Jag gillar ett rejält lager med sand men det är ju tycke och smak vill man inte ha 6 cm tjockt lager så tar man mindre sand...
Hos min byggvaruhandel säljs rådasanden storlekssorterad i säckar om 30 Kg. Jag köpte storleken 1,2-1,8 mm.
Önskar jag kunde ha det så... Men, mina feta malar spökar runt som galningar om nätterna :) Då kan det vara tomt på ett ställe och uppfyllt som tusan på ett annat :)
låter småtråkigt.
är växtdåre själv har 7-9 olika arter i mitt lilla kar.
vill inte veta hur många de blir i mitt nästa kar när ja får igång de nångång nästa år.
provat å fjäska med dom ;)
rödamyggor om dom inte gräver i sanden haha
Var växtdåre i början. Men, sedan jag började med Malawi så insåg jag hur snyggt det kan vara utan växter. Och så slipper jag ett falerande underhåll på dem :D Jag är inte den som är växters vän direkt :)
Åter till sanden :) Hur går det med inköpet av Rådasanden?
Sanden är ej inköpt ännu.. har beställt en lysrörsramp som skulle komma på torsdag så jag har inte så brottom.
Har kollat närmare på Rådasand och tycker att den är väldigt lik "väg-grus", är det samma grus? isåfall är det onödigt att köpa då min far har en hel del sådant grus.
haha köpte rådasand för nån vecka sen till mina malawi..gissa om de var några som vart glada:) haha nu ser det ut som i ett snäcklekar kar!:D malen gillar det också han bökar sej ner och gömmer sej i den:)
Tror nog inte du ska använda väg grus..det bästa är väl att köpa från en akvarie affär annars på bygghandel elr liknande.
Zoobutiker kan du prova. Kanske kostar något mer. Själv så oekade jag inte leta runt och kolla efter var jag kunde få billig rådasand. Köpte i en zoobutik, 25Kg för 99:-
är mer än envis nog för att få fast ett par säckar på moppen men ska gå å köra också :rolleyes:
acc finns inte under 25km på den.
30-45km där finns all styrka å acc och köra med 100kg sand i dom hastigheterna haha nä tror ja hoppar över de.
men prata lite snällt med dom på herkules så kan man nog få låna en säckekärra en stund :)
tänk dej att köra en puc dakota helt orginal med endast 3:ans växel.
ungefär så är min moppe å köra [xx(]
men iofs har ju en såndär liten väskkärra ja kan knyta fast efter moppen :rolleyes:
har allt sina fördelar att nästan bo granne med västsveriges bästa akvariebutik :D
hade ja haft tillgång till svets så hade ja byggt en liten kärra till beirut.
kommer antagligen haffa polarns flickvän så de blir bil istället då ja ska ha minst 3 säckar alternativt 4.
fick även tips nyligen om att beijer bygg säljer rådasand som fogsand vilket ska kollas upp innan köp och se hur mycket de skiljer sej och om det är värt det extra besväret.
[QUOTE=heeke]Runt 60kr får jag ge på "min" bygghandel för en säck.[/QUOTE]
har av nån orsak fått för mej att min lokala zooaffär tar 90-100kr per säck coh då är det tveksamt om det är värt att jaga efter det nån annanstans sen är det ju inte fel att stödja en lokal bra akvariebutik
Nä en hundring var ju lite bättre än dom 150-200kr jag sätt i andra akvariebutiker.
Fick veta av min bygghandel att den lokala akvariebutiken köper av dom. Troligtvis har dom 10-20% rabatt på dom 60kr jag betalar och sen säljer dom för 150kr. Vet inte om jag vill stödja ett sådant ockerpris oavsätt kvalitetén på butiken. 300% påslag är mycket, Även 200% som det skulle bli i ditt fall.
lite osäker men tror e. sjösten 2-3mm skulle kosta 120-130kr säcken.
tror ja ska åka förbi imorgon och fråga va rådasanden ligger på.
till skillnad mot dej heeke så bor ju jag på västkusten och här är det mesta inom akvaristik rätt billigt.
senaste gången ja köpte en platy pröjsa jag 4kr för den och de får ju ses som rätt överkomligt ;P
Ja, gissa varför 90% av den fisk jag har i karet nu kommer från just västskusten :D
Brukar alltid bli någon typ av inköp när man har vägarna förbi i jobbet eller besöker svärfar.
Köpte en säck idag för 90:- i "den" lokala akvarieaffärn, skulle egentligen ha kostat 95:- men jag fick rabbat då jag köpte en lysrörsarmatur också (380:- dyrt?(80cm)).
En säck blev perfekt för detta karet i mitt tycke :)