Hur mycket i lod måste ett akvarium vara?

#1 - 17 mars 2007 21:32
Jag har nyligen köpt ett 180 l ramakvarium. När jag monterade ihop och placerade möbeln som det står på, så såg jag till att denna (möbeln) stod fullständigt i lod, sen tänkte jag inte mer på det. Nu när akvariet är fyllt med vatten, sten, sand och fisk, så har jag noterat att bakre långsidan av akvariet ligger 1-2 mm längre ner än framsidan, och undrar därför hur viktigt det är att akvariet är helt i lod? Medför mina 1-2 mm att jag bör vara orolig över att få en syndaflod i mitt vardagsrum (och i grannens på våningen under...)?

Jag har läst siffror om att 90% av alla läckor beror på att akvariet inte är helt i lod; vad är det för typ av läckor? Är det glaset som spricker eller är det fogarna? Och är ramakvarier mer utsatta för obalans än icke ramakvarier?

Måtten på mitt kar är 100x40x50 och jag har ingen frigolit i eller under.

Hemskt tacksam för svar!
#2 - 17 mars 2007 21:39
Akvarius skrev:
Jag har nyligen köpt ett 180 l ramakvarium. När jag monterade ihop och placerade möbeln som det står på, så såg jag till att denna (möbeln) stod fullständigt i lod, sen tänkte jag inte mer på det. Nu när akvariet är fyllt med vatten, sten, sand och fisk, så har jag noterat att bakre långsidan av akvariet ligger 1-2 mm längre ner än framsidan, och undrar därför hur viktigt det är att akvariet är helt i lod? Medför mina 1-2 mm att jag bör vara orolig över att få en syndaflod i mitt vardagsrum (och i grannens på våningen under...)?

Jag har läst siffror om att 90% av alla läckor beror på att akvariet inte är helt i lod; vad är det för typ av läckor? Är det glaset som spricker eller är det fogarna? Och är ramakvarier mer utsatta för obalans än icke ramakvarier?

Hemskt tacksam för svar!

du bör sänka vattenytan och justera till det hela (vet ju inte exakt vad du har för möbel om du ens kan justera till det utan att börja om....)
det kan diffa mellan samma ledd, alltså från höger till vänster, framåt mot bakåt, men ALDRIG diagonalt, då har du garanterat vatten på golvet...

har du ett alukar så skall det inte vara någon frigolit under.
#3 - 17 mars 2007 21:39
Det viktiga är att det inte uppstår vridspänningar. Om karet står på ett plan som lutar några eller flera mm spelar ingen sörre roll, mer än rent estetiskt.
Ex, 3 av 4 hörn sår vågrätt men det fjärde 2mm lägre, INTE bra eftersom vridspänningar kan uppstå.
Om däremot 2 hörn på samma sida är lägre än de andra 2 men ytan karet står på fortfarande är plan (även om den lutar), spelar ine jätte stor roll men ser kanske inte så snyggt ut, speciellt inte på ett helglaskar där man ser vattenytan.

För övrigt så står väl ett kar möjligtvis i våg dvs vågrätt, tapetvåder däremot lodar man in och sitter lodrätt ;)
#4 - 17 mars 2007 22:13
Ja 'våg' hade förstås varit mer lämpligt att använda i sammanhanget (ur flera perspektiv :) ).

Mitt akvarium verkar bara vara ur våg bak-fram, inte diagonalt, så efter era lugnande ord så kommer jag nog att låta det vara, men om jag till äventyrs ändå skulle få för mig att justera obalansen (möbeln har 5 ben justerbara i höjdled), hur ska jag då smidigast gå till väga? Akvariet lär ju väga multum även om jag tömmer ur det mesta av akvarievattnet (med bara så mycket kvar så fiskarna klarar sig), så hur kommer jag åt att skruva på benen? Använda domkraft? Tacksam för tips!
#5 - 18 mars 2007 01:16
Akvarius skrev:

Hemskt tacksam för svar!

står karet bara lutande så är det ingen fara är karet skevt då bör du oroadig
#6 - 18 mars 2007 01:34
ett akvarium är tåligare än vad man tror. dom bygger ju inte karena så att dom klarar det exakt. lutar det bar åt ett håll så är det ingen fara. det som är farligare står i ett tidigare inlägg.
#7 - 18 mars 2007 02:44
ett akvarium är tåligare än vad man tror. dom bygger ju inte karena så att dom klarar det exakt. lutar det bar åt ett håll så är det ingen fara. det som är farligare står i ett tidigare inlägg.

presis. min son han hänger på vårt 375L enu har det inte pajat nog för man är orolig hehe man kan räkna på att glas är ganska så flexibelt krävs en del innan det spricker har hört nån stans att glaset böjer sig 1mm per 10L vilket inte alls är farligt beror på tjocklek på glaset med sen räkna allt till i karet med sten grus osv som undan röjer vatten. det som inte får hända är spänningar
#8 - 18 mars 2007 08:20

har du ett alukar så skall det inte vara någon frigolit under.

Menar du att ett alukar inte har nytta av frigolit så har du fel.
Den har samma effekt här, jämnar ut eventuella sättningar mm.
MVH Palm
#9 - 18 mars 2007 09:16
ppalm skrev:

MVH Palm

asså trycks bottenrutan upp av frigoliten i ett Alu kar så blir det mindre kul..
tyngden ska bara ligga på alu ramen.. sjunker den då ner förmycket i frigoliten så det blir högt tryck på bottenrutan underfrån så kan det blir bra blött. :))
#10 - 18 mars 2007 09:22
Bättre att lägga ner tid från början att få det rakt än sen när allt är igång man vet aldrig när olyckan är framme.Om man nu kan få det rakt i alla hörnen så ska det vara så tar några minuter extra kanske.
#11 - 18 mars 2007 09:46
Manne_74 skrev:
asså trycks bottenrutan upp av frigoliten i ett Alu kar så blir det mindre kul..

tyngden ska bara ligga på alu ramen.. sjunker den då ner förmycket i frigoliten så det blir högt tryck på bottenrutan underfrån så kan det blir bra blött. :))

Det är mig veteligen ingen skillnad på ett kar utan lister och ett med förutom listerna. Det räcker dock att akvariet bär längs bottenkanten.
Dock så är det självklart att man skall sätta möbeltoppen i plan.
#12 - 18 mars 2007 10:44
ppalm skrev:

MVH Palm

exakt vad jag menar, om du tar ett alukar, med medföljande ställning, och trycker imellan friggo. så att det inte finns kontakt direkt.. ja du, mkt kan hända i min fantasi... skall vi se..., friggo och vatten, det é inte så stabilt va, tänk om det blir blött och börjar glida, om det nånstans i massan är en hård bit plast i friggon,, nädu, alukar =ingen friggo.
#13 - 18 mars 2007 11:42
Hej Inte för att hacka sönder tråden så gör jag mitt sista försök för att förklara just detta i denna tråd.

Frigolit eller ej: Det finns två saker som EPS ("Frigolit") kompenserar för sedan är det upp till var och en att avgöra. Men i en perfekte värld så behövs ingen.

1: Tar upp ojämnheter till viss del i bänkens plan så inte karets bottenskiva spricker (det räcker med ett litet sandkorn mellan bänk & skiva för att skivan skall spricka).

2: Tar upp skevning i bänken till viss del så inte karet spricker. Har man betongbjälklag så torde inte en korrekt uppställd bänk vara några problem men har man träbjälklag eller Dyl. så rör sig golvet så fort man börjar fylla på vatten.

Jag har ett MP EHEIM kar i källaren med plastram å denn skall enligt anvisningarna ställas på en EPS-skiva eller liknande. Följ tillverkarens instruktioner.

Alu-ramen är inte på något sätt stabil i sig själv, den fördelar bara trycket något.

MVH Palm
#14 - 18 mars 2007 13:29
ppalm skrev:
Hej Inte för att hacka sönder tråden så gör jag mitt sista försök för att förklara just detta i denna tråd.

Frigolit eller ej: Det finns två saker som EPS ("Frigolit") kompenserar för sedan är det upp till var och en att avgöra. Men i en perfekte värld så behövs ingen.

1: Tar upp ojämnheter till viss del i bänkens plan så inte karets bottenskiva spricker (det räcker med ett litet sandkorn mellan bänk & skiva för att skivan skall spricka).

2: Tar upp skevning i bänken till viss del så inte karet spricker. Har man betongbjälklag så torde inte en korrekt uppställd bänk vara några problem men har man träbjälklag eller Dyl. så rör sig golvet så fort man börjar fylla på vatten.

Jag har ett MP EHEIM kar i källaren med plastram å denn skall enligt anvisningarna ställas på en EPS-skiva eller liknande. Följ tillverkarens instruktioner.

Alu-ramen är inte på något sätt stabil i sig själv, den fördelar bara trycket något.

MVH Palm
Har samma uppfattning som dig,har även frigolitskiva under mitt ena alu-kar där ramen ligger an mot friggoskivan.Har fördelen enligt mig att friggoskivan tar upp ojämnheter och om du inte har karet i våg eller kan inte få det i våg så fixar friggoskivan det genom att anpassa sig så karet blir i våg.Så har jag alltid kört med efter som jag har ett snett trägolv och det inte går att palla mer under så det blir rakt,så har frigolitskivan fixat det åt mig.Men det finns nog många som har andra åsikter så frågan lär nog bli obesvarad för alltid:)
#15 - 19 mars 2007 00:24
lånar tråden ,trots egen! har fortfarande helvetiska problem med att få mitt 720 L att stå bra. den diffar bara i vänsta bortre hörnet med ca 1-2 mm. vet inte hur jag ska få det stabilt :( vet inte ens var det diffar om det är själva ramen, alukar, eller om det är benet på ställningen eller att ställningen som karet står på är ojämn. känns som att 1-2mm inte borde göra så stor skillnad men är ändå väldigt nojjig för att fylla i det. det står på en ställning som är måttgjord för just karet. ställningen är av massivt stål och håller för ett tryck på ca 10 ton. det är 1 i varje hörn och ett i mitten, där det även går en stålbalk rakt över. benen har också väldigt stor stödyta och det är där det diffar på benet när man använder vattenlod

/Mvh Oscar
#16 - 19 mars 2007 06:57
woodo:

Jag gissar på att det är ramen som inte är rak, så är det hos mig.
Mitt kar har stått uppställt på 3 olika ställen och jag har varje gång stält upp stälningen mha vattenpass, ändå har ena hörnet varit högre, samma hörn varje gång. Tittar man noga kan man i mitt fall se med blotta ögat att övre ramen går som en banan i för hållande till framrutan.
#17 - 19 mars 2007 08:41
Akvarius skrev:

Hemskt tacksam för svar!
Du säger att bänken var i lod innan du ställde dit akvariet... kolla då om bänken fortfarande är i lod, är den det så är allt OK!:)
#18 - 19 mars 2007 08:54
stene skrev:
Har samma uppfattning som dig,har även frigolitskiva under mitt ena alu-kar där ramen ligger an mot friggoskivan.Har fördelen enligt mig att friggoskivan tar upp ojämnheter och om du inte har karet i våg eller kan inte få det i våg så fixar friggoskivan det genom att anpassa sig så karet blir i våg.Så har jag alltid kört med efter som jag har ett snett trägolv och det inte går att palla mer under så det blir rakt,så har frigolitskivan fixat det åt mig.Men det finns nog många som har andra åsikter så frågan lär nog bli obesvarad för alltid:)
öhum!! Ställer man ett kar på ett underlag som inte är i lod och dessutom har ett poröst underlag som tex frigolit så leder detta bara till att karet lutar ännu mer eftersom tyngden på ena sidan blir större och då pressar ihop frigoliten ytterligare!
#19 - 19 mars 2007 09:13
Om man har fuskparkett inunder akvariebänken så sjunker golvet oftast i efterhand, för under "parketten" ligger en mjuk matta....:p
#20 - 19 mars 2007 10:01
hekee, jo men vad ska jag göra åt det isåfall?

Annons