Hur mäta kaliumhalten ?

#1 - 10 september 2004 10:13
Hej,
Läst att man bör ha en kaliumhalt runt 20 ppm för att växterna ska trivas, men hur mäter man det. Jag kan inte se att det finns några Kaliumtester att köpa ? (eller mäter man det indirekt genom något annat ?)

//Stefan
#2 - 10 september 2004 10:29
Jag har aldrig själv mätt kaliumhalten, det som kommer in i karet med vatten och med fiskmaten tror jag är en minimal post. Altså kan man oftast nöja sig med att docera kalium för karets volym vid veckoliga vattenbyten. På så sätt får du aldrig mer än 40 ppm och alltid minst 20mg en gång i veckan.

Om du vill gå mer på känn så är för mycket kalium inte på något sätt skadligt för fiskar eller växter, det boostrar inte heller alger.
MVH
Magnus
#3 - 10 september 2004 11:23
Jag tänkte dosera KNO3 i akvariet. Går det att komma upp i
desaa Kaliumhalter då, eller blir nitrathalten för hög? isåfall
kan man dosera i rent Kaliuum?
#4 - 10 september 2004 12:06
Prova att kolla på växterna, om de gamla bladen får små nålstora hål kan du tillsätta lite kaliumsulfat också. Kaliumbrist ser du lätt och tidigt på de olika hygrophila växterna, kan vara en bra indikator.

Annars kan du konsulera den nya pmdd kalkylatorn, tror den säger något om kaliuminehållet i kno3.
MVH
Magnus
#5 - 10 september 2004 12:20
Annars kan du konsulera den nya pmdd kalkylatorn, tror den säger något om kaliuminehållet i kno3.

Tack för svaret. Var hittar jag kalkylatorn?

//Stefan
#6 - 11 september 2004 07:52
Maila användarnamn Thomas.
MVH
Magnus
#7 - 12 september 2004 17:49
Maila användarnamn Thomas.

Tack för hjälpen!

//Stefan

Annons