Hur mata grodorna?

#1 - 1 januari 2005 22:26
Satt och funderade innan på när jag var mindre och skaffade grodyngel från nån sjö vareviga sommar. Visserligen blev det små grodor av det, emn jag hade inte nån aning om vad jag skulle mata dom med.

Tänkte att jag kanske skulle skaffa mig några grodyngel till våren, för skojs skull liksom =)

Så, vad matar man vanliga små grodyngel/grodor med, som man hittar lite varstans i naturen?
#2 - 1 januari 2005 23:06
Du skall väl egentligen låta dem vara då de är fredade. Visserligen får man ta hem för studier om man släpper tillbaka dem vid det ställe där man fann dem men... Köp ett par klogrodor kanske?

/J
#3 - 1 januari 2005 23:28
precis som joacim säger är dessa djur fridlysta, man får dock studera dem om man släpper tillbaka dem där de fångades..

här står det lite om vad de käkar
http://www.djurskydd.org/df1yngel.html
#4 - 2 januari 2005 12:12
Shit är dom fridlysta? Det hade jag ingen aning om! På lågstadiet skulle vi ta hem grodyngel o se om vi fick grodor av dem...

Tur att jag har lagt tillbaka dem i sjön där jag hittat dem, när jag har tröttnat på dem då. Annars hade det ju inte känts bra...
#5 - 10 januari 2005 18:43
Köp Dvärgklogrodor inte Klogrodor. Dom är större. Jag har 2 Dvärgklogrodor. Jättesöta! Enkla att sköta. Dom bor med mina fiskar.
#6 - 11 januari 2005 10:56
Hur stort akvarie ska egentligen de ha då?
#7 - 14 januari 2005 18:57
Mina grodor bor i ett 63 l med några fiskar. Ska dom bo själva kan dom nog bo i ett mindre akvarium. Dom gillar att krypa in under rötter och stenar. Sen måste dom kunde simma upp till ytan för att inandas luft då o då.
#8 - 14 januari 2005 21:40
pratar vi grodor från naturen i Sverige eller klogrodor?
#9 - 15 januari 2005 15:22
Länk till dvärgklogroda

Här är lite bra info om dvärgklogrodor.

http://medlem.spray.se/zzeta/newpage0.html
#10 - 19 januari 2005 15:53
hittade en bra sida på nätet, där minsta rekommendation för dvärg klogrodor var 12 liter, om de var ensamma.
I ett 40 liters kunde man ha 2 osv...

Annons