[QUOTE=Kalza]
Jag har följt tråden där det har gått vilda diskussioner om hurvida man skall kör low-tech eller high-tech (mycket underhållande läsning).
[/quote]
Det är svårt att argumentera med mig om det för jag gillar båda =)
Däremot tycker att man ska köra antingen low-tech (inga vattenbyten, fet botten, ev lite PMDD) eller high-tech (perfekt CO2-halt, stora regelbundna vattebyten och PMDD) eftersom det är dessa två strategier som garanterat får bra resultat.
Att t ex köra lite halvdant med CO2, oregelbundna vattenbyten och göda lite på känn är det absolut svåraste man kan göra. Blir det inte trådalger så blir det näringsbrister och Cyanobakterier. Jag höll på med ständig Cyanoslemsugning varenda dag i flera år innnan jag hittade Estimative-index och Walstad-metoden.
Om växterna har gått på "sparlåga", dvs fått alldeles för lite näring under en längre tid, (ca 3 månader) och man sedan börjar att göda (kör för närvarande utan CO2) tar det då ett tag innan växterna har vant sig vid den nya näringsnivån och börjar att växa bättre?
Ja det kan ta en tid, förmodligen är det främst alla nya skott du ska fokusera på och trimma bort alla halvdöda delar allteftersom.