Hur många "startfiskar" till ett 540l?

#1 - 18 april 2005 14:14
Hej!
Jag startade upp mitt 540 kar igår & ska ha malawi, mbuna i karet, tänkte höra hur många "startfiskar" man ska köpa för det ska bli en bra effekt?

Mvh Daniel
#2 - 18 april 2005 15:31
Hej
Jag startade upp ett 540 för tre månader sedan. Startade med 10 st platy och hade dessa i en månad ungefär. Matade oerhört sparsamt och gjorde två vattenprov i en akvarieaffär. Har sedan fyllt på med 4 Malawi i veckan. Inte haft några problem med dåligt vatten eller döda fiskar. (förutom de Platy som blev uppätna)

4 Pseudotropheus saulosi
4 Labidochromis sp. "hongi"
4 C frontosa
4 Nimbochromis venustus
4 Labeotropheus trewavasae "Red top"
5 Malar
och 3 platy kvar....än så länge

Jimk
#3 - 18 april 2005 17:02
ok tack för svaret, det blev 5 småttingar av F1 zebror för 39:- styck :), jag har en fråga angående strömt vatten, dom små liven fick kämpa på i början, jag har ett innerfilter powerhead 802 som pumpar 1500l/h & en fluval 403 ytter som pumpar 1200l/h alltså 2700l/h sammanlagt, jag har fått strypa båda pumparna kraftig för att det inte ska bli för strömt men fortfarande verkar det lite för strömt, hur mycket kan man strypa pumparna utan att det blir för lite syretillförsel?

Mvh Daniel
#4 - 21 april 2005 12:57
strilrör.
helt enkelt ett rör med hål i, så att det blir många små utflöden snarare än ett enda stort.
man måste se till att det stora hålet i änden av röret är igentäppt också.
#5 - 21 april 2005 15:34
Jag har ett Eheim 2252, ett Aquaclear 802 samt ett Eheim 2028 i ett 540-liters utan att fiskarna har några problem. Ytterfiltret har strilrör men de övriga går utan.
Under en period hade jag ett 2250 också, men det enda problem jag hade i början av den perioden var att sanden vandrade lite, men det löstes genom att rikta om utflödena lite, men fiskarna brydde sig inte ett smack.
Skulle vara roligt att se ett av dessa akvarier där fiskarna "far som löv i höststorm".
#6 - 21 april 2005 17:52
Jag satte i mitt gamla innerfilter till min pappas malawiciklider, i ett 105 liters akvarium. Pumpen var på 800 l/h. Där var det virvelvind!!! Han hade lite skitigt på botten, gamla pumpen var alldeles för kass, så allt skit bokstavligen talat virvlade omkring! Ca en timme senare var vattnet kristallklart. Pumpen hade ett läge som motsvarar ca 500 l/h, det är lite mer lugnare, så det pumpen inställd på.

Annons