.

Det skulle jag göra direkt om det inte vore så att aquarellen är 36,5 cm och aquastaren är 60 cm. :-) Men jag antar att du har rätt även i det här fallet.

Växter växer på höjden när dom får lågkelvinljus eftersom skuggat ljus från andra växter har låg kelvin - då försöker växten snabbt ta sig upp till trädtopparna och när dom får det himmelsblå högkelvinljuset så börjar dom sprida ut sig på bredden.

Aha. Intressant. Jag visste att starkt ljus får växter att breda ut sig (för att dom då är högst upp) och tvärtom. Men det där med låg- och högkelvin hade jag inte tänkt på. Men det är ju logiskt nu när du säger det.
#11 - 30 juni 2005 17:46
Jo, fast faktum är att när jag försökte med glosson så hade jag aquastaren i framkant, precis som du föreslår, och precis av samma skäl. :-)

<snip>

[quote]

Såhär fick jag ner Glosson - helt fritt från överhäng:

http://showcase.aquatic-gardeners.o...y=0&vol=2&id=16

Jaja, skryt lagom, hörrö. Skrytpelle där.
[/quote]
Jag hoppas att det framgick vad jag ville förklara. Kollar du på sidobilden:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/28.jpg
så ser du vad jag menar med att Glosson inte ska ha något som skuggar den. Jag försökte i största möjliga mån hålla fri sikt till alla 6 rören, och den började genast klättra om den började växa in i buskage - trots Aquarelle.

Täta buskage ger mycket lågkelvin och grönt ströljus som får dom att resa sig.

Men det där med låg- och högkelvin hade jag inte tänkt på. Men det är ju logiskt nu när du säger det.

Problemet, om man nu fördjupar sig, är att det inte beror på kelvin-talet, utan små variationer i far-red-området, som inte kelvin säger något om.

Det *brukar* vara så att det går hand i hand, men inte alltid.
#12 - 1 juli 2005 05:47
[QUOTE=defdac]Jag hoppas att det framgick vad jag ville förklara. Kollar du på sidobilden:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/28.jpg
så ser du vad jag menar med att Glosson inte ska ha något som skuggar den. Jag försökte i största möjliga mån hålla fri sikt till alla 6 rören, och den började genast klättra om den började växa in i buskage - trots Aquarelle.
[/quote]
Jadå, det framgick. Jag borde förstås ha sagt att det framgick. Jag tyckte det syntes bra även på "Front view"-bilden och "As far from the left as one can view my aquarium"-bilden. Ibland har jag en tendens att skoja till det, när jag egentligen borde fokusera på väsentligheterna. Sorry.

Täta buskage ger mycket lågkelvin och grönt ströljus som får dom att resa sig.

Ja, jag har inte så mycket plats att leka på, så jag gissar att det blir grönt ströljus över hela min burk. Även där glosson är helt oskuggad. Jag har tänkt lite på det där med grönt ljus, men jag har inte tänkt på att andra växter avger grönt ljus. Konstigt. Jag brukar inte stanna så tidigt i mina tankebanor. Eftersom de flesta växter är gröna, innebär det att växter i princip inte tar upp grönt ljus alls? Eller tar de upp även grönt ljus, men i mindre utsträckning? Vad skulle hända om man belyste en växt med enbart grönt ljus?

Problemet, om man nu fördjupar sig, är att det inte beror på kelvin-talet, utan små variationer i far-red-området, som inte kelvin säger något om.

Det *brukar* vara så att det går hand i hand, men inte alltid.

Fördjupning har jag inget problem med, tvärtom. Intressant med såna där falska slutsatser. Nånting verkar beror på nånting och alla observationer stämmer. Nästan. Fast egentligen beror det på nåt annat. Det är ju de här detaljerna som gör akvaristiken (liksom alla vetenskaper) intressant. Kan man inte fördjupa sig kan man ju lika gärna lägga ner.
#13 - 1 juli 2005 08:55
[QUOTE=dinajel]
Ja, jag har inte så mycket plats att leka på, så jag gissar att det blir grönt ströljus över hela min burk. Även där glosson är helt oskuggad.
[/quote]
Jo det finns det ju alltid, men om Glosson ser ditt Aquastar borde det inte resa på sig, om inte GroLuxljuset sabbar det hela. Jag kan tänka mig att växten är såpass "logiskt" byggd att den "förstår" att om den får skuggljus så kan den inte vara helt uppe bland "molnen" ännu varpå den fortsätter sin vandring uppåt.

Farsan lyckades trycka ner en vanlig Hygrophila i totalt krypläge med Aquastar: http://www.defblog.se/picture/1358.html och jag själv har just nu en krypande L. glandulosa som står ensam bland en massa grönt gräs med Aquarelleljus.

Eftersom de flesta växter är gröna, innebär det att växter i princip inte tar upp grönt ljus alls?

Exakt. Det är det man utnyttjar när man beräknar PUR-effektivitet som är ett mått på hur effektivt en ljuskälla omvanldar elenergi till den typ av ljus som används av växten. Har en artikel om det här:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87

Eller tar de upp även grönt ljus, men i mindre utsträckning? Vad skulle hända om man belyste en växt med enbart grönt ljus?

Mjo, just grönt ljus kanske inte är så bra eftersom klorofyllet är grönt och studsar tillbaks det ljuset - däremot funkar det med gulgröna lampor eftersom växterna har olika typer av accessoriska pigment som kan transportera energin från andra våglängder till klorofyllet.

Det är därför fotosyntesactionspektrat i artikeln ovan trots allt ger lite bidrag även i det gulgröna området även om det är försvinnande litet jämfört med de områden där klorofyllet är som effektivtast.

Då tänker alla, aha då ska man ju ha rör som GroLux som bara har rött och blått! Tyvärr kommer det med en rejäl el-effektivitets-sänkning eftersom lysrörstillverkarna bara sätter "solglasögon" på röret dvs filtrerar fram rött och blått. Filter snor effektivitet och intensitet. Men det är ju ett klurigt sätt att lura växtfysiologer på.
#14 - 1 juli 2005 10:15
[QUOTE=defdac]Jo det finns det ju alltid, men om Glosson ser ditt Aquastar borde det inte resa på sig, om inte GroLuxljuset sabbar det hela. Jag kan tänka mig att växten är såpass "logiskt" byggd att den "förstår" att om den får skuggljus så kan den inte vara helt uppe bland "molnen" ännu varpå den fortsätter sin vandring uppåt.[/quote]
Ja, det låter rimligt. Mycket grönt ströljus och två GroLux-rör är nog inte dom bästa förutsättningarna, även om det sitter ett Aquastar rakt över.

Farsan lyckades trycka ner en vanlig Hygrophila i totalt krypläge med Aquastar: http://www.defblog.se/picture/1358.html

Oj! Det var rackarns vad dom kröp. Vad är det för w/l i det akvariet? Och är det bara Aquastar?

och jag själv har just nu en krypande L. glandulosa som står ensam bland en massa grönt gräs med Aquarelleljus.

När får man se bilder på din nya aquascape?

Exakt. Det är det man utnyttjar när man beräknar PUR-effektivitet som är ett mått på hur effektivt en ljuskälla omvanldar elenergi till den typ av ljus som används av växten. Har en artikel om det här:

http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87

Jepp. Den har jag läst, men det var rätt länge sen, så det var nog bra att jag läste om den.

Det är därför fotosyntesactionspektrat i artikeln ovan trots allt ger lite bidrag även i det gulgröna området även om det är försvinnande litet jämfört med de områden där klorofyllet är som effektivtast.

Ja, enligt det spektrat så skulle till och med rent grönt ljus göra lite fotosyntes.

Då tänker alla, aha då ska man ju ha rör som GroLux som bara har rött och blått! Tyvärr kommer det med en rejäl el-effektivitets-sänkning eftersom lysrörstillverkarna bara sätter "solglasögon" på röret dvs filtrerar fram rött och blått. Filter snor effektivitet och intensitet. Men det är ju ett klurigt sätt att lura växtfysiologer på.

Aha. Nu fattar jag det där med filter. (Stycket ovan i kombination med artikeln.) Ska genast byta ut mina kvarvarande GroLux mot Aquarelle eller Aquastar. Jag har vetat tidigare att GroLux får växterna att växa uppåt och att dom inte är lika effektiva, men jag tänkte inte att det var så illa.

Jag jämförde förresten mitt korta Aquarelle-rör i ena akvariet med det långa Aquastar-röret i mitt andra kar, samtidigt som jag hade ett GroLux-rör bredvid. Aquarelle och Aquastar var attans lika (även om jag tyckte att Aquarellen var något något yttepyttelite rödare). GroLux-röret såg ju nästan helt rött ut i jämförelse.
#15 - 1 juli 2005 10:44
[QUOTE=dinajel]
Oj! Det var rackarns vad dom kröp. Vad är det för w/l i det akvariet? Och är det bara Aquastar?
[/quote]
Jag är lite osäker på vad han körde just då. Han får plats med 4 st 30 wattsrör i rampen om jag inte minns fel, men stängde av två. Det enda jag är säker på är att han har 1 Aquastar längst fram.

När får man se bilder på din nya aquascape?

Det kommer dröja. Jag vill inte slänga en del växter så jag har satt dom i två knippen som jag flyttar runt i akvariet för att gräset ska få ljus. Ser inte klokt ut.
#16 - 1 juli 2005 12:37
Så här "fint" kröp min Glandulosa under 300W 13000 Kelvin :)

http://berthling.com/gallery/325-liters/CIMG2575

Den befann sig nog i "himlen"...
#17 - 1 juli 2005 12:40
vilken är glandulosa `?
#18 - 1 juli 2005 14:07
Den röda fulingen mitt i bilden.
#19 - 1 juli 2005 22:51
[QUOTE=oveb]Den röda fulingen mitt i bilden.[/QUOTE]

som ja misstänkte då :)
#20 - 13 juli 2005 14:56
[QUOTE=defdac][quote=dinajel]
Ska höra vad dom kör för lysrör.
[/quote]
Sannolikt ett högkelvinrör (inte säkert med troligt).[/QUOTE]
Drar upp den här tråden igen efter att ha varit borta på semester ett tag.

Nu har jag kollat upp vad grannarna kör för lysrör. Det heter "Interpet Triplus". Det är det enda namn som står. Lite övrig info stod dock på förpackningen som dom som tur var hade sparat.

Det ska vara till "Tropical and marine". Det är på 36 watt. Ljuset är blått/blårött, det påminner om Aquarelle tycker jag. Jag skulle gissa på ett Kelvin runt 10.000+ (speciellt med tanke på "tropical and marine"), men det är en ren gissning. Topparna på spektrat ligger såhär:

Blå: 430/440
Gulgrön: 550
Rödgul: 620
Plus lite på far red vid cirka 720

Går det att säga nåt om PUR-värde eller övrigt om det röret eller behövs hela spektrat? En sökning efter det röret på google ger nästan inget (bara lite om T5-varianten).
#21 - 13 juli 2005 15:35
Det är förmodligen T5-varianten av det beryktade Interpret Triton som har nästan exakt samma spektralfördelning som Aquarelle och Aquastar och välkänt att även det kan trycka ner växterna. Som jag trodde dårrå 8)

Det har en hög PUR-effektivitet runt 0.72 micro-Einsteins per joule vilket är högt och bra.

http://www.aquariumsuperstore.co.uk/mall/Triton.asp
#22 - 13 juli 2005 15:36
Här är en föreningsmedlems växtakvarium belyst med Triton som får hygrophilan att krypa längs marken:
http://www.akvarie.net/controllersvt?action=galleryimage&imageid=304
#23 - 14 juli 2005 08:16
[QUOTE=defdac]Det är förmodligen T5-varianten av det beryktade Interpret Triton som har nästan exakt samma spektralfördelning som Aquarelle och Aquastar och välkänt att även det kan trycka ner växterna. Som jag trodde dårrå 8)

Det har en hög PUR-effektivitet runt 0.72 micro-Einsteins per joule vilket är högt och bra.

http://www.aquariumsuperstore.co.uk/mall/Triton.asp[/QUOTE]
Aah. Visst är det det röret dom har. Interpet Triplus. Men dom har T8-varianten. Det är alltså bara Triton som har bytt namn till Triplus. Tur för dom. Jag ska meddela dom att dom är lyckans ostar som råkade köpa ett så bra rör. Inte konstigt att deras glosso kröp och att den H. polysperma dom fick av mej inte växte uppåt på samma sätt som min gör. Tack för hjälpen.
#24 - 4 mars 2007 17:17
Väcker denna gamla tråd och ställer en ny fråga.

Till mitt 840L akvarium ska jag bygga en ny ramp.

Blir 8st 36W rör för mycket, tror ni det räcker med 6st 36W rör.

Funderar på Aquarell och nått rör till, förslag?
#25 - 4 mars 2007 21:33
Ingen som har någon åsikt?
#26 - 6 mars 2007 10:41
Finns det verkligen ingen som har någon åsikt?! trist...
#27 - 6 mars 2007 10:55
6 eller 8 rör beror lite på vad du ska ha i akvariet tycker jag. Med mycket växter hade jag helt klart valt 8.

Förutom Aquarell finns det en hel del bra rör. PowerGlo och Arcadia Freshwater lyser fint i kombination tycker jag. :)

Mvh
Mattias
#28 - 7 mars 2007 10:06
Azeah, slå in dina akvariemått i min ljuskalkylator och använd 0.76 som pur-effektivitet och typ 50-70% reflektoreffektivitet om du kör vanliga platta zooaffärsreflektorer:
http://defdac.googlepages.com/

Vill du köra lite svårare marktäckare tycker jag du ska försöka få över 100..
#29 - 7 mars 2007 14:10
Defdac,

har du någon känsla för vad för värde på reflektoreffektiviteten som är en bra approximation om man har en böjd reflektor, från tex arcadia, plus att man som i mitt fall har en vit undersida på toppen dessutom (för det ljus som läcker förbi reflektorn).

Värdena blir väldigt känsliga för olika antagna reflektorvärden så det känns som om detta är viktigt för att använda din utmärkta ljuskalkylator.

/Niclas
#30 - 7 mars 2007 16:00

Värdena blir väldigt känsliga för olika antagna reflektorvärden så det känns som om detta är viktigt för att använda din utmärkta ljuskalkylator.

Ja det är svårt, det hela är ju ett enda stort överslag.

Allt över 95% skulle jag vilja säga är orealistiskt eftersom en del ljus smiter ut från akvariets rutor oanvänt av växterna - oavsett om hooden är helt vitmålad så att det mesta studsar tillbaks ner i akvariet. Jag antar även att det blir någon form av intensitetsförsämring varje gång ljuset måste studsa mot vit färg (vilket är anledningen att välformade reflektorer av ett bra material är bättre än vit färg)...

Jag skulle kanske uppskattat din setup med tja.. 80%? *shrug*
#31 - 7 mars 2007 18:13
Tackar för ett snabbt svar,

jo jag förstår att det är svårt att uppskatta. För mig med relativt lite ljus så kan reflektorvärdet vara av ganska stor betydelse i kalkylatorn. Jag kollar med runt 70-80% så får vi väl se vart jag hamnar.

/Niclas

Annons