Hur mår mina neontetror?

#1 - 11 december 2006 13:15
Hejsan har ett nystartat akvarium sen ca 8veckor tillbaka. Det är på 102 liter. Försöker sköta det efter konstens alla regler med vattenbyte osv. Har precis avslutat en behandling mot vita pricksjukan som kom på en svärdbärare. Men det är neonterorna jag undrar över har 17 st. Honorna 4 st(jag tror att det är det) är väldigt runda om magen men två av dem har blivit lite glosögda. En ser ut att vara lite "ruggad" i fjällen, men det är pigga och äter bra. I förra veckan hade vi en död tetra dessutom,en jag kunde inte se något speciellt på den. Har totalt förlorat 2 kampfiskhonor, 1 pansarmal, 1 sugmal 1 neontetra och 1 kuhliål under dessa 8 veckor. Kamp honorna dog inom en vecka efter vi köpt dem. Svärdbärarna fick pricksjukan några dagar efter vi inhandlat dem. Alla är nu mycket pigga men är fundersam över mina tetror.
Har totalt
17 neontetror
2 kampfiskar
3 svärdbärare (små)
3 pansarmalar
1 sugmal
1 kuhliål
1 praktbotia
Har hela tiden rådfrrågat fiskaffären om fiskinköpen men är detta för mycket i mitt akvarium?
#2 - 11 december 2006 13:25
Honorna 4 st(jag tror att det är det) är väldigt runda om magen men två av dem har blivit lite glosögda. En ser ut att vara lite "ruggad" i fjällen, men det är pigga och äter bra.

Det låter som om de har fått bukvattensot... Sök på det och se om du kan hitta någon bot.

Praktbotian behöver egentligen ett större akvarium, 250 L:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
#3 - 11 december 2006 15:02
buksvattensot tror jag nog och
tycker det låter som väldigt mycket fiskar 17 st neontetror! och en praktbotia!?
tänk på att nästan alla fiskar du har kommer växa en bit:mad:
man räknar ju trots allt 1cm fisk till 1l vatten
de skulle faktiskt kunnat stressat ihjäl sig också [B)] / chriffan 100l akvarium
#4 - 11 december 2006 17:40
Hejsan! Tack för era svar. Har också tänkt på bukvattensot men de uppvisar inga andra symptom som tex matvägran och sytrådsliknande avföring o.s.v De är precis lika pigga och färggranna som de andra. Den uppspända buken skall ju vara ett sent symptom och fisken dör ju oftast innan det stadiet. De har varit runda ett bra tag.
Det är ju synd om vi har överbefolkat akvariet eftersom vi totala nybörjare har vi hela tiden kollat och frågat i affären där vi köpte fiskarna, vad vi kan ha, hur många och vilka som passar ihop osv. I värsta fall får vi väl skaffa ett till ...
#5 - 11 december 2006 18:49
tjosan tina74marie

jag håller inte med chifran där med antalet neontetror...jag tycker inte att det låter mycket med 17 neontetror, tycker det låter alledes lagom men jag håller med han enligt praktbotian, den blir 30 cm lång ungefär...bifogar en länk om praktbotian+neontetror
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

MVH Macke_fisk
#6 - 11 december 2006 20:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Hejsan!

Jag tycker inte du har överbefolkat i ditt akvarium Man vill ju ha rörelse i alla nivåer i akvariet så jag tycker mig nästan kunna se ditt akvarium framför mig. Tycker det ser bra ut :D. Inga fler fiskar dock för nu är det bra [:o]! Chiffran, när du säger 1 cm per liter nästa gång så tala gärna om att man avser per cm fullvuxen fisk. Zoopet har dock en helt annan måttstock som jag tycker är bättre, http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125

Jag tycker också att det låter som bukvattensot och om jag hade varit du (eller om du hade varit jag ;)) så skulle jag håvat upp de svullna firrarna och hjälpt dem till fiskhimlen. Bukvattensoten kan ha kommit som en följd av att du nyligen medicinerat i akvariet. Bakteriebalansen i ditt relativt nystartade akvarium har helt enkelt inte kommit igång och små firrar som neontetror är lite extra känsliga för miljörubbningarna.

Lycka till![/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#7 - 11 december 2006 22:02
Praktbotier vill ju inte heller vara ensamma. trivs bäst om dom är minst 3 st.
Jag har för tillfället 4 st och dom kommer snart få flytta dom börjar bli lite stora så 1000l väntar dom nu...

Men dom växer ju inte så snabbt så har du en liten så ska inte det vara något problem, men när den blir stor sen så skulle jag fundera på att ge/sälja bort den och skaffa ett par mindre igen...
#8 - 12 december 2006 08:40
Hejsan tack för alla era svar!
Får nog sända mina 3 neonisar till fiskhimmeln...Men vad gör vi sen? Vet ju inte varför de blivit sjuka. Ska kolla ett vatteprov i firrebutiken. Ger dem mat två ggr dag Nutrafin max flingfoder och ibland mygglarver. Har 26 grader i vattnet. Gör delvattenbyte varje vecka. Har mycket växter och även flytväxter. Slamsuger även botten. Ska vi göra något annorlunda? Vi har inte rengjort filtret än.
Får fundera på om vi ska lämna tillbaks praktbotian om vi kan få det stabilt i akvariet.
Tar tacksamt emot alla tips vi kan få, vi vill ju att dom ska må bra i just vårt akvarium.
Tina
#9 - 12 december 2006 08:43
Förresten...praktbotian är liten än så länge ca 4 cm och inte större än svärdbärarna, men den kan vara lite stökig med de andra fiskaran ibland, specieltlt vi matdags.
#10 - 12 december 2006 08:51
Praktbotian hade jag försökt bli av med. Har du problem med snäckor kan du ha en mindre botia. De vill inte vara ensamma och det blir mycket stora.
Vilken sugmal har du? Är det en ancistrus är det ok, men det finns andra sugmalar som blir enormt stora...
Lycka till, hoppas inga andra fiskar blir sjuka..
#11 - 12 december 2006 13:26
Om det är bukvattensot kan det bero på parasiter i tarmarna. När jag hade min utdragna massdöd så hände det att fiskar dog knall och fall med utspärrade magar, men utan de andra symptomen. Det som funkade i mitt fall var Octozin.
#12 - 12 december 2006 13:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Om jag hade varit du så hade jag förmodligen inte medicinerat utan kanske bytt 30% vatten per vecka. Som Peter skriver så är det nån form av parasit som neonerna drabbats av och du behöver inte nödvändigtvis medicinera för det är inte säkert att alla fiskarna kommer drabbas av detta. Risken med medicin är att det gör större skada än utan. Du har, som du skriver, ganska nyligen medicinerat och då skall du vara rädd om den bakterieflora du fått igång. Jag hade förmodligen varit extra noga med att tillsätta bakteriekultur och vattenberedningsmedel vid vattenbyten men ingenting annat. En medicinkur till kan som sagt orsaka större skada. Neonernas bukvattensot kan också bero på att akvariet nyligen medicinerats. Byt vatten och ge det lite tid är mitt råd.

Om de andra firrarna mår bra så finns det absolut ingen anledning att medicinera. Som jag skrev tidigare så är neonerna så små så de som går åt kommer göra det oavsett ny medicinkur eller inte. Jag hade också tänkt som så här att neonerna är billigare än medicinen och när akvariet är i balans igen om några veckor så kan du skaffa några nya om stimmet skulle tunnas ut alltför mycket.

Filtret skall du inte göra rent om du inte märker attflödet i det avtagit alltför mycket. Vilket sorts filter har du? Vad jag far efter så är det om det räcker till vattenvolymen i ditt kar. Ett för litet filter skapar biologisk obalans och kan på sitt sätt också orsaka att det blir för mycket skadliga bakterier i akvariet.

Praktbotian hade jag nog behållt tills den blev lite större (och detta säger jag utan att ha en aning om hur stor den är nu, hur stor är den nu?) och sedan hade jag bytt in den i akvarieaffären, antingen mot en ny eller mot en mindre botiasort eller mot fler pansarmalar. Pansarmalar trivs bäst i stim om minst sex stycken.

Lycka till och hoppas att fiskarna får behålla hälsan! Berätta gärna hur det går! :)[/COLOR][/FONT]
#13 - 12 december 2006 15:18
Du har på tok för många fiskar i ett relativt nystartat akvarium av den storleken och jag är ganska säker på att fiskarna har utsatts för en dödlig ammoniak-och nitritspik.

Det är ju många som har dött så något är fel. Nu när du har medicinerat är risken stor att bakteriefloran är rubbad, som Lenmar säger, och akvariet är tillbaka på ruta ett.

Du borde skaffa dig ett nitrittest (värdena kan ändras ganska snabbt så det gäller att ha koll på dem i stor sett varje dag) så du kan hålla koll på vattnet. Du får även mata väldigt sparsamt så länge du har ammoniak och/eller nitrit. De behöver inte ens få mat varje dag, utan kan klara nån vecka utan (bättre hungrig än förgiftad till döds). Överdosera gärna bakteriekulturen. Och skulle nitritkoncentrationen vara högre än 0.5 måste du byta vatten. Du kan även tillsätta Toxivec i fall du har höga nitritnivåer. Ektozonsalt kan lindra förgiftningseffekterna. Och det är bra om du har mycket växter.

Praktbotian skulle jag se till att omplacera och pansarmalarna är stimfiskar och vill gärna vara minst 6 st (men skaffa inga nya fiskar förrän akvariet är helt fritt från nitrit).

Lycka till!
#14 - 13 december 2006 13:15
Hejsan!
Har precis gjort ett nitrittest, och det var negativt.
#15 - 13 december 2006 13:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad bra att testet visade OK. Det trodde jag nästan. Om det hade varit nitrit hade de dött av syrebrist och inte uppsvullna av bukvattensot. Som jag sagt tidigare så är det enda du kan göra nu att ge det tid. Ser fiskarna ut att må bra finns ingen anledning till oro. Det kommer rätta till sig alldeles snart. Hur går det för resten av neonerna? Verkar de klara sig undan bukvattensoten?[/COLOR][/FONT]
#16 - 13 december 2006 15:03
Hejsan
Ja de ser pigga ut, precis som de andra fiskarna. En av mina svärdbärare har lite vitt trådaktigt hängande från kloaken, så skall det väl inte vara? Men de är mycket pigga allihop!
Tina
#17 - 13 december 2006 16:54
Det låter som diarré. Det ser ut så hos fiskar.

Jätteskönt att det inte var nåt nitrit!
#18 - 13 december 2006 17:10
Hej vad gör man åt diarre? Är det farligt?
Tina
#19 - 13 december 2006 17:14
Det brukar vara ett symtom på att något inte är som det ska. Man måste veta vad som är problemet för att kunna behandla det. Förhoppningsvis är det inget allvarligt.
#20 - 13 december 2006 20:41
Ett tips om fiksarna är dåliga i magen kan ju vara att ge dom granulat istf flingfoder. Såg det tipset i en annan tråd. Granulatet ska innehålla mer fibrer och hjälper fiskarna att få ordning på magen
#21 - 13 december 2006 20:43
Ett tips om fiksarna är dåliga i magen kan ju vara att ge dom granulat istf flingfoder. Såg det tipset i en annan tråd. Granulatet ska innehålla mer fibrer och hjälper fiskarna att få ordning på magen

ojoj...där lärde jag mig något nytt idag:)

MVH Macke_fisk

Annons