Hur mäter jag räkan?

#1 - 22 april 2006 08:43
Tycker att mina räkor, köpta som amano, är mindre än beskrivningen? Ska de mätas med eller utan nos-spröt (vad nu såna kan heta...) Och räkan är ju lite krum i ryggen, ska man tänka sig att den är utsträckt?
Och en fråga om äggen: klumpar de ihop sig så att man i början inte kan urskilja dem 1 o 1? De är fortfarande gröna, och honorna sitter ofta och viftar med alla benen och liksom sköljer igenom äggen...? :confused:
#2 - 22 april 2006 09:12
Jag är inte riktigt säker på hur man mäter räkorna men skulle gissa på utan spröt.
Om dom är mindre än beskrivningen kan det ju eventuellt bero på att dom inte är färdigväxta.
Mina är bortåt 4 cm nu, uppskattningsvis...
#3 - 22 april 2006 09:31
OK. Hanarna tycker jag är knappt 2,5 cm, och honorna drygt 3,5. 3 av 8 honor bär rom - är de inte fullvuxna då?
#4 - 22 april 2006 11:47
[quote=kessie]OK. Hanarna tycker jag är knappt 2,5 cm, och honorna drygt 3,5. 3 av 8 honor bär rom - är de inte fullvuxna då?[/quote]

Jag är ju ingen räkexpert... [:o] Hoppas någon från "räktråden" svarar.

När det gäller könsmognad så är det ju så med fiskar i alla fall att dom blir könsmogna innan dom är fullvuxna.

Det har jag upplevt med t.ex. mina endlers guppy. Honorna är inte så stora när dom får sin första kull. Kanske bara hälften mot vad dom kommer att bli.
Det kanske är likadant med räkor...???

Amanoräkor blir 4-5 cm som fullvuxna har jag läst!
#5 - 22 april 2006 19:35
[QUOTE=kessie]Tycker att mina räkor, köpta som amano, är mindre än beskrivningen? Ska de mätas med eller utan nos-spröt (vad nu såna kan heta...) Och räkan är ju lite krum i ryggen, ska man tänka sig att den är utsträckt?[/QUOTE] Det låter som om du har fått Rödnosräkor och inga Amanos. Man mäter kroppslängden altså utan spröt.

Och en fråga om äggen: klumpar de ihop sig så att man i början inte kan urskilja dem 1 o 1? De är fortfarande gröna, och honorna sitter ofta och viftar med alla benen och liksom sköljer igenom äggen...? :confused:
Oavsett om det är Amanos eller Rödnos båda arter släpper inga färdiga räkbebisar utan "larver" som behöver bräckt/salt vatten för att kunna utveckla sig till räkor.

Hejhopp. Ralp
#6 - 23 april 2006 08:48
Tack, men nej... ingen röd näsa. Mina bitchiga räkor ser exakt ut som amano på bild, så det är väl amano i alla fall. Kan ju inte gärna plocka upp räkan och mäta den... Köpte 10 små räkor i februari och har nu 8 honor varav 5 med rom och 2 hanar. Helt orädda är de, ömsar skal och parar sig, äter och far omkring helt ogenerat. Sura blir de när slöjstjärtsbebisarna försöker plocka ifrån dem maten... äter allt, inklusive mer eller mindre döda fiskar - till dotterns förtret. Det är bara det att jag haft amanoräkor innan, och de var inte alls så här aktiva. Kanske beror på akvariet, värmen eller sällskapet...
#7 - 23 april 2006 09:26
[quote=kessie]Tack, men nej... ingen röd näsa. Mina bitchiga räkor ser exakt ut som amano på bild, så det är väl amano i alla fall. Kan ju inte gärna plocka upp räkan och mäta den... Köpte 10 små räkor i februari och har nu 8 honor varav 5 med rom och 2 hanar. Helt orädda är de, ömsar skal och parar sig, äter och far omkring helt ogenerat. Sura blir de när slöjstjärtsbebisarna försöker plocka ifrån dem maten... äter allt, inklusive mer eller mindre döda fiskar - till dotterns förtret. Det är bara det att jag haft amanoräkor innan, och de var inte alls så här aktiva. Kanske beror på akvariet, värmen eller sällskapet...[/quote]

Mina amanoräkor är också väldigt aktiva och orädda! :)

Annons