Hej Camilla!
Letade egentligen efter information om ytterfiler till mitt och sambon Evas 350liters akvarium. Har funderat på Fluval FX5 och såg att du ansåg att filtret fugerade utmärkt, får nog bli ett sådant för vår del. Präntar dock ner dessa rader mest för att jag själv är gammal Kosva-bo med ett 50-årigt intresse för akvarier. Kul att fler Kolsva-bor fastnat i detta! Mitt eget intresse är främst malar som trivs i temperaturer runt 17-21 grader. Såg att du frågade om öronålar, vi hade öronålar för 20 år sedan, dom var mycket fredliga mot fisk större 2 cm men betraktade allt därunder som födotillskott. "Ålarna" blev snabbt "tama" och ringlade ihop sig i handflatan och lät sig där villigt utfodras med "metmask" och bitar av torsk, sej m.m. Tyvärr drabbades de av en märklig sjukdom och alla dog ut utom de som redan innan smitit ur akvarier genom pyttesmå utfodringshål på ganska hög höjd över vattenytan. Dessa "ålar", som vi verkligen gillade, är vårt ständigt dåliga samvete. Som du är också vi egna företagare. Vi har jobbat med med vattenmiljöfrågor i cirka 30 år där naturvårdsverket, fiskeriverket, universitet, länsstyrelser och internationella organisationer varti våra främsta kunder. Om du söker på nätet på Lingdell (Pär-Erik) eller Engblom (Eva) får du reda på vad vi är för knepiga typer. Vi bor i Gunnilbo strax norr Kolsva, kaffe finns alltid och du med familj är naturligtvis välkommen att prata fisk och natur m.m. om ni får tid och lust.
Hälsningar från maltokig
Pär-Erik Lingdell
Gunnilbo 14
739 92 Skinnskatteberg
tel. 0222/28283
mail [email]limnodata.hb@mbox300.swipnet.se[/email]