mitt slår 1 cm på diogonalen.
det står dock på frigolit & en rejäl bänk
540 liter
ös in svar..... :)
Ursprungligen skickat av janne22
mitt slår 1 cm på diogonalen.
det står dock på frigolit & en rejäl bänk
540 liter
Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
Men hur kan man ta reda på om karet lutar diagonalt? jag har bara en 1 meter långt vattenpass.
Ursprungligen skickat av Torstensson
När "bubblan" är i mitten utan arr röra strecken är det rakt. Men för att kontrollera vattenpasset VÄNDER du på det. Då ser man om bubblan har samma position eller om den ändrat sig.
Ursprungligen skickat av Tant Nancy
... eftersom glaset är gjort för att "hänga fritt" inte för att tryckas mot ett fast underlag så riskerar man att det blir spänningar i glaset. Fogarna i ramakvariet, är väl vad jag tror, anpassade efter att glaset ska "hänga fritt".
Som akvariehandlaren också sa... om man ska ha frigolit under ramakvarierna så faller ju halva idén med ramen....
Det låter som du är tillräckligt noga :)
Kolla under tiden du fyller på vatten, att det inte ändrar sig när det blir press på golv odyl.
Jag håller helt med tanten nancy :)
Jag har mitt 375 + 450 liter på leca block, sen en spånskiva.
+ så har jag 1cm tjock frigolit i botten på karen.
var det inte så hon sa att man inte skulle göra?
Det vet jag inte... har bara läst att så är fallet... Har för mig att jag läste att det var fogarna runt bottenglaset som var konstruerade eller anpassade på något speciellt sätt... Om ni visste vad jag letat efter var jag läste detta... det beskrevs vettigt och det kändes rätt... tyvärr har jag inte hittat artikeln eller vad det var... har för mig att det var en länk i ett inlägg på Akvarieguiden....På vilket sätt skulle glaset vara gjort för att hänga fritt?
Ramens idé var ju från början (kittade akvarier) att hålla ihop glaset.
Jag har frigolit under ett av mina 375 men har då skurit ut frigoliten i remsor som endast ligger under ramen och på annliggande ytor alltså ingen frigolit under själva glaset.
Det vet jag inte... har bara läst att så är fallet... Har för mig att jag läste att det var fogarna runt bottenglaset som var konstruerade eller anpassade på något speciellt sätt...Ursprungligen skickat av Tant Nancy
[quote]På vilket sätt skulle glaset vara gjort för att hänga fritt?
Eftersom Dala Zoolines akvarier säljs med ram och tillhörande aluminiumprofilstativ... så får man förutsätta att akvariet är konstruerat för att bottenglaset skall hänga fritt under... Annars borde ju lämpligen en platta och frigolit följa med när man köper paketet... åtminstone så borde det följa med instruktioner om att akvaritet borde stå på frigolit, eller hur?