Hur monterar man en bakgrund?

#1 - 29 januari 2006 19:22
Jag har ett 240 l Juwel-akvarium. När jag fick det (för ett drygt år sen) så köpte jag en bakgrund till det, som var en bild på en plansch, typ.

Ska man sätta fast planschen utanpå akvariet, eller inuti?

Jag satte fast det inuti och nu, ett år senare, är det fullt med alger. Iochmed att det så att säga enbart ligger "tryckt" mot ytan, så smyger sig ju vatten in bakom bakgrunden också, och skapar väl massa onödiga tillhåll för alger och bös. Jag har därför funderat på att flytta på planschen till utsidan. Vinsten med detta är ju att bakgrunden inte kommer få fler alger på sig.
Frågan är; Vad är rätt? Bakgrunden kanske blir jätteful när den inte sitter inne i akvariet?
#2 - 29 januari 2006 19:25
[quote=carlsson]Jag har ett 240 l Juwel-akvarium. När jag fick det (för ett drygt år sen) så köpte jag en bakgrund till det, som var en bild på en plansch, typ.

Ska man sätta fast planschen utanpå akvariet, eller inuti?

Jag satte fast det inuti och nu, ett år senare, är det fullt med alger. Iochmed att det så att säga enbart ligger "tryckt" mot ytan, så smyger sig ju vatten in bakom bakgrunden också, och skapar väl massa onödiga tillhåll för alger och bös. Jag har därför funderat på att flytta på planschen till utsidan. Vinsten med detta är ju att bakgrunden inte kommer få fler alger på sig.
Frågan är; Vad är rätt? Bakgrunden kanske blir jätteful när den inte sitter inne i akvariet?[/quote]

en plansch sätter du på utsidan på akvariet.. du kan spruta på såpa vatten på glaset o planschen o ta sen en skrapa o skrapa bort all luft som blir emellen.
#3 - 29 januari 2006 19:26
vi har vår på utsidan.. Har aldrig hört att nån har haft den på insidan...
#4 - 29 januari 2006 20:45
[QUOTE=miiaoo]vi har vår på utsidan.. Har aldrig hört att nån har haft den på insidan...[/QUOTE]

Jo, nu.... :D

Nämen va bra! Då ska jag ändra detta, och samtidigt passa på att ta bort all skit. Kändes inte helt rätt, men jag trodde faktiskt att den skulle sitta inne i akvariet! Ibland blir det tokigt.

Tack för hjälpen!
#5 - 30 januari 2006 01:48
olja går att använda också mellan glas å plansh
#6 - 30 januari 2006 12:08
akta oljan kan härskna!
#7 - 30 januari 2006 12:31
beror på vilken olja man väljer
#8 - 30 januari 2006 13:02
[QUOTE=BollzterX]akta oljan kan härskna![/QUOTE]Mig veterligen är det smör som härsknar, olja ska ju inte ens förvaras i kylskåp. Kanske olämpligt att välja olivolja pga lukten dock.
#9 - 30 januari 2006 13:28
enligt utsago finns de nån olja som härsknar också.

kan va matoljan.
#10 - 30 januari 2006 13:38
Även om den kan härskna så tror jag det är något som man märker först när man ska ha bort bakgrunden igen, skulle det mot förmodan bli problem så är det ju bara att ta bort oljan igen.
#11 - 31 januari 2006 13:22
[quote=Raven]enligt utsago finns de nån olja som härsknar också.

kan va matoljan.[/quote]

Ja, huvva. Härsken olivolja luktar inte hallon. Jag tror alla animaliska oljor härsknar, men däremot inga mineraloljor. Parafinolja går säkert kalas, sån som man behandlar träskärbrädor med.
#12 - 31 januari 2006 13:24
olivolja är vegetabilisk och inte animalisk
#13 - 31 januari 2006 15:17
[quote=Raven]olivolja är vegetabilisk och inte animalisk[/quote]

Absolut, snacka om hjärnsläpp! Jag menade animaliska och vegetabiliska oljor som man äter. Oljor som man inte äter härsknar inte vad jag förstått.
#14 - 31 januari 2006 15:19
ryktet gör gällande att de finns vegetabiliska som inte härsknar.
om de va mat oliv eller raps kan jag inte svara på.

men paraffinolja borde ju gå fint och luktar ju inget och är inte giftigt heller.

Annons