Hur många Watt till 120L?

#1 - 17 mars 2004 23:29
Undrar vilken slags doppvärmare jag ska ha till min 120L?
Räcker det med 50W eller måste jag ha högre Watt?
#2 - 18 mars 2004 00:01
..Och går det bra med en Fluval plus 2 innerfilter till 120L akvarium, eller måste det vara en bättre filter? Vad i sådana fall?
#3 - 18 mars 2004 07:57
Det beror på vilken temperatur du vill ha i akvariet och den lägsta temperatur som du har i rummet där det står. Om det bara skiljer ett par grader så behöver du nog ingen alls eftersom ljusrampen värmer en del.

Läs mer i artikeln "Tillbehör" som du hittar en länk till i förstasidans högerspalt.

En annan sak som jag råkade ut för. Jag köpte ett färdigt paket som innehöll en värmare som var i längsta laget. Enligt anvisningarna skall den monteras lodrätt och då gick den ner i bottengruset. En mindre hade varit bättre i migtt fall.
#4 - 18 mars 2004 08:00
Ja, det räcker med 50 watt och om du har ett Fluval 2+ till hands så prova med det. 2+ är kanske lite i underkant, men om det räcker beror ju även på hur belastat akvariet är och hur bra det fungerar biologiskt.
#5 - 18 mars 2004 11:42
I mitt akvarium har jag Kampfiskar..och då ska jag alltså ha en temperatur mellan 25-29c..i rummet är det vanligtvis någonstans runt 20c. Blir ju mycket varmare på sommaren..fast där är vi ju inte riktigt än :-)
Ska inte belasta mitt akvarium så mycket..några växter,Kampfiskar,ett par gömställen och så Engelskt sjösten med snäckor och sånt från Thailand..(kommer om en vecka då släktingarna kommer hem därifrån).
Så jag hoppas att det går bra med Fluval2..vill ju inte störa ev. Kampfisklek med en för stark filter heller.

Annons