hur många snäcklekare?

#1 - 10 februari 2007 16:35
hur många snäcklekare kan jag ha i min 40 l kar?och hur ska inreda det på bästa sättet så att de trivs o ynglar av sig!?
#2 - 10 februari 2007 17:03
habob skrev:
hur många snäcklekare kan jag ha i min 40 l kar?och hur ska inreda det på bästa sättet så att de trivs o ynglar av sig!?
I ett 40-liters är det lämpligt att bara hålla ett par. Inred med snäckor(vinbergssnäckor) och fin sand.
#3 - 10 februari 2007 17:19
vad är det för snäcklekare du vill ha ?? jag skulle satsat på multisar och då 1 hane och 2 honor. så hade jag och det funkade jättebra. sanden bör ju vara rätt fin, jag har rådasand 0,6-0,8mm...snäckor kan du stoppa i hur många du vill men 10st tycker jag nog du bör ha. finns en hel del info om just multisar i tråden "startade upp ett multiskar idag" :) lycka till me allt

//kim
#4 - 10 februari 2007 19:30
vad är det för snäcklekare du vill ha ?? jag skulle satsat på multisar och då 1 hane och 2 honor. så hade jag och det funkade jättebra. sanden bör ju vara rätt fin, jag har rådasand 0,6-0,8mm...snäckor kan du stoppa i hur många du vill men 10st tycker jag nog du bör ha. finns en hel del info om just multisar i tråden "startade upp ett multiskar idag" :) lycka till me allt

//kim

jag tänkt på mångbandat snäcklekare,jag fick vet att det ska vara mycket fin kalksnad o kalksand stenar var det rätt info?
#5 - 10 februari 2007 21:37
joo det är ju bra att inreda med kalkhaltiga stenar och sand men det är absolut inget måste. man vill ju ha högt ph och kh vilket t.ex. kalkstenar kan hjälpa till med, men du kan lika gärna köra på vanlig sand om du tycker den är snyggare. jag tillsätter bikarbonat vid varige vattenbyte som då höjer ph och kh. en matsked på 100 liter :) funkar jättebra.

//kim
#6 - 11 februari 2007 10:48
joo det är ju bra att inreda med kalkhaltiga stenar och sand men det är absolut inget måste. man vill ju ha högt ph och kh vilket t.ex. kalkstenar kan hjälpa till med, men du kan lika gärna köra på vanlig sand om du tycker den är snyggare. jag tillsätter bikarbonat vid varige vattenbyte som då höjer ph och kh. en matsked på 100 liter :) funkar jättebra.

//kim

jag undrar om man ska ha växter till multisar?jag läst att det fins parbildande snäcklekare och det fins andra som är stimm multisar vilken skulle du tycka att det är roligar för jag gillar tuffa fiskar som trivs i min 40 l kar och isåfall vad heter de?jag hört att det fins snäcklekare som är stimm som attackera tillsammans o jag tycker att de är jätte intresanta så jag undrar vad de heter o jag undrar om de trivs i min 40 l kar!?tack iförhand
#7 - 11 februari 2007 10:55
växter man planterar i sanden kommer multisarna gräva upp. jag har javamossa och anubias som jag sättit fast på sten. på så sätt kan multisarna inte gräva upp dom. man bör även tänka på att ha frigolit under sanden, om multisarna gräver under en sten kan den välta och förstöra bottenglaset!
#8 - 11 februari 2007 11:02
Vic skrev:
växter man planterar i sanden kommer multisarna gräva upp. jag har javamossa och anubias som jag sättit fast på sten. på så sätt kan multisarna inte gräva upp dom. man bör även tänka på att ha frigolit under sanden, om multisarna gräver under en sten kan den välta och förstöra bottenglaset!

frigolit under sanden är det bra o ha det i karet den söndrar inte not som stör fiskarna ska jag täcka hela båtten med det o hur ska jag sätta fast det?o du få gärna svara på andra frogorna som gäller vilka multisar?tack
#9 - 11 februari 2007 11:37
det är mångbandad snäcklekare som lever i "stim" eller rättare sagt kollonier. t.ex. brevisar bildar istället par. frigolit kan vara bra att ha om du tänker inreda med mkt stenar o så. och det är bara att skära ut en lagom stor frigolitbit med samma mått som bottenglaset, och det behöver inte vaera så tjockt...du limmar sedan fast det med silicon (akvariesilicon)

//kim
#10 - 11 februari 2007 12:42
det är mångbandad snäcklekare som lever i "stim" eller rättare sagt kollonier. t.ex. brevisar bildar istället par. frigolit kan vara bra att ha om du tänker inreda med mkt stenar o så. och det är bara att skära ut en lagom stor frigolitbit med samma mått som bottenglaset, och det behöver inte vaera så tjockt...du limmar sedan fast det med silicon (akvariesilicon)

//kim

jag ska starta karet då ikväll och ska skaffa 4 st mångbandad till 45 l karet och inreda med finkornig sand med nogra kalkstenar o många vinbergsnäckor,tror du att det är rätt inredning?
#11 - 11 februari 2007 13:15
Mm.de blir bra
#12 - 11 februari 2007 13:59
Kenny*92 skrev:
Mm.de blir bra

ja tack vare dig att jag blev jätte intreserad av multisar,tackar kenny!
#13 - 11 februari 2007 14:12
varsegod:D

Annons