Hur mycket klarar en alu ställning?

#1 - 18 juli 2003 23:20
Jag har ett 720l kar med alu ställning. Nu undrar jag hur mycket en sådan kan klara innan den brakar ihop. Finns det någon som vet eller någon standard?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 juli 2003 08:54
Vid tryck rakt neråt klarar ställningen väldigt mycket, det är här skruvfötterna som är den svaga faktorn - de får inte vara utskruvade för mycket för då håller inte gängorna. Har inte ställningen gängor så håller ställningen för oerhört mycket.
En större riskfaktor är sidled där det inte krävs så mycket för att ställningen skall vika sig (t.ex. att någon knuffar til akvariet rejält). Se där gärna till att staga upp akvariet t.ex. genom att skruva fast en skiva som täcker hela fram och/eller baksidan samt sidorna.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 19 juli 2003 09:16
Vad ska man skruva i? Har funderinagar på att bygga för min alu-ställning med typ spånplattor, men hur fäster man dem? Man vågar väl inte borra i ställningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 juli 2003 10:04
Du kan förborra med metallborr i aluställningen och sedan skruva fast spånskivan.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#5 - 19 juli 2003 10:20
Måste jag tömma akvariet innan jag borrar eller kan det hålla?
#6 - 19 juli 2003 22:04
Förborra? Menar du att jag bara ska "göra väg" för skruven och sen dra i den? Hur många hål tål den(Förstår svårheten i frågan).
#7 - 19 juli 2003 22:14
Med förborra menar man vanligen så som du beskriver, ja.

Och du kan säkert göra en hel del hål, så länge du använder dem genom att skriva fast något som hjälper till att staga upp ställningen i dem. Materialförsvagningen uppvägs av att man stagar upp med en spånskiva som därmed tar en del av belastningen och effekten ur hållfasthetssynpunkt blir ganska så neutral, men rörelserna och därmed påfrestningarna kan fås att minska.

Swetrot
#8 - 20 juli 2003 08:14
Man vill ju gärna komma in lätt ställningen till filter mm. Kan man göra en lucka eller?
#9 - 20 juli 2003 08:27
Visst kan man göra det, bara att köpa ett gångjärn och snickra lite till.

Swetrot
#10 - 20 juli 2003 08:32
Ok, får se om jag vågar sätta borren i ställningen. Tack för hjälpen.
#11 - 20 juli 2003 09:53
Man behöver inte borra i alu-ställningen. Såga bara ut ett spår i en regel som är i alu-ställningens exakta mått(25*25mm i mitt fall) och vila den sedan på aluställningen och skruva fast luckorna i regeln.
Här är en bild på hur jag gjorde.
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/akvarium31_bakom_luckorna.jpg

Och det färdiga resultatet(bortsett från fastlåsningen av luckorna)
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/akvarium31.jpg

Mvh Fredrik Isaksson
#12 - 20 juli 2003 09:57
Snyggt jobbat:) Hur hindrar du det från att trilla "framlänges"?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 juli 2003 10:06
Man behöver inte borra i alu-ställningen. Såga bara ut ett spår i en regel som är i alu-ställningens exakta mått(25*25mm i mitt fall) och vila den sedan på aluställningen och skruva fast luckorna i regeln.

Förstår inte riktigt hur du menar - hur skulle detta staga upp alu-ställningen?
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#14 - 20 juli 2003 10:12
Nej, det gör det nog inte. Jag är iofs inte ute efter det i första hand utan mer att det ska bli snyggt. Har inte några ungar eller liknande som klättrar på burken, då kan det nog vara bra med lite extra stabilitet.
#15 - 20 juli 2003 10:12
Ursprungligen skickat av mrsonk

Snyggt jobbat:) Hur hindrar du det från att trilla "framlänges"?

Ser du inte skruvtvingarna som lutar mot luckorna? ;D
Skämt åsido, luckorna låses fast med hjälp av en 90-graders vinklad stålpinne som går in rakt genom respektive framlucka och vrids fast bakom alu-ställningen, det enda man ser på framsidan är en liten knopp i trä på varje lucka(finns inte med på bilden). :)
Det går alldeles säkert att komma på något smartare men det där var det enklaste jag kom på som inte skulle kräva allt för mycket jobb.

Luckorna har inte gångjärn, de pallas bara upp på listen längst ned, så det är ju inget avancerad bygge direkt... men de täcker ju alu-ställningen och det var det som var syftet med det hela. Mission accomplished. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#16 - 20 juli 2003 10:17
Okej. Förstod att skruvtvingarna inte var någon permanent lösning:) Det verkar vara en simpel och bra lösning. Luckorna behöver ju inte sitta fast i resten av konstuktionen, huvudsaken är att man kan komma åt filter mm lätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 juli 2003 10:21
Nej, det gör det nog inte. Jag är iofs inte ute efter det i första hand utan mer att det ska bli snyggt.

OK, men det var ju det som ursprungsfrågan gällde så jag visste inte att vi bytt ämne[;)].
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 20 juli 2003 10:22
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Förstår inte riktigt hur du menar - hur skulle detta staga upp alu-ställningen?
Nej det gör det ju inte i det fall jag talade om, det var mer bara ett svar på mrsonks fråga om att tillverka en lucka som täcker ställningen.
Men man kan göra på samma sätt för att fästa skivor som täcker hela bak- och framsidan som du nämnde. I stället för att skruva fast vinkeljärn i aluställningen så låser man fast skivorna genom att skruva fast reglar som går bakom alu-ställningen. Det är svårt att förklara exakt hur jag menar i text men det går i alla fall, det gäller bara att klura lite. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#19 - 20 juli 2003 10:28
OK, men det var ju det som ursprungsfrågan gällde så jag visste inte att vi bytt ämne.

Det gäller att hänga med i svängarna, här går det undan.[:)]

Självklart är det bäst om man kan kombinera de bägge, kanske lika bra att göra det när man ändå är igång. Inte roligt om man behöver bygga om skiten om ett par år när man har behov av det.

Annons