hur mycket fisk?

#1 - 6 september 2006 15:46
jag har ett 240l juvelkar med innerfilter orginal
jag har 5 mosaikgurami
4 guldbarber
4 siamesiska algtare hmm..myckt fisk på en gång.jaja hoppas att dom klarar nitriten om jag nu får någon..hur mycket fisk kan jag mera ha? skulle vilja ha ettt gäng tetror och någon ciklid. blir det för mycket fisk? ska lta dom jag har köra in karet riktigt nu innan jag skaffar mera,men jag är intresserad ändå av vad jag skulle kunna ha:)
#2 - 6 september 2006 16:28
får plats med en heldel fisk till med tanke på att det är mest småfisk du har.. mosaikgurmamin är iof stor,, du skulle ju kunna ha nåt stim med tetror till exepelvis.. du ska inte ha palettciklider,. kommer nog nagga dina guramis.. kanske skulle fungerar med fjärilsciklider.. vet folk som har dem i samma kar i samma storlek som du har ..
#3 - 6 september 2006 16:31
aha:p Tack för dom orden! jag såg nämnligen fjärilsciklider idag oj vad vacker dom var! kanske blir såna. tänkte mig ochså kanske runt 10 rödmunnar eller nån annan vacker tetra.
#4 - 6 september 2006 17:05
Hella2 skrev:
aha:p Tack för dom orden! jag såg nämnligen fjärilsciklider idag oj vad vacker dom var! kanske blir såna. tänkte mig ochså kanske runt 10 rödmunnar eller nån annan vacker tetra.

vänta gärna på att någom mer erfaren som haft den kombinationen svarar, men som sagt så har jag hört att det ska fungera.. beror ju lite på inredning och så vidare :) dessto mer gömställen dessto lättare för de andra att gömma sig.. ciklider är ju kända att bli lite mer fart på när de leker :) revirhävdande fisk
#5 - 6 september 2006 17:11
:) ja,jag har åxå hört det,jag har två rejäla stengrottor och en rot som väntar på inneboende:)
#6 - 6 september 2006 17:49
Jag vet inte riktigt hur mycket siameserna täcker.....
Jag tror att det skulle vara bra att ha ett gäng corydoras, om du inte vill att bottnen ska bli allt för skitig;)
#7 - 6 september 2006 20:40
Fjärilsciklider kan vara lite känsliga, personligen skulle jag i så fall satsa på de Bolivianska fjärilarna som är lite lättare.
Det är heller inga problem med Palettciklider, men har de yngel så kan de bli lite griska på övriga invånare i karet, men jagar bara iväg dem.
Några tetror, rödmunnar eller kardinaler samt ett gäng pansarmalar är nog vad som saknas i ditt kar;) .
#8 - 7 september 2006 11:24
ja,pansarmalar vill jag nog ha. bolivianska fjärilar? jag ska kolla upp det:)
#9 - 26 september 2006 19:57
Är detta bra fiskbestånd:
5 mosaikguramis
2 siameser algätare
4guldbarber
4rosentetror (ska ha några till)
10 kardinal eller rödmunstetra
pansarmalar5 st
nån fjärilsciklid.

Det är vad jag skulle vilja ha i mitt kar,ett par gurami kommer att försvinna så 3 ska det vara. vad tycker ni? Lite mycket eller?
#10 - 26 september 2006 20:08
Har du inte fler än två siameser nu????

Iaf, det låter som lagom med fiskar, kanske lite mkt sorter för min smak. Du skulle kunna byta ut siameserna + någon nnan fisk mot en riktigt snygg ancistrus ;)
Det skulle passa bättre, men men...
#11 - 27 september 2006 03:42
nej jag har bara två nu,två dog för mig.ancistrus har jag i mitt andra kar men dom skadar växterna så mycket tycker jag kanske ska jag ha flera siameser och inga pansarmalar?
#12 - 27 september 2006 07:07
Det beror lite på, då siameserna äter en del alger, och pansarmalarna gör det inte. Du kan gott ha bägge arterna då de tar hand om var sin sak i karet.
Om det varit mitt kar så skulle jag ta bort guldbarberna, och köpt några rosentetror till de som du redan har, samt ett par bolivianska fjärilsciklider.
#13 - 27 september 2006 15:38
ansjo skrev:
Det beror lite på, då siameserna äter en del alger, och pansarmalarna gör det inte. Du kan gott ha bägge arterna då de tar hand om var sin sak i karet.

Om det varit mitt kar så skulle jag ta bort guldbarberna, och köpt några rosentetror till de som du redan har, samt ett par bolivianska fjärilsciklider.

mmm...Det var inte meningen i från början att guldbarberna skulle vara där,men tyckte synd om dom i 70 karet, åxå blir dom ju 10cm,dom är söta och stimmar igentligen väldigt bra,bättre en många andra stimfiskar tycker jag.Så tanken kom om jag skulle fylla på med guldisar och rosentetror i stället,men jag vill ju ha dom andra åxå:( jag bli tokig på min beslutsångest.vill ju bli nöjd,och sen vill jag ju inte ha en fisksoppa som det är på väg att bli:p
#14 - 27 september 2006 15:46
Fisksoppa eller inte, bara man själv trivs med de fiskar man har och de passar ihop, så spelar det ingen roll var de kommer ifrån;)
#15 - 27 september 2006 15:58
nä, du ha så rätt jag är bara så rädd att det ska bli för mycket fisk:p ,Jag är så trött på mina kiselalger som är på väg att bli grönalger,så när jag få råd funderar jag kraftigt att skaffa en co2 apparat:)
#16 - 27 september 2006 17:00
Min ancistrus har aldrig förstört en enda växt, de kanske får för lite mat om de går på växterna??? Eller så behöver de mer omväxling i kosten.
#17 - 27 september 2006 17:39
Fellan skrev:
Min ancistrus har aldrig förstört en enda växt, de kanske får för lite mat om de går på växterna??? Eller så behöver de mer omväxling i kosten.

Jag ger min ärter och sqvash m.m Jag har erfarenheten att dom är farlig på svärdplantor:)
#18 - 27 september 2006 19:44
Hella2 skrev:
hmm..myckt fisk på en gång.jaja hoppas att dom klarar nitriten om jag nu får någon..

Om akvariet är nystartat kommer du garanterat att få problem med nitrit med så många fiskar :( När jag startade mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under den första månaden och fick lite nitrit (dock inga skadliga nivåer) trots att jag blandade i lite inkört filtermaterial i det nya filter och körde med bakteriekultur.

Hella2 skrev:
hur mycket fisk kan jag mera ha? skulle vilja ha ettt gäng tetror och någon ciklid. blir det för mycket fisk? ska lta dom jag har köra in karet riktigt nu innan jag skaffar mera,men jag är intresserad ändå av vad jag skulle kunna ha:)

Jag håller faktiskt inte med bjugge om att det är små fiskar du har. Mosaikguramis kan bli 12cm långa och siamensis 15cm. Jag tycker faktiskt att du har rätt många stora fiskar för att vara ett 240 liters akvarium. Ett stim mindre fiskar skulle passa bra.
#19 - 12 oktober 2006 19:05
nu är karet inkört:) väntar på ett Eheim 2026 pro 2
fiskbestånd just nu
5 guramis
två siameser
4guldbarber
4rosentetror
1par kakaduor
1anticrus

Jag undrar om det är lättre att ha mera fisk när man har mera biologisk filtrering,jag såg några pansarmalar som jag bara måste ha:)
#20 - 12 oktober 2006 20:35
Ja ett filter med större kapacitet klarar större belastning. Men tänk på att det nya filtret också måste köras in, så du kan inte utöka antalet invånare så fort du startat det nya filtret.

Byt inte bara ut det filtret du har nu mot det nya filtret, utan låt båda gå paralellt i 1 månad först. Annars blir det prktiskt taget som att börja om allting från början, eftersom det är i filtret som merparten av nitrifikationsbakterierna finns.

Tycker du borde skaffa minst 4 rosentetror till.
#21 - 13 oktober 2006 03:58
batski skrev:
Ja ett filter med större kapacitet klarar större belastning. Men tänk på att det nya filtret också måste köras in, så du kan inte utöka antalet invånare så fort du startat det nya filtret.

Byt inte bara ut det filtret du har nu mot det nya filtret, utan låt båda gå paralellt i 1 månad först. Annars blir det prktiskt taget som att börja om allting från början, eftersom det är i filtret som merparten av nitrifikationsbakterierna finns.

Tycker du borde skaffa minst 4 rosentetror till.
jag tänkte ha bägge filtrerna,jag hade åxå tänkt skaffa fler rosentetror för dom är väldigt vacker,men jag är åxå sugen på rödmunnar.
#22 - 13 oktober 2006 08:41
Hella2 skrev:
jag tänkte ha bägge filtrerna,jag hade åxå tänkt skaffa fler rosentetror för dom är väldigt vacker,men jag är åxå sugen på rödmunnar.

Bra med 2 filter :)

Det är bara det att stimfiskar bör vara fler än fyra.
#23 - 13 oktober 2006 15:11
:) ja,det blir kanske några till
#24 - 13 oktober 2006 15:39
jag har tänkt på detta, men hur mkt fisk är bra

i mitt 450l kar går just nu

6 silverhajar
2 vuxna black mollys
10 ungmolly
1 dvärggurami
19 vinkeltetror
26 neontetror
2 mindre ungancistrus
3 yngre siamesiska algätare

har två stora filter

30% vattenbyte en gång i veckan. Inga fiskar har dött sen de kom in i karet
#25 - 14 oktober 2006 13:27
Tycker du att ser trångt ut? Jag tycker det låter som om det kan funka. Men ska inte dvägguramin få några artfränder att umgås med?
#26 - 14 oktober 2006 15:52
Dvärgguramin hade en kvinna som han ignorerade... tyckte det var mkt konstigt. Sen dog hon för två månader sen, funderar på att adoptera bort honom eftersom han blir jagad i 110l karet av guldguramina har bara inte kommit till skott, han verkar trivas med mina vinkeltetror :)

Får nart bestämma mig om hans öde.
#27 - 14 oktober 2006 16:14
Det är inte alls konstigt att han ignorerade henne. Det handlar om personkemi. Man kan inte känna sig attraherad av alla tjejer/killar man träffar ;)

Ja det bästa skulle nog vara att omplacera honom. Jag kan tänka mig att guldguramina inte är så schyssta mot honom.
#28 - 14 oktober 2006 16:28
han kanske är gay eftersom han har haft två olika honor som han helt ignorerat. Man kanske skulle köpa en hankompis till honom och se hur det går ;)

Annons