Hur mycket gräver en sebraciklid egentligen??

#1 - 19 juli 2005 06:59
Hej!

Funderar på att skaffa en eller ett par sebraciklider. Men rädslan för att sebracikliden ska demolera hela akvariet har fått mig att än så länge hålla tillbaka köpet.

Frågan går främst till er som har eller har haft sebraciklider ett längre tag.

Hur mycket gräver en sebraciklid egentligen??

Jag har plastväxter i mitt akvarium. Hur många tror att sebracikliderna lämnar dessa i fred?? Och hur många tror att sebracikliderna kommer att agera karets grävskopa?

Tacksamt för alla svar!
#2 - 19 juli 2005 07:24
Hej!

Jag har haft sebraciklider i ett par omgångar. Och aldrig har mina grävt(mera än någon annan ciklid) eller förstört växter. Varken under lek eller ej

Men jag tror att det beror mycket på inividen, de kan lika gärna gräva som galningar eller inte.
#3 - 19 juli 2005 07:43
När jag hade mina så grävde dom mest under en stor skiffersten. Gjorde en jättegrotta som dom hade yngel i. Var aldrig ngt som flyttades eller rasade.

Kul fisk, ynglar lätt av sig... ;-)
#4 - 19 juli 2005 20:24
Hej!

Har haft sebraciklider i flera år nu. Rolig och vacker fisk om jag själv får säga det. Jag tycker dom gräver rätt rejält i mellan åt...speciellt då dom bildar par. Jag har varit med om att dom grävt in till växter så de har förstörts pga det. Personligen tycker jag inte grävandet är det som skapar problem utan det att dom blir så fruktansvärt aggressiva mot andra som simmar in i deras revir speciellt då dom lagt rom och vådar yngel (fast vilka fiskar blir inte det).

Fast ju längre tid sebracikliderna gått med andra fiskar så har dom lungnat ned sig...nästan som om dom andra fiskarna lär sig vart dom inte ska simma för att göra sebracikliderna sura. Även sebracikliderna verkar lära sig vilka fiskar dom ska vara extra vaksamma på. Detta är vad jag har märkt med mina olika par jag har haft genom åren.

Just nu har jag 3 par i ett 250 liters kar tillsammans med andra fiskar och det har funkat bra.

MVH
Mr.D

Annons