Hur mycket får ett akvarium slå?

#1 - 7 augusti 2004 17:42
mitt slår 1 cm på diogonalen.
det står dock på frigolit & en rejäl bänk
540 liter


ös in svar..... :)
#2 - 7 augusti 2004 17:51
Är det aluminuim ram? Idag har jag lärt mig att man inte ska ha frigolit på en aluminium ram, visst Nancy? [;)]
#3 - 7 augusti 2004 17:58
av vilket konstig anledning skulle man inte ha det?
har hört det för men aldrig fått en vittig förklaring..

förklara gärna vad nancy sa till dig..
#4 - 7 augusti 2004 18:17
Okey Janne.
Hon sa att när det är aluminium ram så är det meningen att all belastning ska komma på ramen runt karet. Så glaset får hänga fritt. Men om man sätter på en frigolitskiva eller vad det nu är, så belastar man glaset och då trycks ramen ner i frigoliten och skapar spänningar i själva glaset på undersidan. Men ägarna av 720 före mig hade ju haft den 1.5 cm frigolitskiva under karet utan problem i flera år!!!
Nu står jag här själv och är mycket fundersamm hur jag ska göra. Ta bort som Nancy sa, eller låta den vara kvar där som den brukar?
#5 - 7 augusti 2004 18:45
men frigoliten trycks ner och stödjer glaset..MED
så nancy är lite fel ute .faktiskt..

åter till problemet..(frigoliten har jag koll på)

#6 - 7 augusti 2004 19:35
fråga nancy själv.
#7 - 7 augusti 2004 20:52
Ursprungligen skickat av janne22

mitt slår 1 cm på diogonalen.

det står dock på frigolit & en rejäl bänk

540 liter


Låter farligt tycker jag! Diagonalt är värst dessutom. Risk för haveri enligt min mening. Har haft 332 liter vatten på golvet en gång, så det vill man inte vara med om igen. Därför har jag blivit extremt försiktig och ser till att möbeln/ställningen alltid står i våg (även när den är belastad) i alla riktningar.
#8 - 7 augusti 2004 20:54
Hur mäter man så det är rakt på diagonalen? tar man vattenpass och tar från hörnet till den andra eller?
#9 - 7 augusti 2004 21:13
Ett akvarium skall inte slå åt något håll alls, det är den grundprincip man bör hålla sig efter.

Det spelar ingen som helst roll hur stabila bänkar man har, eller hur många decimeter frigolit man ställer akvariet på. Det måste vara plant.

Sedan finns det mindre farliga lutningar, och smått katastrofala lutningar. Mest farligt är det om både kortsidor och långsidor inte är parallella med sin "kompissida" i andra änden. De spänningarna kommer med stor sanolikhet att knäcka akvariet. Andra mycket farliga spänningar är om lutningen är "progressiv", dvs en långsida lutar 1cm från ena kanten till mitten, men är sedan plan fram till andra kanten. Då kommer det ligga vatten på golvet vilken timme som helst. Ytterligare en farlig variant är om underlaget som akvariet står på sviktar, eller inte ger stöd för hela akvariets yta. Det brukar handla om minuter, snarare än timmar, innan botten knäcks då.

De mindre farliga lutningarna är om ena sidan är lite lägre än den parallella motstående, och lutningen är lika stor över hela sidan. Det blir lite mer tryck på den lägre sidan, men det brukar akvariet klara, även om det är dumt att chansa när man inte behöver.

Det är viktigt att mäta in akvariet redan vid installationen. Dels som tomt, men också undan för undan under fyllningen. Ha inte en massa fiskar i påsar som måste i, för risken är stor att du får tömma akvariet och palla upp med något. Det tar tid. Jag tycker innerligt synd om de som har ett igångsatt akvarium med inredning, hundratals liter vatten och fiskar och upptäcker att det är knas med lutningen. De har något dygns hårt arbete framför sig.

Just de här tekniska sakerna är den främsta anledningen till att man inte skall ha fisk i från början. Först börjar man med att ordentligt ordna tekniken. SEN, när allt fungerar, sätter man i fiskarna.
#10 - 7 augusti 2004 21:18
Jodå, vi har diskuterat det där med frigolit under ramakvarier i dag.... jag har diskuterat det här på zoopet tidigare .... i dag hade jag besök av en akvariehandlare och frågade honom också... och fortfarande hävdar jag att:
Aluramen trycks ner i frigoliten, bottenglaset ligger då mot frigoliten och eftersom glaset är gjort för att "hänga fritt" inte för att tryckas mot ett fast underlag så riskerar man att det blir spänningar i glaset. Fogarna i ramakvariet, är väl vad jag tror, anpassade efter att glaset ska "hänga fritt".
Som akvariehandlaren också sa... om man ska ha frigolit under ramakvarierna så faller ju halva idén med ramen....
#11 - 7 augusti 2004 21:54
Men hur kan man ta reda på om karet lutar diagonalt? jag har bara en 1 meter långt vattenpass. Finns det något annat sätt att verkligen se så man kan vara lugn och fylla akvariet? Hur mycket är farligt att det lutar sådär diagonalt? JAg menar, inte får man allt 100%rakt.
#12 - 7 augusti 2004 22:03
jag har haft mitt kar i 1 år nu,,,......
men jag tänker som så här att ju äldre karet blir dessto skörare..
därför jag var intresserad av att höra diverse åsikter..
#13 - 7 augusti 2004 23:39
Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Men hur kan man ta reda på om karet lutar diagonalt? jag har bara en 1 meter långt vattenpass.


Skaffa en rak planka som inte sviktar, som du lägger på hörnen du vill mäta mellan. Sedan lägger du bara vattenpasset på plankan.
#14 - 8 augusti 2004 03:56
Frigoliten under ett helglasakvarium skall ta upp små variationer i underlaget, men främst för att hårda små gruskorn inte skall knäcka glaset, utan sjunka in i frigoliten.

Ett ramakvarium har en distans mellan underlaget och glaset, så gruskornen är inte något problem.

Men som andra skrivit, ett akvarium skall ABSOLUT stå vågrätt i ALLA ledder. Annars kan man få hinka vatten, samt plocka upp döda fiskar från golvet. Risken är avsevärt högre att knäcka glaset om det är i någon spänning. Och enda sättet att veta att det är minimalt med spänning på glaset i akvariumet är att se till att det står vågrätt åt ALLA håll.
#15 - 8 augusti 2004 05:37
ja ah ri ett års tid haft ett 120L (80cm långt) som ligger på en sladd... sladden ligger längst ute i ena kanten och kortsidorna får ordentligt med stöd från betongväggar... man kan se in under nästan hela akvariet (om man ser från exakt rätt vinkel) och botten sviktar inte ens lite... tror inte det finns plats :P
#16 - 8 augusti 2004 09:09
Tack neptun för tipset.
Nu är jag ingen behändig gosse, så jag undrar när det alltså är rakt på ett vattenpass? När jag mäter så är "bubblan i mitten och inte rör strecken på sidorna. Men den är inte exakt rakt. Hur jag än skruvar så blir det annorlunda.
#17 - 8 augusti 2004 09:39
När "bubblan" är i mitten utan arr röra strecken är det rakt. Men för att kontrollera vattenpasset VÄNDER du på det. Då ser man om bubblan har samma position eller om den ändrat sig.
#18 - 8 augusti 2004 09:52
Ursprungligen skickat av Torstensson

När "bubblan" är i mitten utan arr röra strecken är det rakt. Men för att kontrollera vattenpasset VÄNDER du på det. Då ser man om bubblan har samma position eller om den ändrat sig.


Bra inlägg, lätt hänt att man har ett dassigt vattpass!
#19 - 8 augusti 2004 10:12
Så det räcker att inte bubblan rör strecken?!! isåfall så är det rakt:P för den är aldrig riktigt rikgtig i mitten, men det skilljer väl 0.5 mm.
Usch va petigt det blev =)
#20 - 8 augusti 2004 10:33
Det låter som du är tillräckligt noga :)
Kolla under tiden du fyller på vatten, att det inte ändrar sig när det blir press på golv odyl.
#21 - 8 augusti 2004 10:44
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

... eftersom glaset är gjort för att "hänga fritt" inte för att tryckas mot ett fast underlag så riskerar man att det blir spänningar i glaset. Fogarna i ramakvariet, är väl vad jag tror, anpassade efter att glaset ska "hänga fritt".


På vilket sätt skulle glaset vara gjort för att hänga fritt?
Spänningarna i glaset uppstår ju när en kraft (vattnets tyngd) strävar efter att böja glaset. Om man har en frigolitskiva under glaset så <b>avlastar</b> man bottnen, eftersom trycket underifrån är lika stort som trycket ovanifrån. Glaset strävar alltså inte längre efter att böjas, och glas är mycket tåligare mot tryck än mot böjning.


Som akvariehandlaren också sa... om man ska ha frigolit under ramakvarierna så faller ju halva idén med ramen....


Ramens idé var ju från början (kittade akvarier) att hålla ihop glaset. I och med siliconlimmet så föll den idén bort, eftersom limmet är det som håller ihop akvariet. Sen så har väl ramen fått hänga med av gammal vana, men någon anna funktion än den rent estetiska har den inte längre.

Jo förresten, den kan dölja en slarvigt gjord limfog.

-- MW
#22 - 8 augusti 2004 10:54
Det låter som du är tillräckligt noga :)

Kolla under tiden du fyller på vatten, att det inte ändrar sig när det blir press på golv odyl.

Okey. Tack för det :)
Jag gjorde litet sista test med att fylla på med ca. 5 cm vatten och dra en linjal lodrätt längs ramen. Då ser man hur stor skillnade det är på nivån över karet. I princip så var det 5 cm hela vägen, både kortsidan och långsidan :)
#23 - 8 augusti 2004 10:59
Jag håller helt med tanten nancy :)

Jag har mitt 375 + 450 liter på leca block, sen en spånskiva.
+ så har jag 1cm tjock frigolit i botten på karen.

http://w1.321.telia.com/~u32108390/Karen.jpg
#24 - 8 augusti 2004 11:15
Jag håller helt med tanten nancy :)



Jag har mitt 375 + 450 liter på leca block, sen en spånskiva.

+ så har jag 1cm tjock frigolit i botten på karen.


var det inte så hon sa att man inte skulle göra?[;)]
#25 - 8 augusti 2004 11:34


Jag har frigolit under ett av mina 375 men har då skurit ut frigoliten i remsor som endast ligger under ramen och på annliggande ytor alltså ingen frigolit under själva glaset.
#26 - 8 augusti 2004 11:38
Hmm.. hur breda bitar har du då skurit ut "Mcoist"?
#27 - 8 augusti 2004 12:48
var det inte så hon sa att man inte skulle göra?


Han har ju frigoliten i botten på karet, alltså inne i akvariet, under bottenmaterialet... det har jag också....

På vilket sätt skulle glaset vara gjort för att hänga fritt?

Det vet jag inte... har bara läst att så är fallet... Har för mig att jag läste att det var fogarna runt bottenglaset som var konstruerade eller anpassade på något speciellt sätt... Om ni visste vad jag letat efter var jag läste detta... det beskrevs vettigt och det kändes rätt... tyvärr har jag inte hittat artikeln eller vad det var... har för mig att det var en länk i ett inlägg på Akvarieguiden....

Ramens idé var ju från början (kittade akvarier) att hålla ihop glaset.


Eftersom Dala Zoolines akvarier säljs med ram och tillhörande aluminiumprofilstativ... så får man förutsätta att akvariet är konstruerat för att bottenglaset skall hänga fritt under... Annars borde ju lämpligen en platta och frigolit följa med när man köper paketet... åtminstone så borde det följa med instruktioner om att akvaritet borde stå på frigolit, eller hur?

Jag har frigolit under ett av mina 375 men har då skurit ut frigoliten i remsor som endast ligger under ramen och på annliggande ytor alltså ingen frigolit under själva glaset.


Jag förmodar att du då har akvariet på en bänk... skulle inte rekommendera att börja vingla med det på ett alustativ.... Frågan är vad frigoliten gör för nytta under ramen???
#28 - 8 augusti 2004 13:25
Jag håller med Tant Nancy, ser ingen poäng alls med frigolit under ett ramkar.
#29 - 8 augusti 2004 13:45
Ursprungligen skickat av Tant Nancy



[quote]På vilket sätt skulle glaset vara gjort för att hänga fritt?

Det vet jag inte... har bara läst att så är fallet... Har för mig att jag läste att det var fogarna runt bottenglaset som var konstruerade eller anpassade på något speciellt sätt...
[/quote]
Men den glasskiva som sitter i botten på ett ramakvarium är fortfarande en helt vanlig glasskiva. Och det finns inget sätt att limma fogarna som avlastar bottnen.


Eftersom Dala Zoolines akvarier säljs med ram och tillhörande aluminiumprofilstativ... så får man förutsätta att akvariet är konstruerat för att bottenglaset skall hänga fritt under... Annars borde ju lämpligen en platta och frigolit följa med när man köper paketet... åtminstone så borde det följa med instruktioner om att akvaritet borde stå på frigolit, eller hur?

Eller är det helt enkelt så att det håller i de flesta fall, och Dala Zooline vill inte ta den extra utgiften att skicka med platta och frigolit. Genom att inte skriva sådana instruktioner så kommer kunderna inte heller att bli upprörda för att DZ inte "levererar akvariet komplett".
Min åsikt är att man bör ha någon form av stöd under hela bottnen, oavsett om det är ram- eller helglasakvarium.

-- MW
#30 - 8 augusti 2004 15:18
Jag har nu skrivit min åsikt angående detta... vilket jag gjort i ett antal tåtar på Zoopet tidigare också. Av erfarenhet vet jag att vi inte kommer att komma fram till vad som är rätt och fel, utan bara vad alla som skriver tycker är rätt.

Jag kan inte tillföra tråden något mera nu.... mera än ett tips, varför inte skriva och fråga ett företag som tillverkar dessa akvarier och se vad de svarar...
#31 - 8 augusti 2004 16:42
Tex Juwel poängterar extra noga i instruktionen som medföljer, att det inte får placeras något mellan ramkaret och bänken.

Men strunt samma, det viktiga är att <u>karen står i VÅG</u>! Och att man inte tror att frigolit kan kompensera bort felaktig uppvägning eller ojämnt underlag.
Frigolit skyddar karet underifrån för punktbelastning = tex grus
#32 - 8 augusti 2004 20:28
Haha, det blir bara värre och värre i den här disskusionen. Nu har jag iaf tagit bort frigoliten och såg stora märken från ramen i frigoliten.
#33 - 9 augusti 2004 08:16
Intressant tråd det här. Jag har precis byggt klart min bänk till ett 250l kar. Jag tog i lite i överkant och konstruerade den i 45 x 95 reglar som jag sedan har klätt med 1cm spånskiva. Efter att jag ställt in monstret på sin plats tog jag fram mitt långpass (för er som inte vet är det ett pass på 180 cm som är mycket kännsligare än ett kortpass). Bubblan visar perfekt våg på långsidan och diffar kanske 0,5-1mm på kortsidan. Är denna differens något att bry sig om?
#34 - 9 augusti 2004 08:46
Intressant läsning.
Har själv vägt av mitt nystartade 600 L akvarium och allt såg ok ut tills jag hade fyllt karet då det diffar ca 5-7 mm från den ena långsidan till den andra! Är det farligt?
#35 - 9 augusti 2004 08:48
Så vitt jag kan förstå så måste väl det viktiga vara att akvariet står plant så att man inte får spänningar i glaset. Om det sen inte står i perfekt våg borde ju inte vara så viktigt. Jag menar den extra vikten man får på en sida för att det lutar någon mm måste väl ändå vara marginell?

Mattias
#36 - 9 augusti 2004 09:25
Vad anser ni behöver jag tömma karet och väga in det igen (lutar ca 5-7 mm från den ena långsidan till den andra)?
#37 - 9 augusti 2004 09:45
Jag skulle iaf inte ha ett 600 liters som lutar 5-7 mm.
#38 - 10 augusti 2004 17:29
Hej! 5-7mm lutning på ett 600l är nog ingen fara! men va bänken rätt inn vägd från början så innebär det bara att bänken har satt sig lite. Jag skulle tömma burken justera bänken fylla på och du ska se att allt är rakt och fint!! Sen så är det helt estetiskt förkastligt med ett akvarium som inte står i våg, står det inte i våg kan det bara bero på letja..
/Camilla
#39 - 12 augusti 2004 18:49
Hej!! Jag instämmer med föregående talare!! Ett akvarium som inte står rakt? varför?
/Lasse
#40 - 12 augusti 2004 19:11
jag måste bara skriva att jag håller med magnus.w till 100%
ramen är BARA prydnad! plus eventuellt ett stöt skydd!
plus att det är smidigare att fästa ett mittstag!

kul när inlägg...sträcker sig utanför frågan!
#41 - 12 augusti 2004 19:14
ps. när man har ett kar med inredning och bänk som sammanlagt väger ca 1 ton så kanske du ser det på ett annat sätt
alla har inte betong golv...:)
#42 - 12 augusti 2004 19:28
Om du menar mig?? Så har jag ett ton på mitt parkett golv, rakt och snygt!!
/Lasse
#43 - 12 augusti 2004 19:33
om det är rakt och snyggt..så får jag gratulera...då har du satt det perfekt på bjälkarna , jag bor i en 1:a så jag kan inte placera det precis där jag vill ha det....

det handlar inte om golvet..utan underlaget + placering
#44 - 12 augusti 2004 20:00
Janne22! Töm och justera inn igen för då har golvet satt sig! funkar jag lovar
/Lasse











Annons