Hur mycket artemia till ynglena?

#1 - 30 juli 2006 12:36
Hej.
Jag matar mina kampfiskyngel med artemia (började i fredags). De har redan vuxit till sig mycket från dess, men ser någon enstaka som ser jättetanig ut fortfarande. Men hur ofta ska jag ge och hur mycket??
Jag har gett dom ca 4 ggr om dagen och då en hel spruta per gång(har ett specialtrick som jag får upp den kläckta artemian med :p ) och den rymmer 10 ml, men då är det både artemia och vatten i sprutan. Låter det rimligt eller ger jag för mycket eller för lite?
Har sökt på internet men inte hittat något....

Behöver verkligen veta, så vore jättebra om ni kunde svara om ni vet!!
Tack för svar :)
#2 - 30 juli 2006 12:51
Grattis till ynglen! :) Hur mycket man ger beror förståss på hur många yngel man har. Men 1 spruta 3-4 ggr/dag tycker jag låter lagom, det är vad jag ger mina kakaduayngel. Just nu har jag 15-20 stycken som är en dryg vecka + 10 stycken som är ett par veckor äldre ungefär.

Jag tror inte man kan ge för mycket! Mina vuxna kakaduor äter gärna nykläckt artemia dom med! :p Så det blir inget över precis!
#3 - 30 juli 2006 13:01
Okej! Tusen tack för svar!!
Jaa du, har ungefär 130-150 yngel, glömde skriva det. Kanske ska ge ännu mer då??
#4 - 30 juli 2006 13:05
du silar väl artemian först eller ?? för du skrev ju at du ger en spruta med både vatten och artemia. aja, kanske inte gör något iaf (kan ej så mkt om kampfiskar ;) )

//kim
#5 - 30 juli 2006 13:24
[quote=neon_kimpan]du silar väl artemian först eller ?? för du skrev ju at du ger en spruta med både vatten och artemia. aja, kanske inte gör något iaf (kan ej så mkt om kampfiskar ;) )

//kim[/quote]

Japp, jag silar och sköljer av :)
#6 - 30 juli 2006 14:39
Med yngel bör man mata så mycket de kan äta, hellre lägga ner lite extra energi på att mata en extra gång och "städa" lite extra i 5 månader (vilket är rimligt att få hanarna fullvuxna på) än att riskera att sitta i 8-10 månader och få dvärgväxta fiskar.
#7 - 30 juli 2006 14:43
Okej! Då vet jag. Jag ska se till att de har gott om mat hela tiden!
#8 - 1 augusti 2006 08:28
Dom som är väldigt taniga, kan du se att dom klarar av att få i sig artemian? Jag har aldrg haft just kampisar, men rätt många andra sorters yngel och precis när man byter till ett större foder kan en del yngel vara för små för det nya fodret. Då ger jag det gamla mindre fodret parallellt ett tag tills jag ser att alla verkar äta av det större. Kanske liiite svårt om man har 150 yngel ;)
I regel ska yngel "simma" i mat och man gör mycket vattenbyten och suger upp guck från botten så att vattnet håller sig rent.

Annons