hur mycket kostar L046?

#1 - 1 maj 2010 17:03
som rubriken lyder
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 1 maj 2010 17:04
Auratusen skrev:
som rubriken lyder

Det är ju exportförbud på arten och den är inte så himla lättodlad i några större antal så det brukar t.o.m. vara svårt att ens få tag på den. Hittar man dom för en tusenlapp styck skall man nog vara mycket glad - men sen beror ju priset också på storleken
#3 - 1 maj 2010 18:11
Såg att dom hade den på Bromma zoo för 1495:-
#4 - 1 maj 2010 18:24
Brukar dyka upp på diverse malforum för typ 800-1000kr för ca 3cm mal.
#5 - 1 maj 2010 18:24
Danne_85 skrev:
Såg att dom hade den på Bromma zoo för 1495:-

Senast jag var där kostade dom minsan 1895 :-)
#6 - 1 maj 2010 18:28
Privat säljare hade ungdjur på blocket för 850, för ett tag sen. Morsan har lovat mig ett par till sommaren... Ska bli spännande
#7 - 2 maj 2010 18:21
Han som jag köpte av som odlar l 046 tar 300 kr per cm.
#8 - 2 maj 2010 18:54
solis skrev:
Han som jag köpte av som odlar l 046 tar 300 kr per cm.

Hur får man tag på honom och var bor han? Har han regelbundet nya kullar?
#9 - 2 maj 2010 18:57
Bladh skrev:

Det här var faktiskt väldigt intressant pris, nu blev jag väldigt sugen med. ;)
#10 - 2 maj 2010 19:31
Bladh skrev:

Pma mig så kan jag hjälpa dig.
Han bor utanför laholm.
Han brukar alltid ha kullar men jag vet inte hur det ser ut nu.
#11 - 3 maj 2010 20:41
Går att få VF för 1000 lappen
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 maj 2010 21:24
Freke skrev:
Går att få VF för 1000 lappen

1/ antingen ljuger de om att den är vildfångad
2/ eller så är de miljösvin som har smugglat ut fiskarna

Så antingen handlar man då av en lögnare eller av ett miljösvin - bojkotta
Bilagor:
#13 - 6 maj 2010 22:51
Eller så är det ingen ide att jag säger nått som vanligt för folk tror ju aldrig på det ändå eller så får jag skit för det. Men det går iaf att få tag på om man vet vart man skall leta
#14 - 7 maj 2010 07:47
Förstår inte riktigt hypen runt zebrorna om jag ska vara ärlig...
Visst de är fina och så men 1800+ för en randig liten rackare...... ärligt talat...!
#15 - 7 maj 2010 08:09
Håller med ovanstående...;)
Har gett mycket mindre för mina... (blev 3st)
Köpte dem för ca 4veckor sedan, och de trivs riktigt bra.
Och den prissättningen som anges 300kr/cm är en väldigt bra måttstock.
Enligt rykten kommer det att finnas sådana till försäljning på NVSA´s auktion i höst.
www.nvsa.eu
Kom dit o lägg ett bud om ni är sugna på dessa vackra malar.
#16 - 7 maj 2010 11:00
solis skrev:
Pma mig så kan jag hjälpa dig.

Han bor utanför laholm.

Han brukar alltid ha kullar men jag vet inte hur det ser ut nu.

Jag hör av mig i sommar. Ska förmodligen till Mellbystrand ett par dagar, och visst ligger det nära Laholm. Eller..?[:-129]
#17 - 7 maj 2010 11:24
Bladh skrev:
Jag hör av mig i sommar. Ska förmodligen till Mellbystrand ett par dagar, och visst ligger det nära Laholm. Eller..?[:-129]

Alldeles rätt[:-159]
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 7 maj 2010 11:28
Freke skrev:
Eller så är det ingen ide att jag säger nått som vanligt för folk tror ju aldrig på det ändå eller så får jag skit för det. Men det går iaf att få tag på om man vet vart man skall leta

Vet inte vad du menar - jag sågade ju definitivt inte dig utan bara att antingen var säljaren ifråga en lögnare eller ett miljösvin. Oavsett vilket så skall man inte handla från en sådan person.
#19 - 8 maj 2010 00:19
Man får tycka vad man vill om brasilien å deras lagar men fisken kommer ut iaf, sen hur är en annan fråga.. Men skit samma det va inte det tråden handle om.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 8 maj 2010 07:31
Freke skrev:
Man får tycka vad man vill om brasilien å deras lagar men fisken kommer ut iaf, sen hur är en annan fråga.. Men skit samma det va inte det tråden handle om.

Ja man kan alltid tycka vad man vill om lagstiftningen - men bara för att det finns brottslingar som bryter mot den så är det inte OK att köpa stöldgodset.
#21 - 8 maj 2010 09:18
Ja man kan alltid tycka vad man vill om lagstiftningen - men bara för att det finns brottslingar som bryter mot den så är det inte OK att köpa stöldgodset.

Instämmer med dig Kjell. Med tanke på hur trögavlad den verkar vara (små kullar som är långsamväxande) så lär vildfångandet skada beståndet ganska rejält.
#22 - 8 maj 2010 09:29
Hela området där Hypancistrus zebra lever, 100% av det, kommer att torka ut helt och hållet när Belo Monte-dammen är klar.
Vildfångst av H. zebra, laglig eller inte, är inte ett hot mot arten, men hela arten är dömd att dö ut i naturen inom några år pga dammen.

Smugglandet av H. zebra ut ur Brasilien är inte ett miljöproblem i sig, men det är ändå inte bra: det är ett brott i Brasilien och bidrar till att öka Brasilianska regeringens redan mycket stora paranoia vad gäller forskning på och handel med fisk.

Men skall jag vara ärlig tror jag inte att vildfångade zebror förekommer i handeln, utom i mycket liten omfattning. Jag är ganska säker på att de allihop är odlade, och att de kallas "vildfångade" för att öka värdet.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 8 maj 2010 09:56
Instämmer med dig Kjell. Med tanke på hur trögavlad den verkar vara (små kullar som är långsamväxande) så lär vildfångandet skada beståndet ganska rejält.

Denna art kommer att bli utrotad i naturen - men inte pga av den olagliga vidlfångsten utan pga att deras biotop försvinner pga ett planerat dammbygge (som Azur skriver).

Orsaken till att man inte skall syssla med denna art i vildfångat tillstånd har mer att göra med myndigheternas syn på smugglingen. Just smugglingen ut från Brasilien har myndigheterna tagit som intäkt till att branschen är oseriös och bara har profiten för ögonen vilket har gjort att den lagliga vildfångsten drabbas av alltmer restriktioner.
Detta är inte bra för miljön - tvärtom så menar ju också miljömyndigheter som CITES att vildfångst i sig är bra för miljön. Så indirekt är denna smuggling dålig för miljön och måste fördömas även om den i sig inte leder till att en art utrotas.
#24 - 8 maj 2010 10:42

Just smugglingen ut från Brasilien har myndigheterna tagit som intäkt till att branschen är oseriös och bara har profiten för ögonen vilket har gjort att den lagliga vildfångsten drabbas av alltmer restriktioner.

Detta är inte bra för miljön - tvärtom så menar ju också miljömyndigheter som CITES att vildfångst i sig är bra för miljön. Så indirekt är denna smuggling dålig för miljön och måste fördömas även om den i sig inte leder till att en art utrotas.

Exakt. Håller med helt och hållet.
#25 - 8 maj 2010 11:04
Sant sant...

Annons