Hur matar jag mina fiskar / grodor ?

#1 - 11 juni 2019 09:40
Hej!

Behver lite tips ang matning.
Hur matar jag på bästa sätt så både fiskar och dvärgklogrodorna får mat?

Brukar börja med flingor för fiskarna, de äter upp dessa.
när jag skall mata med frysta mygglarver så kommer fiskarna och tar nästan allt så grodorna får ingenting..
blir ju väldigt mycket om jag matar med båda sorter på samma gång, men även fel om fiskarna tar allt själva..

så hur gör jag? nybörjare här.

#2 - 11 juni 2019 19:44
Du kan tex. lägga en hel del rötter på botten och låga växter typ cryptocoryne så att mat samlas under växter och rötter som grodorna kan böka reda på... Sen kan man prova att mata när ljuset har släckts.
#3 - 2 augusti 2019 12:55
Jag brukar använda en köks tång/stor pincett som man använder till att ta korv med och leta upp grodorna och det funkar jättebra
#4 - 3 augusti 2019 08:55
[QUOTE=89elin;n2403855]Hej!

Behver lite tips ang matning.
Hur matar jag på bästa sätt så både fiskar och dvärgklogrodorna får mat?

Brukar börja med flingor för fiskarna, de äter upp dessa.
när jag skall mata med frysta mygglarver så kommer fiskarna och tar nästan allt så grodorna får ingenting..
blir ju väldigt mycket om jag matar med båda sorter på samma gång, men även fel om fiskarna tar allt själva..

så hur gör jag? nybörjare här.

[/QUOTE]

Det är ju så att generellt så konkurrerar inte grodor och fiskar om samma område i det vilda. Grodor håller sig gärna inne i tät vegetation där fiskar oftast inte befinner sig. Och då blir det inte något problem eller konkurrens om mat.

Efter ha sett video hur dvärgklogrodan beter sig, så är nog både Åheim och Ella2006 inne på rätt spår. Ge dom lite bottenskydd och skaffa en sån där lång pincett som man har när man planterar växter. Men maten måste vara sjunkande så du måste tina frysta djur. Jag skulle då kanske gå upp på lite större mat som Mysis eller krill för att pincetten ska kunna hålla det.

Jag kan rekommendera ett alternativ till detta.

Jag kör Dr. Bassleer chlorella storlek medium som är relativt snabbsjunkande när det släpper från ytan. Garanterar att det blir mat över till grodorna på botten. Och det är kraftfull mat med mycket protein så de behöver inte få i sig många pellets för få bra energi. Det som mina malawi inte hinner ta går till mina Synodontis Petracola malar. Och de växer som hästar utan annan mat. Dr. Bassleers filosofi gällande storlek på pellets är att de är mycket mindre än andra. Så medium är väldigt smått. Små tetra kan lätt svälja en hel. Men fördel med mata med så små pellets är att fiskarna får jobba för maten och simmar runt och och plocka pellets. Sen ger man bara lite åt gången, väntar en stund. Sen lite till. Men lite skydd på botten för grodorna skulle de nog ändå behöva så de får böka i lugn och ro efter den mat som andra fiskar inte tar.

Här är en video där man matar med Medium. Du ser det sjunker långsamt och fiskar äter först vid ytan eller i mellanvattnet. Fiskarna hinner inte ta alla utan övergår sedan till att leta på botten. Men då har dina grodor redan fått i sig lite och har de dessutom lite skydd så får de ett område för sig själv.

" target="_blank">

Vill du dessutom ha starka friska fiskar kan du köpa en liten burk av den som heter Forte och ge en dag i veckan. Och alla nya fiskar får Forte första veckan för stärka immunförsvaret. Så kombination av Chlorella (som är som ett super spirulina utan risk för missfärgningar) och Forte (bio medicin kan man säga) är en bra kombination för starka friska fiskar.

Vill man bättra färg och lek är det den som heter Acai man kan komplettera med. Har fiskar dålig aptit har man även den som heter Garlic. Själv har jag alla fyra. Alla har väldigt hög proteinhalt (52%), så det är väldigt dryg mat. Skitar inte heller ner vattnet. Fiskarna kommer garanterat att äta upp allt då det har kraftig lukt så fiskarna hittar pelletsen även på botten och i gömslen.

Garanterar detta fungerar. Och bättre fiskmat har jag än så länge inte hittat.

Annons