Hur många Tropheus?

#1 - 22 september 2009 19:44
Håller just nu på att starta ett 720. Det ska limmas bakgrund och moduler och fixas. Har starka funderingar på att testa Tropheus. Kan inte jättemycket om Tropheus så här kommer några frågor som jag hoppas någon kan svara på:

Vet att dom ska gå ganska trångt men hur många kan/bör jag ha i ett 720?

Endast en sort?

Gömställen?

Har ni fler tips så tveka inte att skriva.

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 september 2009 19:51
Jag skulle satsa på en eller max 2 sorter med troffar - kör du med 2 så skall den ena vara duboisi.
Jag hade först låtit lite andra fiskar gå in akvariet - sedan efter kanske 2 månader så hade jag köpt in en grupp med troffar (satsa på yngel) på kanske 25 st, om du väljer 2 grupper så ta 15 av varje.
#3 - 22 september 2009 21:07
Du kan blanda fler än bara duboisi, annectens exempelvis finns ju ihop med Ikola i naturen. Jag hade dessutom satsat på fler fiskar minst 30 st i ett så stort akvarium. Det finns mycket info i troffetrådarna på ciklid.org. Dock så lär det ta flera dagar att läsa igenom dem.
#4 - 23 september 2009 19:12
Jag har 33 kirza och 15 Ilangi i just ett sådant 720 literskar. Köpte dem 3-4cm stora i November förra året. Kirizan har nu börjat leka fibrilt och räknade in 7 frisimmande yngel idag samt 4 tugg oO.

Jag fick rådet att just ha så många för att sprida aggresionerna. Verkar fungera utmärkt...

Annons