Hur mycket får det kosta för er?

#1 - 2 april 2008 13:58
Hur mycket tycker ni att ett akvarium bör kosta per liter?
Jag är rätt ny på det här med akvarium och vill inte gärna köpa ett akvarium som egentligen skulle kunna vara mycket billigare. Har sett många annonser på blocket där det säljs rätt små akvarium för höga summor, är akvarium verkligen så dyra? :S

Hur mycket tycker ni att det ska kosta per liter?
#2 - 2 april 2008 14:13
Ett akvarium ska kosta det du är redo att betala för det. Jag var tex fast bestämd på att jag ville ha ett 450-600Liters kar och att jag max skulle punga ut 4000kr.

Hittade ett skitsnyggt kar på 450L med välvd ruta, helt perfekt för 3000kr, bara fiskarna jag fick med karet var värt priset jag gav för allt :)
#3 - 2 april 2008 14:19
jag och polaren är väl snart berädda att punga ut ca 6000kr för kar ( det med pump o allt ) Har väl småräknat några ggr och räknat med att man får med sig saker hem från jobbet ( vi kommer inte köra helglas utan mura baksida + sidor då det kommer vara i en "deadend" i våran framtida lokal. Men ja.. Blir det som man vill att det ska bli så får det nästan kosta vad det kostar enligt mig.
Guest
#4 - 2 april 2008 15:54
1500kr för 325-375L, betala 2500 för min 540L balja.
Bilagor:
#5 - 2 april 2008 16:48
För begade kar tycker jag det är rimligt med ca 5kr/liter, men det beror ju förstås mycket på skick och hur mycket tillbehör som följer med.
Man ser många som säljer typ.. 40L-kar för 500kr, tittar man i butik brukar sådana kar (med tillbehör) kosta ungefär lika mycket, sprillans nytt.
#6 - 2 april 2008 16:58
begagnat kar max 5kr litern med filter. nytt 10kr literna och hälst inte mer. bättre att kunna lägga pengar på inredning och fisk än karet
#7 - 2 april 2008 17:14
jag betalade 12000 för mitt 360 liter inkl möbel,filter och ramp och jag tycker det var värt varenda krona! Om jag räknar vad jag har lagt ut efter det så kommer jag lätt upp i 20000. Men då var det så klart nya grejor.Så svaret på hur mycket det får kosta är. vet ej:)
Vill ha fler störe och saltare kar så småning om:p

Jag blev biten:D:D:D
#8 - 2 april 2008 18:06
Jag köpte ett begnat 80L hörnakvarium här om dagen med orginal underskåpet, pump och doppvärme för 700 kr. Tyckte jag var helt okej.
#9 - 2 april 2008 18:46
köpte ett 240L med möbel och en fluval 405 ytterfilter samt massa tillbehör mediciner osv, för 2000kr, då fick jag fiskar med som jag sålde för 400kr, så 1600 för ett 240L med massa tillbehör är väll rätt nice, jag ville inte ge mer än 2000kr för ett 200-300L
Bilagor:
#10 - 2 april 2008 21:37
Tycker det beror enormt mycket på vad man får med och vad det är för typ av kar. Enorm skillnad om det bara är ett akvarium och två leka block eller ett komplett kvalitets akvarium med möbel, pumpar, bakgrund etc.
Kolla runt vad nya prylar kostar och skaffa dig en uppfattning om var prislägena ligger.

Dyker med jämna mellanrum upp annonser om begangnade juwel kar som folk vill ha mer för än vad ett helt nytt kostar i göteborgstrakten...
#11 - 5 april 2008 07:11
Lijalo skrev:

Jag är rätt ny på det här med akvarium och vill inte gärna köpa ett akvarium som egentligen skulle kunna vara mycket billigare. Har sett många annonser på blocket där det säljs rätt små akvarium för höga summor, är akvarium verkligen så dyra? :S

Inget lätt svar på den frågan, utgå istället från din egen ekonomi.
Blocket ett ett utmärkt ställe att leta akvarium på.
Sök sedan på nätet för att jämföra.
Se sedan till att få med så mycket utrustning som möjligt, sand, pumpar, värmare, belysning, rötter o.s.v
Det är oftast allting "runt" akvariet som gör att totalpriset sticker iväg.
Ett tips om du får tag i ett billigt akvarium utan utrustning är att gå på fiskaktion som någon akvarieförening arrangerar, där kan man oftast fynda när det gäller det mesta.
Lycka till
#12 - 5 april 2008 07:56
10 kr per liter för bara akvariet brukar vara ett gängse pris för nya akvarier. Men sedan tillkommer ju pump(-ar), lysramp, ställning mm. Blocket, akvariesiter som den här och auktioner är perfekta att göra fynd på. :)
#13 - 5 april 2008 08:05
Som många redan svarat så är blocket e bra ställe att leta kar som e kompletta med allt för rena fyndpengarna. Jag har köpt de flesta av mina kar där för mkt mkt billig peng. När jag kollar på blocket så tycker jag nästan att små kar e dyrare än stora. Jag har bla köpt ett 250 l komplett, dvs med ställning, ramp, ytterfilter, värmare, innefilter samt en luftpump för 500 kr. Bara en mil bort att hämta dessutom :D

Sätt en gräns för hur mkt du har att lägga ut, leta på blocket, jämför med nytt & slå till när du har hittat det som du tycker passar just dig.

Lycka till!

Mvh Eva
#14 - 5 april 2008 09:31
Lijalo skrev:

Jag köpte mitt för 1000 och det är ett 65 liters,
#15 - 5 april 2008 09:57
Är det snyggt finns det ingen gräns direkt. Vi ska ju inte prata om vad jag kommer lägga ner på mitt akvarieställ med 6x180liters...

Men det kostar att samla frimärken också ;)

//C
#16 - 5 april 2008 10:31
Tycker det är svårt att sätta ett pris per liter, även om det kan fungera som ett riktpris.

Vi har köpt 540 liter för 1200:- (ger ett literpris på ca 2,22 kr) där det ingick en massa tillbehör (inner- och ytterfilter, ramp, ställning, reflektorer, rötter, doppvärmare etc).
Hörnakvariet på 280 liter gav vi 1000:- för (literpris 3,57 kr) och då ingick inget annat än kar, möbel och ramp och karet var i behov av ny silikon.
54 literskaret gav vi 400:- för (ca 7.40:-/litern) och innehöll för utom karet bara en ramp för glödlampor och ett litet filter. Men det är ett snyggt kar, 8-kantigt och högt.

Så allt är ju relativt och beroende på vad man själv tycker att karet är värt.
#17 - 5 april 2008 11:19
ett akvarie kan kosta mellan 0 kronor till nogra tusen kronor det beror på hur stor akvariet är vad är det för akvarie ny eller bgagnat du få också tänka på pumpen sand växter mm

Annons