Hur mörkt är mörkt, hur fint är fin?

#1 - 11 februari 2013 14:15
Jag skall försöka få lite liv i mitt lilla 54-liters akvarium. Just nu simmar där de ynkliga 5 Guppy som överlevde sjukdom samt 4 Ancistrus (som inte verkar ha påverkats alls av händelserna). Jag ÄR medveten om att de redan lever för smått, men mina söta sugploppisar är ännu unga och jag siktar på ett större akvarium inom några månader. Jag tänkte så småningom eventuellt stärka min lilla Guppygrupp med lite Endlers (kanske i samband med att jag byter upp mig i akvariestorlek), men jag känner att jag vill ha något annat som livar upp lite också.

Jag vill ha lite mellanskiktsfisk och då gärna någon liten, liten stimfisk. Då jag har svårt att underhålla akvariet med levande foder (bor ungefär 50/50 på annan ort) så bör det inte vara någon som kräver detta som huvudfoder. När jag hittar fiskar som tycks passa in på mina önskemål finner jag dock ofta antingen "fin sand" eller "mörk botten" som "krav" för bästa mående...

Så jag behöver lite tips och åsikter: Hur fint ÄR fin sand, hur mörk är mörk sand, hur mörkt är "dämpad belysning" och hur viktigt är t ex bottenkraven för deras välmående? Jag tror mitt akvarium är rätt ljust och även om det är litet grus så är det definitivt ingen "fin sand" e d. Äh, lägger in en bild så kanske någon kan bedöma utifrån det vad de tror. [:o]
#2 - 11 februari 2013 14:27
i min värld, som ibland stämmer med verkligheten, ibland inte.

fin sand = blästersand, rådasand, engelsk sjösten 1-2 mm

mörk = svart (naturligtvis), sjösten som mörknat med tid.

dämpad belysning = ~ 0,3 W / liter med en massa blommor som flyter på ytan.
#3 - 11 februari 2013 14:32
Som jag misstänkte. Rackar'ns... Då är det kört för min del på de flesta snälla, lättskötta små stimfiskar med minsta lilla färgfläck. Kan nog stämma på 1-2 mm grusstorlek, men den är inte svart och jag har nog klart mer belysning än så, såvida jag inte tjockar på med massa flytväxter. ...Vilket jag inte är helt förtjust i tanken på; kör med en del ljusälskande växter.

Tack för din syn på det! §:o)

Annons