Hur mata guppybebisar?

#1 - 1 mars 2007 06:12
Jag fick guppysar av en bekant igår, en hel drös :p och det kom med rätt mycket yngel. Hur ska dessa matas?

Karet startades upp i förrgår med gammalt vatten (alltså från mitt stora kar) så jag skulle ju helst inte vilja mata dem allt för mycket än, men yngel behöver säkert mat lite oftare än vuxna.

Hur ska jag göra för att det ska bli bäst för både fiskar och kar?
#2 - 1 mars 2007 06:17
Om du har flingmat hemma så da och mortla eller om man inte har en mortel gnugga flingorna på en tallrik och strössla lite i så skall du se de äter de med, svårare än så behöver det inte vara.
Det finns special mat för yngel med som kostar mer än det smakar då ovan fungerar hur bra som helst
#3 - 1 mars 2007 06:45
skaffa dig en artemiakläckare och artemia ägg. nykläckt artemia e superduper mat.
#4 - 1 mars 2007 06:51
Tack för hjälpen, men hur ska jag göra med matandet för att inte få nitrit i överflöd? :S Varannan dag lär ju inte funka med så små bebisar om de ska överleva.
#5 - 1 mars 2007 09:13
nykläckt artemia kan du mata med flera ggr varje dag. det är levande "minikräftor" som innehåller massa med nyttigheter för små yngel. kolla med en zoobutik
#6 - 1 mars 2007 12:45
Tack för hjälpen. Vet inte hur jag ska få tag på nykläckt artemia, men jag får göra ett försök. Får hålla koll på vattnet sen så jag vet hur det "ligger".
#7 - 1 mars 2007 13:02
Artemiaägg och artemiakläckare köper du i akvariebutiken. Dom bör också kunna förklara hur du skall gå tillväga.
#8 - 1 mars 2007 14:20
nä du! Det tror jag inte alls att man kan. Inte här på Åland åtminstone... :( Men de kanske kan beställa åt mig. Ska kanske till fastlandet (Finland) i helgen och tänkte se där om jag hittar det jag behöver.

Men tack för ditt svar! :)
#9 - 6 mars 2007 09:26
det går utmärkt bra med finsmulat flingfoder..har själv fött upp många kullar på det..lycka till!!
#10 - 6 mars 2007 09:30
Frysta bosmider, levande micromask (odla själv), eller "mortlad"flingmat, variera kosten. mata OFTA men LITE åt gången....Artemianauplier är supermat även för vuxna guppy.....om du är orolig för vattenkvaliteten så byt vatten lite oftare....
#11 - 6 mars 2007 17:39
det går med vanligt fling foder som man har smusslat lite extra! :):p men jag använder ett foder för speciellt yngel! :D det heter "Mikrovit BASIC" :) den finns på väla och familjia! :)
#12 - 6 mars 2007 19:26
men som sagt, nykläckt artemia e super...
#13 - 6 mars 2007 19:37
ja men det är dyrt också
#14 - 6 mars 2007 19:47
Jo en burk med ägg kostar en del men den räcker ganska länge. Har man bra ägg med hög kläckprocent så tjänar man på det i längden. Varför inte ge ynglen den bästa tänkbara starten i livet?
#15 - 6 mars 2007 20:01
jo det förstås

Annons