Hur mycket?

#1 - 26 februari 2004 17:58
Hejsan!
Är detta salt bra att ha i vid vattenbyten? (en gång i veckan på 30-50%)

FALKSALT FINT SALT UTAN JOD.

Hur mycket ska jag ha i vid vattenbyten för att förebygga svamp med mera (har inte någon infektion i karet just nu men det är väl bra att tillsätta en viss mängd salt? Men hur mycket för 160 liter???

/tacksam för svar Anton.
#2 - 26 februari 2004 18:21
Det är en väldigt svår fråga du frågar då en del arter inte tål salt och kan dö. Min Molly vill tex ha lite salt i vattnet då dom är bräckvattenfiskar, så Hercules zoo rekomenderade mig 0,1% och det är ca 1 dl/ 100 l vatten. Kolla med din zooaffär vad som gäller för dina arter om vad de tål och inte tål samt vad som är lämplig för ditt kar. Mina andra fiskar tål den salthalten men de trivs lika bra utan. Vad jag har för fiskar står på min profil. Förmodar att du ska ha en lägre dos men jag vet ej hur mycket.

Lycka till!
#3 - 26 februari 2004 18:23
Okej! Tack för svaret! Jag har guppy, skäggmunsmal, olika mollyarter, platy, svärdbärare och neontetra

/Anton
#4 - 26 februari 2004 18:24
Har kikat på din profil och det verkar som att vi har smama fiskar!!!
Det bör fungera, 1,25 dl borde fungera! Hur ofta har du i saltet??
#5 - 26 februari 2004 18:39
Då jag inte har någon som helst erfarenhet av din mals art tycker jag att du ska kolla vad den tål innan du gör något.

Mängden du beskriver kan vara något hög så det kanske räcker med en drygt ½ dl. Detta ska strös i lite i taget tex ett kryddmått varannan timma i ditt kar. Sen kan man lägga lite salt beroende hur mycket du byter. Tex 30% vattenbyte en knapp matsked. Använd då riktigt mått för vanliga matskedar kan vara för stora.

Jag har ett nystartat kar och det är i början av det som det kan bli problem så då är det bra med lite salt. Sen ska jag bara ha ca ½ dl/ 100 l vatten i varje vattenbyte.
#6 - 26 februari 2004 18:59
ok! Tack för svaret!
#7 - 26 februari 2004 19:15
Marie J: 1% salt av 100 liter är 1 liter.
#8 - 26 februari 2004 19:18
Ursprungligen skickat av nilssonnet

Marie J: 1% salt av 100 liter är 1 liter.

Hoppsan! Tryckfelsnisse har varit framme! =) Ska rätta det genast! Tack!
#9 - 26 februari 2004 19:41
Jag slutade helt med salt i vattnet för att det aldrig har visat sig göra någon skillnad.
MVH
Magnus
#10 - 26 februari 2004 19:42
Marie hade faktiskt helt rätt. Hon har skrivit 0,1% och det är vad jag fick veta i affären också. Tänk bara på att pansarmalar och Pleco-malar t ex inte alls gillar salt. Då kan man ta i halva dosen. Det har funkat för mig med den högre också men jag har bara det när fiskarna behöver ha en riktig hästkur. Jag häller inte i salt på några vattenbyten efter det utan låter halten sjunka.

En annan sak som faktiskt går alldeles utmärkt är att hälla i allt saltet på en gång. Det rådet fick jag också i affärem. Häll i saltet vid pumpens utblås i en jämn ström. Det blandar sig fort med vattnet. Det finns säkert lika många sätt som det finns medlemmar här och alla har säkert mer eller mindre rätt. Jag vet inte hur rätt jag har men jag vet att det fungerar och att mina fiskar har mått bra av det.
#11 - 26 februari 2004 20:29
okej! Så till mitt 160 liters skulle det eventuellt passa med 1.6 dl salt! Många säger att det är bra att ha i lite salt vid vattenbyten, men ni är är inte direkt ''för'' det, varför? har det dåliga effekter? förebygger det inte svampinfektioner och andra infektioner/sjukdomar?

/Anton
#12 - 26 februari 2004 20:40
Jag har tidigare aldrig haft salt men det är bra att använda som medicin ibland. Du måste bara tänka på att om du väljer att alltid ha salt i att du inte bara kan hälla i en massa för om du gör det så riskerar du att stå där med saltvatten till slut. Man måste alltså hälla i så mycket som motsvarar mängden vatten som man har bytt bara.
#13 - 26 februari 2004 20:47
ahaaa!!! Så om jag byter hälften av mtit kar 160 / 2 = 80 liter, då ska jag alltså ha i 0.8 dl efter ett 50 % vattenbyte? Right?
#14 - 26 februari 2004 20:57
Precis! Saltet försvinner inte. Fiskarna förbrukar det inte och det dunstar inte utan det enda sättet att bli av med det är att byta vatten. Jag byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Hälften tycker jag låter mycket. Men du har fattat rätt med saltet i alla fall. Men jag tror att du ska minska salthalten något om du inte ska få bort svamp eller något. Det räcker med halva den mängden. Det är trots allt sötvattenfiskar vi sysslar med oftast. Om du får svamp eller något så kan du istället höja halten tillfälligt. Så länge fiskarna mår bra så är det lugnt. Dina Mollys kommer garanterat att älska det i alla fall. Efter att jag började med saltet så överlevde alla ynglen men då slutade svärdbärarna att yngla. Jag fick alltså välja mellan molly eller svärdbärare.
#15 - 26 februari 2004 20:57
Hmmm Falksalt i karet?
Är det istället för EKTOZON eller vad?
Vad är skillnaden?
På ektozonpaketet står det att jag ska ha i 1tsk /50L.
har ett kar på 375L och fiskarna ser ni nedan...
#16 - 26 februari 2004 21:04
Ektozon är i princip rent salt men väldigt dyrt salt. Om du häller i vanligt salt så tänk på att det måste vara UTAN jod! Beräkna ca 0,5-1 dl per 100 liter.

Jag låter som en jäkla expert men det är jag inte. Jag har lyssnat på andra och testat mig fram genom alla råd jag fått och detta funkar jättebra.
#17 - 26 februari 2004 21:27
Jag brukar roa mig med att på min lediga tid sitta och läsa akvarierelaterade sidor världen över, och en sak är säker, salt är man mycket oense om.

Om man däremot roar sig med att studera hur resultaten är för saltanävndare respektive icke saltanvändare så tror jag följande:

1: Man behöver inte köpa Ektozon eller några andra "magiska" saltmedel. Vanligt koksalt fungerar bra. På många ställen i världen bryr man sig inte om det här med jod heller, men eftersom jodfritt salt står bredvid det med jod i min livsmedelsaffär, och de dessutom kostar lika mycket, så tar jag jodfritt.

2: Salt är något man inte skall ha i karet om alla fiskar är friska. Jag, och en del med mig, är rätt övertygade om att det tagit död på fler fiskar än det hjälpt. Dels får en fisk som gått i saltat vatten svårt att acklimatisera sig till ett vatten utan salt, dels är det många som vid vattenbyten lyckas tillsätta alldeles för mycket salt, och till sist är saltlösningen för stark. En annan fara är att fiskarna äter saltkornen, vilket inte är bra för deras njurar. Många ifrågasätter också fiskarnas hälsa på sikt, och misstänker att näringsupptagningsförmågan minskar, liksom fortplantningsförmågan. Det finns helt enkelt skäl till att man normalt sett inte hittar dessa fiskar i havet, utan i sötvatten.

3: Salt är bra att använda vid olika hudsjukdomar som svamp eller parasitangrepp. Teskedsdoser förslår tyvärr inte alls, utan då handlar det om salthalter på 0,5 - 1%, dvs en liter salt till hundra liter vatten. Många fiskar, framför allt malar, tål inte så mycket salt, utan det kan vara idé att ha de angripna fiskarna i ett behandlingsakvarium. Vid svåra fall kan man låta "doppa" fiskarna i en ännu kraftigare saltlösning. 5% är något som många använt sig av, några förespråkar upp till 10% (men det avråds av en del andra). Där skall man låta fisken gå under någon minut, inte mer, och definitivt inte längre om den lägger sig på sidan.

#18 - 26 februari 2004 21:36
Äntligen en som tydligen kan detta med salt! Tack så mycket för ett mycket bra svar! =)

En sak som jag tycker är lite synd är att man inte informerar så mycket i affärerna att Bleck Molly t ex vill ha lite bräckt vatten. Visserligen klarar de sig i vanligt vatten men det märks direkt när mina får salt. De blir som galna och parar sig nästan konstant.
#19 - 26 februari 2004 21:54
Dina molly är kanske uppväxta i salt?

Eller kan det vara så att salt tillsätts vid vattenbyte, och att det kanske är själva bytet som triggar deras lek?
#20 - 26 februari 2004 21:58
Om du kollar tex här på zoopet och går in på fiskar så kan du se att det är ett fåtalfiskar som behöver svagt bräckt vatten. Det är inte alla fiskar som lever i salt eller sötvatten så man ska nog inte dra alla arter efter en kant utan försöka efterleva den salthalt arten normalt har anser jag.
#21 - 26 februari 2004 22:00
Jag fick rådet i affären att tillsätta ektozon när jag sa att de inte verkade så pigga. De hade tydligen det till sina som gick i ett akvarium som var åtskiljt från de andra. Jag har inte salt alltid utan det är för att pigga upp och rensa ibland. Då kör jag i 0,5-1 dl per 100 liter vatten. Jag vill helst inte ha salt eftersom det trots allt är sötvattensfiskar jag har förutom mina Mollys. Det som förvånar mig lite är att Scalarerna verkar piggna till när de har lite salt i vattnet.
#22 - 26 februari 2004 22:02
Ursprungligen skickat av Marie J

Detta ska strös i lite i taget tex ett kryddmått varannan timma i ditt kar.

Lös upp saltet du skall ha i en kanna el dyl, för att undvika att fiskarna äter det. Och du kan hälla i allt på en gång du behöver inte vänta.
#23 - 26 februari 2004 22:04
Det var ett bra förslag att blöta upp det först!
#24 - 27 februari 2004 06:59
Japp! Tack för alla supersvar!!!!
#25 - 27 februari 2004 07:11
någon som har någon aning varför mina dalmatinmollys har lite små gula fläckar??? Bör jag ha i salt??? Inga andra fiskar har dessa prickar/fläckar fiskarna är unga bara 2 månader

/Anton
#26 - 27 februari 2004 07:23
Det kan vara andra färgvarianter som har parat sig med varandra tidigare. Mina Black Mollys kan t ex bli spräckliga. Det finns varken Balck Molly eller någon av de färgglada varianterna i naturen. Det är framavlade färger allihop. Det kan bli väldigt lustiga färger ibland. Jag sålde alla helsvarta för en vecka sedan. De som inte går att sälja fick stanna kvar. Affärerna vill bara ha rena färgvarianter i sina akvarium
#27 - 28 februari 2004 13:15
Nu sitter jag hör framför datorn med en halv DL jodfritt salt som en liten vilsen apa :D

Undrar om jag ska ha i det, ingen fisk lär väl dö om jag spär ut det i en 1 literskanna och har i långsamt?
#28 - 28 februari 2004 13:30
Låter väl som en bra ide! Ta en visp och vispa så tror jag att det löser sig snabbare!
#29 - 28 februari 2004 13:32
Japp! Har löst upp det nu.. Ska ha i det och hälla i det sakta vid utblåset

/Anton
#30 - 28 februari 2004 14:43
Vad gör saltet för nytta i karet igentligen?
I affären sa de att jag skulle ha i ektozon för att förebygga vitaprick.

De fiskar jag har är de som står här nedanför...
#31 - 28 februari 2004 15:54
Den info jag fått är att ektozon är nästan samma sak som salt (utan jod) förutom att ektozon är bra mycket dyrare.
#32 - 28 februari 2004 16:35
Jo det är det där "nästan" som jag funderar på....
Nån tillsats i ektozon som gör att det är bättre kanske???
#33 - 28 februari 2004 17:29
Det sägs inte vara skadligt för växter.
#34 - 28 februari 2004 19:01
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det sägs inte vara skadligt för växter.

Ektozon eller vanligt salt?
#35 - 28 februari 2004 19:50
Ektozon.

Annons