neon_kimpan skrev:vad är det för snäcklekare du vill ha ?? jag skulle satsat på multisar och då 1 hane och 2 honor. så hade jag och det funkade jättebra. sanden bör ju vara rätt fin, jag har rådasand 0,6-0,8mm...snäckor kan du stoppa i hur många du vill men 10st tycker jag nog du bör ha. finns en hel del info om just multisar i tråden "startade upp ett multiskar idag" :) lycka till me allt
//kim
neon_kimpan skrev:joo det är ju bra att inreda med kalkhaltiga stenar och sand men det är absolut inget måste. man vill ju ha högt ph och kh vilket t.ex. kalkstenar kan hjälpa till med, men du kan lika gärna köra på vanlig sand om du tycker den är snyggare. jag tillsätter bikarbonat vid varige vattenbyte som då höjer ph och kh. en matsked på 100 liter :) funkar jättebra.
//kim
Vic skrev:växter man planterar i sanden kommer multisarna gräva upp. jag har javamossa och anubias som jag sättit fast på sten. på så sätt kan multisarna inte gräva upp dom. man bör även tänka på att ha frigolit under sanden, om multisarna gräver under en sten kan den välta och förstöra bottenglaset!
neon_kimpan skrev:det är mångbandad snäcklekare som lever i "stim" eller rättare sagt kollonier. t.ex. brevisar bildar istället par. frigolit kan vara bra att ha om du tänker inreda med mkt stenar o så. och det är bara att skära ut en lagom stor frigolitbit med samma mått som bottenglaset, och det behöver inte vaera så tjockt...du limmar sedan fast det med silicon (akvariesilicon)
//kim