Hur montera foderautomat?

#1 - 23 juli 2005 18:27
Hej!

Jag funderar på att köpa en Eheim foderautomat, men undrar lite över hur man sätter fast den? Jag har ett akvarium med ramp, och normalt bara ett par centimeter mellan vattenytan och glaskanten. Sänker man ner foderautomaten i vattet, eller hur får man plats med den?

/Stefan
#2 - 23 juli 2005 19:12
Om du sänker ner foderautomaten kommer du:
1 Kortsluta elen
2 Gör fodret till en sörja
= ingen bra idé

Ställ den ovanpå akvariet. Antingen på täckglasen om du har några eller ovanpå rampen så att fodret kan trilla ner i akvariet.

Den enda variant av matautomat från Eheim är den typen med en stor behållare som vid givna klocksla snurrar runt och portionerar ut mat. Denna typ av automat skulle jag inte rekommendera.
Man kan inte variera fodret
Är det fuktigt kläggar fodret ihop/möglar
Automaten protionerar ut mindre och mindre portioner allt eftersom behållaren töms.

Bättre att satsa på den typ av automat med flera små fack som snurrar runt och protionerar ut maten en efter en. Nackdelen med denna är att den räcker lite kortare, men den är säkrare
#3 - 23 juli 2005 20:31
Hej

Har en eheim apparat.Håller inte med efred.Det sitter en liten fläkt i den som blåser på fodret varje gång den går.Om man kör med flingfoder så geggar den nog igen.Det som eheim rekomenderar är granulat.Jag har kört med Aquatic Nature granulat.Inget klägg och inga små portioner.Jag har en heltäckande ramp.Sågade ett hål och och satte en lucka.Bara att ställa automaten så att maten trillar ner i hålet.Ett tips är att köra automaten på ett vanligt bord med ett vitt A4 under så man ser hur mycket som kommer ut innan man sätter den över akvariet.
Fredrik

Annons