<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det finns refraktometrar för salthalt. Tyvärr är de nog dyra. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tja... Jag vet att i USA finns bra refraktometrar för en 6-800:-, men i Sverige och Tyskland har jag inte hittat billigare än 2700:-. Annars hade en refraktometer varit mitt förstahandsval - inga batterier, lättavläst, små provmängder...
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Promillegraderade finns det vet jag men i halva promille de vete f-n.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
För konduktiometrar skulle man behöva en med en skala som går från 0 - 35 ppt med steg om 0.1 - 0.2 ppt, jag vet inte om det finns. Vad gäller konduktiometrar verkar de vara antingen gjorda för sötvatten, och då är det tveksamt om skalan räcker i saltvatten, eller vice versa.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Skall du använda en konduktivitetsmätare så får du först göra ett nollprov på ditt ursprungsvatten.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mja, det finns bra recept på kalibreringslösningar, men jag måste veta mätområde. Konduktiometrarna hos t.ex. Makab har mätområden som går från 0 - 2000 uS/cm till 0 - 60 mS/m, och jag har ingen aning om vilket (om något) mätområde som skulle låta mig mäta både 0.5 ppt och 35 ppt med god noggrannhet.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>dina 0,5 promille (varför så lågt, du menar inte 0,5 procen?)<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
0.5% = 5 ppt = långt in på bräckvattensidan. Jag vill ha precis på gränsen till sötvatten, så 0.5 till 1 promille vore acceptabelt, men inte mer än så. Jag vill ha hårt vatten med låg men påtaglig salthalt, inte ett rent bräckvatten.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>uppmätta konduktivitetsvärdet du skall utgå från. Men i dessa låga nivåer kommer din normala matning och skötsel snart störa ledningsmätningen så den inte längre visar rätt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Du menar att det kommer in så mycket salt via maten att akvariets salthalt driver iväg från 0.5 ppt? Ja, till slut blir det säkert så, men jag gör ju regelbundna vattenbyten.