Hur mycket låter era FX5?

#1 - 8 april 2006 09:19
Jag tycker att mitt låter lite väl mycket, det är ett tydligt surrande.
Eftersom jag har det i mitt sovrum så blir det störande på kvällen...
Det står under en öppen aluställning, så allt ljud kommer ut.
Jag funderar på att lägga ljudisoleringsmatta runt, någon som vet om det hjälper mycket?
#2 - 8 april 2006 09:43
:D Konstigt jag har mitt 1,5meter från soffan och hör det inte därifrån
Har det ifs i ett skåp under akvariet (Juwel vision 450)Men det blir ingen större skillnad när jag öppnar dörren:confused: :confused:
#3 - 8 april 2006 10:06
HÖR du det inte ens 1,5 meter bort?
För jag hör det tydligt typ 5 meter bort...
#4 - 8 april 2006 11:35
Mitt låter heller inte så mycket,det låter mindre än min dator och den låter inte mycket.Kolla så att du inte har någonting som ligger emot ställningen eller en vägg.Jag tyckte mitt filter lät mycket precis när jag kopplade in det.Det var bara en slang som låg mot väggen som gjorde arr det blev resonans i väggen,det försvann när jag flyttade lite på slangarna.
Lycka till.
MvH Richard
#5 - 8 april 2006 15:47
Har du haft det igång länge:confused: Mitt lät lite första dagen (Luft)
Annars är det något som är fel:(
#6 - 9 april 2006 04:30
kan ju bygga en låda av 22mm spånskiva och måla.
invändigt klär du den med dämpningsmatta för motorum på bilar.
finns på bl.a biltema och är rätt billigt.

vira ett par täcken runt ska funka rätt ok också.
#7 - 9 april 2006 08:02
Hmm jag brukar tydligen ha lite skrämsel info om just pumpar...[:o] Men jag fick höra rätt nyligen om en kille vars pumphuvud på FX5 gett med sig efter en veckas användning! :eek: Jag vart liiite skrajsen! Efter lite smått tjuvlyssning kom det fram att personen startat upp den felaktigt. Personen hade inte fyllt den med den mängd vatten som skulle i enligt manual, utan startat den torr!, som då en säljare sagt att man kunde. Jag antar att pumpen fick gå väldigt varm i det läget.

Mitt emellertid fungerar fortf. helt ypperligt och går tyst med endast resonansen i bänken som extra murr. Inget som stör mig och jag kan sova med det.

//Camilla
#8 - 9 april 2006 08:30
Efter att ha läst denna tråd känns Eheim ännu mer som det givna valet. Verkar som Fluvals pumpar fungerar väldigt olika. Känns som ett lotteri, får man en nitlott e de trist!
#9 - 9 april 2006 08:49
Hmm.. Fluval FX5 är nog lite knepigare än andra vanliga filter eftersom det sitter ett chip i den som har en massa små idéer för sig. Men allt nyproducerat är ju en prövning att skaffa. Men allt förbättras ju med tiden. :) Tycker att mitt FX5 är det bästa, i både filtervolym och prismässigt, jag haft.

//Camilla
#10 - 10 april 2006 07:17
[QUOTE=Mohlén]Efter att ha läst denna tråd känns Eheim ännu mer som det givna valet. Verkar som Fluvals pumpar fungerar väldigt olika. Känns som ett lotteri, får man en nitlott e de trist![/QUOTE]
Tycker det e precis likadant med eheim.
#11 - 10 april 2006 13:24
[QUOTE=jower]Tycker det e precis likadant med eheim.[/QUOTE]

Jag påstår inte att Eheim är helt felfritt, men jag tycker ändå att det är Fluval som det klagas mest på angående störande ljud och andra defekter här på forumet överlag.
Det är ju trist att det ska vara så eftersom Fluval är billigare, men jag är ändå beredd att betala lite mer för något som (förhoppningsvis) håller vad det lovar. Iofs när det gäller ljudnivån är det väl mer en fråga om hur lättretad man är. Fungerar filtret i övrigt som det ska är det ju inga större problem.
#12 - 10 april 2006 14:03
ja naturligtvis MÅSTE detta chip direkt gå sönder eftersom det existerar. eller går kanske nån rörlig plastbit sönder först? gissa så får jag höra.
#13 - 10 april 2006 14:05
[quote=Mohlén]Jag påstår inte att Eheim är helt felfritt, men jag tycker ändå att det är Fluval som det klagas mest på angående störande ljud och andra defekter här på forumet överlag.
Det är ju trist att det ska vara så eftersom Fluval är billigare, men jag är ändå beredd att betala lite mer för något som (förhoppningsvis) håller vad det lovar. Iofs när det gäller ljudnivån är det väl mer en fråga om hur lättretad man är. Fungerar filtret i övrigt som det ska är det ju inga större problem.[/quote]

Kan det vara så att det säljs mera fluval?
#14 - 10 april 2006 14:25
[QUOTE=Opus]Kan det vara så att det säljs mera fluval?[/QUOTE]
Det var ett mycket bra svar,jag har 3st fluval filter och är helnöjd med dem.
Jag har även ett eheim 2217 som är bra mycket bökigare att rengöra än fluvalen.
MvH Richard
#15 - 10 april 2006 15:06
[quote=Opus]Kan det vara så att det säljs mera fluval?[/quote]

kan mycket väl va så.
#16 - 10 april 2006 15:18
Det har inget med ämnet att göra men jag tycker det mesta, när det gäller akvarie tillbehör, håller dårlig kvalitet om man jämnfört med vad man får betala.
#17 - 10 april 2006 16:03
Där sa du ett sanningens ord Opus!!!!!!!
#18 - 10 april 2006 16:53
Oj, här har det gått hett till.. ;)

Jag måste få fråga: Hur mycket kostar ett Eheim som har 20L filtervolym?

Tänk vad skönt det är att slippa allt krongel med luftningen.. det gör filtret helt själv.

Eheim ÄR känd för att vara bra kvalité, men om man sedan ser priset på Eheim är ju inte det riktig populärt längre. Men det finns ju alltid något produktionsfel oavsett om det är en ny bil eller ett filter. Jag tog en chansning med detta FX5. Kan erkänna att intresset var först mer vägt åt ett Eheim denna gång. Men priset fick styra denna gång. Och som jag sagt. Ångrar verkligen inte mig en sekund!

Smaken är som baken! DELAD!

//Camilla
#19 - 10 april 2006 17:28
håller med dig Camilla min fx5 har funkar perfekt i flera månader nu....Och filtervolymen kan ju ingen klaga på 20 liter huh
#20 - 10 april 2006 19:41
[QUOTE=Opus]Kan det vara så att det säljs mera fluval?[/QUOTE]

Visst kan det va så. Iofs vet jag inte hur länge Fluval funnits på marknaden, tror Eheim funnits längre och numera kanske säljs mindre p.g.a. priset?! Men jag tycker att det är trist när folk betalar rätt dyra pengar för akvarietillbehör oavsett om det är Fluval, Eheim eller nåt annat märke och grejerna inte håller vad de lovar! Även om Fluvals filter är billigare så är det ändå rätt dyrt för en plasthink, några slangar och en liten motor som driver runt manicken! Så jag håller helt klart med dig Opus när det gäller akvarietillbehörens relativt dåliga kvalitet överlag jämfört med vad man får betala.
#21 - 14 april 2006 21:13
[quote=greken]Jag tycker att mitt låter lite väl mycket, det är ett tydligt surrande.
Eftersom jag har det i mitt sovrum så blir det störande på kvällen...
Det står under en öppen aluställning, så allt ljud kommer ut.
Jag funderar på att lägga ljudisoleringsmatta runt, någon som vet om det hjälper mycket?[/quote]

Jeg har en FX5 og efter den havde været igang i ca 2 uger begynde den at larme, det blev bare værre og værre, efter 2 dage kunne jeg slet ikke være i rummet.
I brugsanvisningen står det at man kan/skal rense rotoren en gang imellem og det gjore jeg, men det hjalp ikke.
Kontaktede sælgeren og efter 2 dage havde jeg en ny rotor.

Når jeg samlignede det 2 rotore kunne jeg tydligt se at lejet på den gamke rotor var så slidt at de var ca 5mm til forskel mellem dem.
Det betød at rotoren flyttede sig ca. 5mm ud og stødte på pumpehuset, og med de omdrejninger som pumpen køre med, larmede den så meget at den let kunne overdøve mit vækkeur.

Efter at rotoren er blevet skiftet er der ikke nogen problem.

PouJac
#22 - 5 september 2006 22:47
ta å jämnför...en diselmotor på typ 2000hk den låter mer än en på 1000hk....alltså fluval fx5 är ett brutalare filter än andra...=låter mer. sen å ha dom i sovrummet ...ja vad säger man...???? trodde man sov där jag
#23 - 7 september 2006 06:52
Min FX5 fungerar perfekt och är tyst så att jag inte kan höra ett dugg från filtret. Det var endast i början när jag startade filtret första gången och den pumpade ut luften som det hördes en del. Sedan automatiken gjort sitt så är filtret tystare än en mus. . . .
#24 - 7 september 2006 06:55
ja det är samma här. från början var det ljud men nu efter några dagars körning så är mitt knäpp tyst. sen å ha akvarium i sovrummet så tror jag man skulle höra vattnet mer än ljudet av fx5:an mera...
#25 - 7 september 2006 10:52
Jag har ett litet tips till alla Fluvalägare som även kan funka på andra pumpar. Jag har en 404:a som pumpar 1300 l/t. Den e inte helt tyst utan ett brummande ljud har det alltid varit i den, inte störande direkt men den hörs lite när det är natt. Efter en rengöring lät den mer än vanligt, typ det vanliga ljudet + ett högt surr ovanpå det. Det hjälpte inte vad jag än gjorde, jag lutade på burken flera gånger, för att lufta av den men gav upp. Den fick gå några timmar tills tanten klagade. Då kollade jag på den igen, starta om osv. Så av en slump fasvände jag, alltså vände kontakten ett halvt varv o döm om min förvåning, den TYSTNADE. Min egen teori är att impellern ändrade "magnetiskt läge" i motorhuset. Så nu går den som vanligt igen. Värt att testa eller hur?
#26 - 8 september 2006 14:54
ÖÖÖÖ hur kan man fasvända med 1 st fas:p

Annons