Hur mycket ljus?

#1 - 10 september 2002 19:45
Jag har tidigare kört med endast två lysrör á 36W över vår 310-liters tank. Det har gått förvånansvärt bra, men då är stenkorallerna av snälla sorter som alla sitter nära ytan.

Nu sitter jag däremot med två styck MH 10K på 250W vardera, och funderar på om jag ska elda på med båda eller en. Visserligen är det långt ifrån tropikernas solljus, men 500W MH över 300 liter känns massor.

Andra frågor jag väldigt gärna skulle ha hjälp med är hur jag bör vänja in akvariet vid ljuset, hur länge man i slutändan man bör köra per dag, bör man kombinera med nått extra blått, och vad kör jag resten av dagen?

#2 - 12 september 2002 13:46
Hejsan. Ja jag tycker att du skall köra på en lampa men bara en viss stund under en vacka tex 2h 1-2dagen 4h 3-4dagen 5h 5dagen 6h 6:e dagen å sen så 10h resten av tiden. Själv kör jag med 10h per dag men då med 3st 30watts lysrör 2st 10000Kelvin å 1st Aqtanicblå
Totalt 12h
Men skall du ha mer Stenkoraller å andra sjur som vill ha massa ljus så sätt upp den sedan
/C
http://www.wrang.com
http://www.saltvatten.info

#3 - 17 september 2002 11:44
Hej,

Bara att hålla med Christian när det gäller invänjningen. En del koraller kan ta mycket lång tid på sig innan de riktigt trivs igen. Vissa skivanemoner kan ta upp mot ett år! De klarar sig utmärkt under tiden, de mår bara inte toppen. 2x250W över ett 310L är definitivt för mycket, såvida man inte specialicerar sig på vissa Acroporor och Tridacnor. Själv har jag 2x150 över ett 250L, detta är för mycket för flera av mjukkorallerna. Jag har fått höja rampen till 45-50 cm över vattenytan. Slöseri med el (pengar alltså), plus att man blir bländad. Om jag skulle bygga om detta akvarium från start hade jag satsat på 2x70W + ett par lysrör. Om du går efter Christians förslag kan du prova att ha en 250W över halva akvariet, alltså inte mitt i. På det sättet får du goda mäjligheter att ha många olika koraller med olika krav på belysningen. Mitt i kan se estetisk bättre ut, det beror lite vad du prioriterar.

Hälsningar
Fredrik

#4 - 17 september 2002 17:46
Skulle det räcka med ett 250W över en 250-310L?

#5 - 18 september 2002 07:05
Hej,

Ja, i Watt räknat är det t.o.m. åt det höga hållet, de flesta ljuskrävande stenkoraller kommer att trivas utmärkt. Det som kan vara lite bekymmersamt är längden på akvariet. En 250W lampa monterad c:a 30-40 cm över ytan och som är utrustad med en reflektor som sprider ljuset relativt mycket kan täcka c:a 70-80 cm i längd. Det enklaste är att komplettera med en par lysrör så att det inte ser för mörkt ut i kanterna, om man nu störs av detta vill säga, många tysker att denna effekt är vacker. Det man måste tänka på är att man placerar de ljuskrävande korallerna inom det område där lampan lyser ordentligt. Den zon där ljuset är svagare placerar man med fördel skivanemoner, polyper, hjärnkoraller och andra som inte vill ha så mycket ljus.

Du kanske kan börja med 1x250W och ett lysrör och se hur du tycker att det ser ut. Ett lysrör tycker jag att man alltid ska ha, låt lysröret lysa 12 h och metallhalogenlampan i 6-9 h.

Vill du ha stenkoraller i hela karet och karet är ex. 120cm långt så skulle jag rekommendera att du använder 2x150W och ett lysrör i stället. Allt hänger på vilka djur man vill ha.

Hälsningar
Fredrik

Annons