Hej på er.
Tankte starta om mitt 375-liters. Ska köpa Slimlinebakgrunden och tänkte köra med Biltemas blästersand. Så frågan blir nu: Hur mycket blästersand ska jag köpa? Vill ju ha minst 6-7 cm sand....
Queen_xiter skrev:Me all säkerhet, han vart lite besviken när jag bara kom in o frågade o sen glatt åkte till biltema o köpte. De sa jag ju inte förståss :) Börjar med 2 säckar o ser hur de blir.
Peter E skrev:Skulle rekomendera en gröre sandtyp typ råda för att blästersanden är för svår att rengöra plus att jag fick en "grön" matta , algtillväxt ovanpå blästersanden.
Nu har jag enbart engelsk sjösten!
bjca07 skrev:Här är en länk som räknar ut hur mycket som gåt åt
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/substrate_calculator.php
Gratis att regga sig
//Björn
Helena_o_Mattias skrev:av alla grus arter och sten arter varför engelsk sjösten nu vet jag inte vad för sorts kar han ska ha men om de är malawi så enligt min medning fins de bara en typ av botten blästersand!! och jag förstår inte hur ni kan säga att den är svår rengjord har aldrig vart med om det.
Mr B skrev:Antar att du inte tittat på bilderna av malawisjöns botten? Det ser inte precis ut som bläster, utan istället en ganska mörk blandning av grus och finare sand. Alltså, en kombination av upp till 3mm grov råda/engelsk sjösten och bläster? Jag har för övrigt tagit fasta på det men bara delvis, och har huvudsakligen bläster i mitt kar, och typ 5% grus.
B!
Helena_o_Mattias skrev:jo nog vet jag de med av syns skull så tycker jag blästersand gör susen om jag ska va riktigt ärlig så har inte jag bara blästersand i mitt kar heller har som du sa har engelsk sjösten och blästersand blandat
Var med min akvariegalna polare och köpte 2 säckar blästersand á 25 kg på Biltema. Blev precis mellan 6-7 cm på botten i hans 375 liters kar :)ernie skrev:Hej på er.
Tankte starta om mitt 375-liters. Ska köpa Slimlinebakgrunden och tänkte köra med Biltemas blästersand. Så frågan blir nu: Hur mycket blästersand ska jag köpa? Vill ju ha minst 6-7 cm sand....
ciklidvännen skrev:Ursäkta, men vad står det här?? Om alla kan använda skiljetecken såsom punkt, komma och stor bokstav vid ny mening skulle det vara mycket lättare att läsa!!??
TurboAnimal skrev:Var med min akvariegalna polare och köpte 2 säckar blästersand á 25 kg på Biltema. Blev precis mellan 6-7 cm på botten i hans 375 liters kar :)
Lätt att skölja ur sanden, att peta i den och smeta ut den jämt över botten.
Slutsats, riktigt snyggt med blästersand i kar.
ciklidvännen skrev:Ursäkta, men vad står det här?? Om alla kan använda skiljetecken såsom punkt, komma och stor bokstav vid ny mening skulle det vara mycket lättare att läsa!!??