Hur många växter

#1 - 14 juli 2004 16:57
Jag har planerat lite och kommit fram till att jag vill ha 8 stycken olika växter.
Funderar på om ni har några tips på bra växter. Har kollat här på zoopet men någon som har några förslag även på de växter som finns här, berätta gärna tips och sånt

Akvariet är minst 200 Liter och kommer ha normal belysning men ljuset är ju som bäst i mitten

Längst bak i mitten: Vill jag har ganska höga växter som inte kräver så mycket ljus. En art. Inte så stort spridning området

På sidorna: Vill jag ha två olika växter en på varje sida, de skall inte kräva så mycket ljus, ganska höga men inte högra än de längst bak.Inte så stort spridnings område.
Funderar på om man kan plantera de längst bak på kortsidorna först och efter ett tag de i mitten och sedan längst fram för att de som skall vara längtst fram på kort sidan skall vara kortare.

I bakre hörnen: Vill jag ha ganska höga gärna sånna som flyter också fast dom sitter i marken alltså väldigt höga. Det är där som pumparna kommer att sitta. De får gärna ha mellan spridnings område.
Två olika arter en på varje hörn.

I mitten: Får gärna kräva mycket ljus, ganska låg och stort spridning område.
Jag skall göra stenar runt och sedan lägga grus i gropen som blir så det blir som en upphöjning.

På sidorna av mitten mellan mitten plantan och kortside plantan: Vill jag ha något som är ganska lågt gärna två arter en på varje sida. får kräva lagom mycket ljus

Längst fram: framför mitten plantan vill jag också ha något lågt funderar på dammlever mossan

Ja det var nog det, hoppas ni har några bra tips, undrar också skall man introducera alla växterna före man sätter i fiskarna och hur länge skall man vänta tills man sätter i dom första fiskarna.

Är det lagom med 8-9 växt arter i ett minst 200 Liters akvarium
#2 - 14 juli 2004 18:01
Vad menar du med "normal belysning", alltså hur många W/liter?
Vilka växter du vill ha beror på din smak. Ta en titt i växtarkivet, där kan du söka på olika höjder, vattenvärden, ljuskrav etc.
Tänk på att köpa många snabbväxande stjälkväxter i början, dessa kan du sen när akvariet kommit igång ordentligt byta ut mot långsamväxande om du så önskar.
#3 - 14 juli 2004 18:04
Vet inte hur många W/liter jag kommer ha.?.
Jag har kollat i Växtarkivet det var det jag sa, därför ville jag ha olika tips från er läsar och så.
Finns det några växter som inte växer hela tiden, alltså slutar växa när det nått en viss höjd eller springs område.
Vill helst ha sånna växter som man kan ta en del av och bara plantera så växer de också.
#4 - 14 juli 2004 19:28
Här en av mina favoriter som aldrig slår fel.
http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=44 (Hygrophila corymbosa)
Den växter ut från vattnet när den nått ytan och du kan ta sticklingar och plantera igen. Den har inga särskilda krav.
#5 - 14 juli 2004 20:30
Det låter ju jätte bra, trodde den typ bara blev 20 cm eller nåt som max, men en sån skall jag ha hi hi
#6 - 15 juli 2004 11:48
Tror ni man kan ha 8-9 arter i ett 220 Liters akvarium
#7 - 15 juli 2004 12:01
Jag har 6 olika sorter i mitt 250 liters varav 2 röda (rödaktiga). Mer än så vill jag inte ha, och till o med det är för mycket. Problemet är att när man väl får ordning på vattenvärden osv och det börjar växa, så vill man prova på nåt nyare och kanske svårare, men man näns inte slänga ut de "gamla". Jag har en hörna som jag har lite som plantskola, där jag sparar nåt skott av sånt jag slänger ut, om i fall att....

Tänk på att som defdac skrev i en annan tråd att få lite "spel" i planteringen så det inte bara blir höga-mittemellen-låga-längs-med-kanterna, och köp mer än en planta av varje och sätt dem tilsammans i grupper..

Jag har tex ett stort avsnitt med Alternanthera reineckii (röda spetsiga) och brevid/framför dem Hydrocotyle leucocephala (ser ut lite som näckrosblad på rad). Det är ganska snyggt när två så olika växter kontrasterar mot varandra och "blandar" sig.
Om man nu tycker om kontrasterna, man kan ju också köra en mer stirlren o stram design, kolla in Amanos akvarier.
#8 - 15 juli 2004 12:09
mmm stil rent och snyggt är också snyggt hmm ja ja får se hur jag gör , men börjar med nåra få se får jag se sedan.
#9 - 15 juli 2004 12:11
Vad menar du med Amanos akvarier.
Men skall planera lite till då och ta bort en del växter innan. Har ritat och skrivit på papper näligen men gör om min planering åter kommer här sedan om hur dte blir
#10 - 15 juli 2004 12:44
Nu har jag begränsat mig till 5 växt arter
1 art i de högra bakre hörnen
1 art på bakra lång sidan
1 art på bägge kortsidorna
1 art i mitten upphöjt av stenar och grus
1 art på varje sida om den mittersta

men funderar på vilka arter
de sist nämde vill jag ha något som täcker marken
på den arten längst bak vill jag ha något högt
på arten på kortsidorna vill jag också ha något högt men det skall inte vara lika högt som det längst bak
i mitten vill jag ha något lågt som kräver mycket ljus
Gärna någ slags blomma eller nåt sånt

Någon som har några tips
#11 - 15 juli 2004 12:51
Amano...What to say? Fråga defdac...
Han är en japansk "akvariedesigner" som har en speciell stil. Du kan titta här bl a: http://www.naturacquario.net/amano/ eller så sök här på forumet, det finns många andra linkar.

Problemet är bara att man vill hysta ut sitt eget akvarie genom fönstret när man tittat på hans bilder.
#12 - 15 juli 2004 12:55
PS. Den planeringen du föreslår är exakt det som defdac "varnar för" i denna tråden http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28613 nämnligen att gör allting symmetriskt och "runt kanterna". Titta lite på olika biler och få inspiration.

Men det är inte lätt alltså, så prova dig fram. Kan bli dyrt också...
#13 - 15 juli 2004 13:23
Här är mer växtinspiration (obs 3 sidor):
http://www.adana.co.kr/e_1.html
#14 - 15 juli 2004 17:04
Okej, trodde det skulle vara bäst så, men ser inget annat inlägg från defdac än detta " Här är mer växtinspiration (obs 3 sidor):
http://www.adana.co.kr/e_1.html "
#15 - 15 juli 2004 21:59
Växter tar ett tag att komma igång efter omplantering, undantaget är stjälkväxter där man kan plantera toppen på ett nytt ställe och ta bort den gamla.

Pga detta skulle jag råda dig att bygga upp växligtheten i etapper. Först lätta snabbväxande stjälkväxter i mitten som du sedan toppar och planterar dem där du vill ha dem. Då blir det dax att sätta någon lägre i mitten och skaffa något som tål mörkret där bak och vid sidorna (och får den höjd du vill ha).

Mina favoriter bland lätta stjälkväxter att börja med är
Limnophila sessiflora eller aquatica
Hygrophila polysperma eller difformis (corymbosa är nog lika bra)
Hydrocotyle leucocephala

Jag skulle börjat med bara lätta stjälkväxter första månaden och drömt om vad jag skall skaffa sedan. Det finns många olika Cryptocoryne, de tål mörker rätt bra och är mycket dekorativa och rätt lätta.

8-9 växter är nog över gränsen för vad som är snyggt i 220L, jag tror jag har 16 st i 375L och det ser jobbigt plottrigt ut, men som sagt man vill ju inte göra sig av med gamla kära favoriter.
#16 - 15 juli 2004 22:27
OKej skall följa det råd tack så mycket
#17 - 16 juli 2004 00:46
När det gäller höga växter så är ju Valisneria spiralis en bra växt. Den har dock tendens att växa lite för bra ibland. Även Cryptocoryne crispatula var balanse är en växt som ser lite ut som V. spiralis, men växer långsammare och lättare att ha kontroll på. Tänk på att Cryptoconyne tar lite tid att komma gång på nya växtplatser.

Annars är olika Cryptoconyne-arter trevliga växter. Växer någorlunda kontrollerat och sansat. Finns i många olika längder. Lätta att hålla kontroll på.

Snabba växter är Limnophila sessiflora, som är tämligen kravlös. Limnophila aquatica är ganska lika, fast större krav på ljus och CO2 för att bli riktigt fina. Kan växa sig riktigt långa. Hygrophila difformis är väldigt trevlig och får den bara ljus, så blir den riktigt vacker och tät. Hygrophila corymbosa brukar även den fungera bra, fast den växer inte riktigt lika fort. Hygrophila-arterna brukar kunna växa sig höga. En snabb men ljuskrävande växt som är bra i början är Ceratopteris cornuta eller Ceratopteris thalictroides (bredbladig eller smalbladig flytormbunke). Den trivs mest som flytväxt, och blir lätt ganska stor, men får vackra rötter. En stor växt, som fungerar som solitär, eller kanske två st är Echinodorus bleheri (svärdsplanta). Den brukar breda ut sig och få många blad. Echinodorus tenellus kan om den får skapligt med ljus (inte så vansingt mycke) och en bra botten (inte för grov grus, helst sand) bli en bra marktäckare framme. Den blir låg och kan växa ganska tätt efter ett tag. Egeria densa (vattenpest) är en snabbväxare, som om den trivs och får ljus kan växa sig lång och vacker ganska snabbt. Fungerar som flyt- och planterad växt. Ludwigia repens är en anspråkslös växt, som blir vackert röd direkt under lysrör. Myriophyllum tuberculatum är enligt min erfarenhet en ganska anspråklös röd stängelväxt. Den har dock ett krav, och det är relativt mycket ljus jämfört med de andra växterna jag räknat upp. Men slipper den stå i skugga av andra växter, så blir den rätt vacker. Får den mycket ljus blir den riktigt röd och vacker. Och naturligtvis en tuva Vesicularia dubyana (javamossa) på en sten eller en rot är både vacker och bra skydd för yngel i akvariumet.

Leta gärna efter växter på http://www.hjortgatanszoo.se/ eller här på zoopet.
#18 - 16 juli 2004 07:22
streettess

Klicka på denna linken linken så kommer du till den diskussionen som handlar om hur man inreder ett akvarium harmoniskt!

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28613
#19 - 16 juli 2004 13:50
Okej tack för alla tipsd

Annons