Hur mycket bikarbonat till rot.

#1 - 13 september 2003 17:08
Skall laka ur min stora 4 kilos rot som absolut inte får plats i någon gryta. Någon sa att man skulle lägga den i blöt med bikarbonat. Hur mycket skall man använda och hur länge skall den ligga där? Roten färgar inte vattnet ett dugg men jag är rädd för ph:t. Kan en överdosering av bikarbonat bli farligt?
#2 - 13 september 2003 17:52
nej du sköljer ju ändå den innan du stoppar den i karet..
#3 - 13 september 2003 18:09
OKej men hur länge skall den ligga i bikarbonatlösningen då för att det skall få effekt?
#4 - 13 september 2003 18:24
det får du nog räkna ut själv. det finns inga tabeller för sånt. jag skulle inte använda bikarbonat. låt den ligga iblöt bara eller så får du helt enkelt köpa en begagnad rot.
#5 - 13 september 2003 18:33
Ligga i blöt? Vad skulle det ha för effekt? Nån nämnde att det kunde ta 6-12 månader innan den var urlakad. Det är ju det jag försöker undvika.
#6 - 13 september 2003 18:44
sänkning av någon radikal slag har jag aldrig varit med om. inte ens när jag släppte ner 30kg ourlakad mangrove i min 540. släng ner roten i karet och observera/mät. sjunker nivåerna så kan du dosera bikarbonat då istället.
#7 - 13 september 2003 18:48
Jag har haft roten i sen i måndags tror jag ungefär. Vattnet har inte färgats. Jag har inget ph - test hemma, idag dödde en firre så jag vågade inte ha kvar den. Nitritvärdet var perfekt så då tänkte jag att det kunde vart ph:t
#8 - 13 september 2003 20:13
jag slängde i två halvmeters rötter i mitt 180 liters akvarium & PH sjönk lite..
gör ett stort vattenbyte & häll i en tsk / 100 liter vatten med bikarbonat... sen kan du ju ta i en nypa lite då & då om du är orolig så kommer inte vattnet att påverkas överhuvud taget.
det kommer snarare att bli lite hårt vilket oftast inte är så farligt..
men som sagt..glöm inte att göra ett stort vattenbyte innan du böjar dosera bikarbonat!
#9 - 13 september 2003 20:53
Vad händer annars? Jag har lagt roten i blöt nu med bikarbonat i badkaret. Det var iaf vad dom sa i zoo-affären. Vad har bikarbonat för effekt direkt i akvariet? Är det ph-höjande?
MvH
Carolina
#10 - 13 september 2003 22:10
Man skall ALLTID göra ett delvattenbyte innan man höjer PH i ett akvarium. Om man inte gör delvattenbyte så kan det bildas farliga ämnen som snabbt kan döda dina fiskar. Bikarbonat=PH höjande. Använder badkaret gör man ju åxå på egen risk då det kan finns rester av diverse tvål o shampo osv i badkaret.
#11 - 13 september 2003 22:15
bikarbonatet "neutraliserar" syran som finns i roten, och överdoserar du det i badkaret så "bränner" du bort lite syra innan du stoppar den i akvariet..funkar säkert för att förhindra den första ph chocken som kan komma annars...
men efter det kan du ju ha i lite bikarbonat vid vattenbyten om du är orolig..men testa först & främst ph!

Annons