hur mycket kostar det?

#1 - 13 november 2006 19:48
hej ska nu starta mitt andra akvarium och undrar hur mycket detta kostar

sand/grus till ett 54 L
bagrund
rot
växt(inte flyttväxt det har ja redan fullt över i det första kavriumet som ja kan flytta över)

hur mycket kan det gå på? mer än 500 elr över?
#2 - 13 november 2006 21:10
ska du ha en pakgrund ala tapet på baksidan, en inte allt för stor rot och billiga växter är nog 500kr en bra gissning.

Har du all elektronik redan?
#3 - 14 november 2006 04:19
japp det har ja ! det är bara själva inrdedningen ja ska ha nu och sen månadern efter få det bli några fiskar!
#4 - 14 november 2006 07:13
Mer än 500 ska det nog inte gå på i alla fall, skulle snarare tro att du kan klara det på 300 kr. Men det beror ju på vad du väljer för inredning.
#5 - 14 november 2006 07:53
Marcus.N skrev:
hej ska nu starta mitt andra akvarium och undrar hur mycket detta kostar

sand/grus till ett 54 L

bagrund

rot

växt(inte flyttväxt det har ja redan fullt över i det första kavriumet som ja kan flytta över)

hur mycket kan det gå på? mer än 500 elr över?

sand/grus: ca 65kr, Rådasand 25kg köpes på en bygghandel. Blir mycket över men ändå billigare än att köpa mindre mängd i zooaffären. Om man nu gillar Rådasand dvs.

bakgrund: ca 50kr, Planschvarianten.

rot: ca 100kr

växt: ca 50kr/st

Summa: från 250kr och uppåt beroende på vad du väljer.
#6 - 14 november 2006 08:27
Ungefär som jag räknade ;). Fast jag räknade förstås med blästersand för 50 kr... :D
#7 - 14 november 2006 12:30
okej tack för svaren ska åka och handla den 20/11 och så får ja se hur mycket det gick på kan skriva det här sen
#8 - 14 november 2006 17:25
Nu bor du i Göteborg Marcus och jag känner inte till affärerna där, men finns säkert flera stycken. Men kan vara klokt att kolla runt lite på priser, för det kan skilja mkt.. Skulle jag köpa det i Stockholm så kan det säkert skilja så mkt så jag sparat hälften om jag gick till rätt butik... kanske du kan kolla hemsidor eller ringa runt eller fråga andra om vilka butiker i Göteborg de rekommenderar då det är både pris och kvalité.
#9 - 15 november 2006 05:06
mm det var en afärr som tog 100 för sin yngel-box och en lika dan fick man för 69 på en annan afärr!
#10 - 15 november 2006 18:07
jag köpte lite rötter till mitt "nya" begagnade 54 liters- det slutade på 350 kr, fast de var rätt tunga.
#11 - 15 november 2006 18:14
okej när ja köpte en rot till mitt 100L så kosta den bara 49 och den är väldigt stor fast väger inget!
#12 - 16 november 2006 04:36
Ska man köpa tillbehör ska man också kolla på Internet, finns företag som säljer saker via nätet och ska man handla lite mer prylar som kanske inte är så tunga så kan det löna sig. Även växter kan man handla över nätet till ganska bra pris ibland. Du såg vad mycket det kan skilja på en yngelbox och jag kikade på prislistan poå en affär i Stockholm och här fanns det den vanliga boxen som går att dela av till 2 honor för 5:- och en större där man kan ha 5 fack för honor samtidigt.. den kostade 70:- Så det lönar sig att kolla runt.

Fiskmat är det också ofta stor skillnad på pris och är man klok så samlar man på sig lite man behöver och kanske beställer via nätet om man inte har ngn billig affär nära sig. Jag gör t.ex av med massor med torrföder och beställer sånt i stora påsar med 5 liter fiskmat.. det blir mycket billigare än köpa i burkar, så man får ha sina små knep för hålla nere kostnaderna.

Men ska man handla på nätet så underlättare det om man kan handla med "kort" och då gäller det att man har ngn förälder med på noterna som kan hjälpa till om man inte har kort själv.

Rötter ni pratar om skiljer också mkt i pris och det beror mycket på vilket träslag man köper..
#13 - 16 november 2006 13:28
mm ja ska köpa akvariumet idag och så ska ja änka över helgen hur ja ska inreda akvariumet och sen på måndag köper ja växterna osv..

Annons