Hur mata malar när praktbotior äter upp allt?

#1 - 4 november 2004 06:37
I mitt 222-liters har jag bl.a. 4 malar och 8 praktbotior. Har märkt att en mal (golden nugget) varit väldigt hängig ett tag och har som en stor grop i magen (ser ut som om han inte ätit på två veckor). Så fort jag matar med exempelvis algtabletter så kastar sig praktbotiorna över maten och äter upp den. Finns det någon mat som praktbotiorna inte äter som jag kan mata med?
#2 - 4 november 2004 07:33
Prova att mata med frysfoder som du först har smält i ett glas vatten, det sprider sig i hela akvariumet. En annan sak som kan fungera är att du slänger i en bit gurka eller squash (sänker mha en sked eller något annat rostfritt).
#3 - 4 november 2004 07:54
Frysfoder matar jag ofta med, men nuggeten är inte så sugen på att leta mat. Så han hinner inte äta något innan praktbotiorna åkt runt och "dammsugit" hela botten. Har testat gurka men det verkar han inte gilla. Får kanske köpa en squash på vägen hem idag och se om det fungerar.
#4 - 4 november 2004 07:58
låter som den inte hinner med att äta,utfodra med algtabletter straxt före släckning ta gärna tabemin tabletter ner till botierna med.
#5 - 4 november 2004 08:13
Testa tina ärter och lägga i. Jag brukar tina, trycka ut ur skalet och lägga ned i akvariet när det är släkt. Detta funkar för det skygga malarna. Jag matar även på dagarna för cikliderna och de orädda malarnas skull.
#6 - 4 november 2004 08:21
Även när jag utfodrar före släckning så är praktbotiorna där och äter. (Jag hör ju hur de knastrar.) Men ärtor ska jag också ta och prova med och se om det blir någon respons! Tack för tipsen! Fler tips är mycket välkomna! Är det någon mer som har "problem" med glupska botior?
#7 - 4 november 2004 08:35
Botior? Aldrig mer!
Jag skaffade pakistaner, men lämnade tillbaka dem efter en månad. Botiorna stressade malarna - framför allt Corydoras - för mycket. Dessutom snodde de maten framför näsan på malarna. Och det var ett rent h-e att fånga dem! Smarta djur, det ska erkännas.
Har en Panaque som också fick insjunken mage och såg ut att dö när som helst. Tror att den blev stressad av hantelcikliderna. Då fick den ett eget litet akvarium, och blev återställd på nolltid. Nu bor den hos mindre och snällare ciklider.
mvh Daniel
#8 - 4 november 2004 08:52
Hmm... Kanske ska flytta den till mitt 105-liters då? Där bor det gurami, pansar- och sugmalar.
#9 - 4 november 2004 09:39
Hepp!

Visst är praktisarna mat aggressiva, men jag har inte sett något problem i det, man öser helt enkelt ned mat lite överallt i karet. Jag har sex st i mitt 540 kar och de skapar inget problem alls för varken L-malar eller pansarmalar alla får de mat så det räcker. Matar i karets alla 4 hörn 5 min innan belysningen släcks och det har då fungerat klockrent i ungefär ett halv år.

Ni som har problem med era bothier har ni ordentligt med gömställen för dem? Har nämligen märkt att om de inte känner sig trygga får de sina ryck och stressar andra arter med sin snabba simmning då de far fram och tillbaka och skyggar för det mesta de stöter på eller ser. Ordentliga stenrösen behövs för att de skall må bra och bete sig naturligt. Nu när mitt Asienkar blir färdigt (240 l) skall det skaffas fler bothier, underbart härliga och vackra fiskar, om de ges rätta livsmiljöer.....

//Jesper
#10 - 4 november 2004 09:54
Mina botier är inte alls stressade. Förutom att de blir väldigt exalterade när det är mat förstås. Men jag kanske ska överväga att mata innan släckning och i alla hörn.

Håller helt med om att det är härliga fiskar, mina klara favoriter.
#11 - 4 november 2004 10:02
Sen finns det ju lite andra sätt att mata sina malar, man kan ju ge dem broccoli, sallad, gurka, zuccini, blomkål osv... Har aldrig sett mina praktisar röra sådan mat, men malarna är stört förtjust i det.

Man får bara vara noga med att plocka upp det som blir över efter ett par timmar, då det kan börja ruttna väldigt snabbt och förstöra vattenkvaliteten i små kar. Höll på att ha ijäl ca 100 ancistrus yngel bara för att jag glömde plocka upp "grönfodret" igen. Det blev kvar i karet över natten och när jag steg upp låg de alla och kippade luft vid vattenytan. I akut vatten byte på 90% fixa det. men man måste vara försiktig.

//Jesper
#12 - 4 november 2004 10:07
Tack Jesper! Ska prova med något av detta ikväll!
#13 - 4 november 2004 10:28
Bara kul att kunna hjälpa till lite. Tryck bara ned det en bit sanden så det inte flyter upp igen så blir det nog bra. De kanske inte flyger på det om de nu inte fått det för, men det är bara att vänta förr eller senare upptäcker de att det går att äta:)

Håll det färskt och byt ut maten ofta så går det bra.....

//Jesper
#14 - 4 november 2004 10:29
Alla sorters fiskar verkar gilla maltabletter. Jag brukar mata mina ancistrusar när lyset har varit släckt en stund (i tron om att de övriga fiskarna har "gått och lagt sig" vid den tiden). Ändå hör man silverhajarnas knäppande ljud när de glufsar i sig. Man får hoppas att malarna får nån liten munsbit åtminstone. Brukar dela en hel tablett i massor med småbitar. Lycka till med dina malar!
#15 - 4 november 2004 11:04
Stort tack allihopa! Hoppas bara att han klarar sig.
#16 - 4 november 2004 11:13
Jag har prova att mata min mal med gurka och squash.
Men även detta tuggade mina botior gladeligen i sig innan malen
hann/vågade sig fram. Det hela slutade med en ihälsvulten mal.

/Viggen_l
#17 - 4 november 2004 16:08
Jag matar med både frys och torrfoder i mitt 540. Allt käkas upp på nolltid, men maten sprids runt roten så alla får. Gibben och Golden Nuggeten brukar hitta en å annan bottentablett, jag matar sällan med mindre än 20st åt gången. Men jag matar inte varje dag, ibland varannan ibland var tredje.
#18 - 4 november 2004 16:11
Jag har också glupska praktbotier, jag matar mina malar med gurka och det rör inte botierna... Först kollar dem vad det är sen lämnar dem det.
#19 - 4 november 2004 17:28
Jag delar mina maltabbar i 4 delar o slänger då 8-12 bitar innan läggdags.Funkar utmärkt även fast jag har 10 praktbotior och 8 malar i ett 240 liter akvarium
#20 - 5 november 2004 07:29
Kan tyvärr meddela att nuggeten var död när jag kom hem igår. :-( Funderar på om det var något annat fel på honom eftersom han oftast legat stilla på samma ställe de sista två veckorna.
#21 - 5 november 2004 07:30
Ska väl ändå säga att jag fått många bra tips på matning här! Uppskattas verkligen. Får se om det blir någon ersättare till nuggeten framöver...
#22 - 5 november 2004 12:53
Jag har också problem med att botiorna äter upp maltabletterna. Jag brukar ge tabletterna samtidigt som jag ger flingfoder och då är botiorna uppe och äter och malarna få en chans att äta. Annars ger jag ärter och på många ställen de kan ju inte vara överallt fast de försöker...

Annons