Hur många tetror?

#1 - 4 november 2004 20:46
Hej!
Jag undrar hur många neontetror som man skulle kunna ha i ett 200 liters. Hade tänkt ha huvudsakligen neontetror, men även en del bottenätare som corydoras och siameser.
(skulle man även kunna ha ett par diskusar? har alltid tyckt att de är fina, men vet inte hur stort kar de behöver...)

Mvh Malawi´n
#2 - 4 november 2004 21:23
25-30 st borde inte vara några problem. Jag har 20st microrasboror i mitt 110l, men de kommer bli 40st när jag byter till 450l
#3 - 4 november 2004 21:26
:D
Måste vara en fin syn med ett stort stim tetror;)

Mvh malawi´n
#4 - 4 november 2004 21:28
Vilken rasbora är det som kallas microrasbora?
#5 - 4 november 2004 21:59
Jag tror du kan ha betydligt fler än 30st.
Du kan ju börja med 30st och sedan se hur det blir. Det låter ju på dig som du vill att neonerna skall vara huvudattraktionen.
Du behöver kanske också ha någon fisk som tycker om att knapra neontetra till frukost - Går tetrorna ohotade så kommer de nog inte att stimma.
#6 - 4 november 2004 22:03
malawi'n: jag räknade bara på 1cm fisk/ liter, men man kanske kan ha ännu fler när det gäller stimfisk... om man kan det så är det ju bara en god nyhet för mig med =)

Sonja: Det finns flera arter av microrasbora. Den jag har, har det latinska namnet microrasbora kubotai.
finns bild på http://www.aleds.se/ där kallas den Grön kubota rasbora.
#7 - 4 november 2004 23:35
Om du ska ha diskusar så tycker inte jag att du borde ha ett akvarium som ligger på under 250L iaf. Sen neoner med diskus skulle troligen inte funka, neonerna skulle nog bli mat till diskusarna. Man får helt enkelt pröva sig fram om det går att ha tetror med diskus eller ej då detta är väldigt olika. Ett tips är att köpa små diskusar som får växa upp med neonerna för då så kanske dem låter bli att käka upp dem.

/Glenn

Annons