Hur många småfiskar...

goodnightlover
#1 - 4 januari 2009 17:25
Hej! Jag har precis skaffat mig nytt akvarium som rymmer 210 liter ungefär. Och jag undrar hur många fiskar som är lämpligt att ha. Jag har 25 fiskar nu. Det är mest kardinaltetror och andra i ungefär den storleken. Jag har även två guldfiskar och har tänkt skaffa mig några fler i guldfiskstorlek kanske även något större. Hur många större fiskar skulle jag kunna ha då? Tack på förhand! /Anna
#2 - 4 januari 2009 17:42
En guldfisk kan bli 45 cm. Du har två = 90cm.
25 småfiskar = 4cm * 25 fiskar = 100cm

Sammanlagt har du nu 190 cm fisk = 190 liter upplagen yta av vattnet. Om du har 210 liter får du räkna bort minst 20 liter på grus, inredning osv. Ditt akvarium verkar fullt redan.

Du skriver att du precis satt igång det. Hur precis? För det är verkligen inte bra o lägga i 25 fiskar på en gång....
#3 - 4 januari 2009 18:03
Gahh den fiskbesättningen skulle jag endast använda i nödfall i ett sådant litet kar.
Mina tre guldfiskar dryga 25+cm går i en cipax tank på runt 1000l med mina koikarpar.
goodnightlover
#4 - 4 januari 2009 18:45
Charlottis skrev:

Sammanlagt har du nu 190 cm fisk = 190 liter upplagen yta av vattnet. Om du har 210 liter får du räkna bort minst 20 liter på grus, inredning osv. Ditt akvarium verkar fullt redan.

Du skriver att du precis satt igång det. Hur precis? För det är verkligen inte bra o lägga i 25 fiskar på en gång....

Mina guldfiskar är ungefär 10 cm och förväntades bli inte mer än högst 15cm om jag minns rätt... Jag hade absolut inte tänkt köpa någon 45cmsfisk och jag hade inte den blekaste om att guldfiskar blev så stora!
Men jag litar på att du har rätt och är väldigt nöjd med de fiskar jag har så då blir det inte fler på ett tag!

Jag köpte begagnat akvarium igårmorse. Jag kan inte så mycket om det här med akvariefiskar egentligen och är medveten om att jag kanske satte i dem för tidigt. Finns det någon "regel" för hur länge man bör vänta? Jag fyllde på vatten (kranvatten blandat med det vatten som fanns i mitt gamla akvarium) på morgonen och hade i fiskarna vid niotiden på kvällen samma dag...
goodnightlover
#5 - 4 januari 2009 18:51
Men ajdå...Jag trodde jag hade utrymme för många fler fiskar. Kan det vara skadligt för dem?
#6 - 4 januari 2009 19:17
De här med att sätta i fisk i ett allt för tidigt stadie verkar många här på zoopet ta på alldeles för stort allvar. Visst 25 stycken är väl kanske att ta i, men mina erfarenheter så går de bra att slänga i en hög ganska direkt.. Har en del vänner som inte väntat mer än nån dag och lagt i en hel del fisk direkt utan några problem, men då hör till saken att vi har väldigt fint kranvatten här omkring.. Vet inte om de kan ha nåt med saken att göra..
goodnightlover
#7 - 4 januari 2009 19:24
Okej, bra! För jag har inte märkt av att de skulle må dåligt på något sätt. De verkar mycket livliga och glada! :----)
#8 - 4 januari 2009 19:42
Charlottis skrev:

Den där "1cm/liter"-regeln är ju rätt värdelös, så kan man inte räkna.

Goodnightlover: Det är inte slöjstjärtar du har då, den knubbigare varianten med långa fenor? De blir också stora som fullvuxna, men inte så stora som "riktiga" guldfiskar. Här finns info om dem: [COLOR=#810081]http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1[/COLOR]

Man behöver inte vänta innan man sätter i fisk i akvariet, det viktiga är att man inte sätter i för många på en gång. De bakterier som bryter ner fiskarnas avföring och foderrester är väldigt få i ett nystartat akvarium, men när de får mat(=fiskbajs) förökar de sig och blir fler. Har man många fiskar i akvariet från början, innan bakterierna hunnit bli tillräckligt många, hinner inte bakterierna bryta ner avfallet och giftiga ämnen ansamlas, t ex nitrit. Därför sätter man i några fiskar, väntar några veckor så bakterierna blir fler, sätter i några fler fiskar och väntar igen, några till... Och matar väldigt lite den första tiden, för att det inte ska bli så mycket att bryta ner.

Du skrev att du tog vatten från ditt gamla akvarium. Har det varit igång och fungerat bra har du haft bra bakterier där i, dels i vattnet men ffa i filter och i bottenmaterialet. Har du kvar det gamla akvariet? I så fall kan du ta ur filtermaterialet ur filtret och krama ur det i det nya. Då får du lite extra bakterier och processen kan komma igång snabbare. Bakterieflora finns även att köpa på flaska, den vanligaste sorten heter Nitrivec.

Här kan du läsa mer om att starta upp akvarium! http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#9 - 4 januari 2009 19:45
Att gulfiskarna skulle förväntas bli 15 cm beror i så fall på att dom har det för trångt och inte blir sin fulla storlek därför. Dock växer de inre organen vidare och det kan gå illa.
Dessutom borde man kolla upp vilka behov en fisk har innan man köper den.

25 fiskar i 200liter på ett dygn känns som det skulle kunna leda till katastrof. iofs har du använt vatten från ett inkört akvarie vilket är bra, men du borde använda nitrivec också. Det snabbar på tillväxten av goda bakterier.

Visst ska man lägga i fiskar direkt, men kanske 5-6 st, inte 25. Och speciellt inte guldfiskar som skitar ner riktigt mkt. Sen väntar man 2-3 veckor och lägger i några till....o så några till efter någon vecka osv.

Bra att de verkar må bra! Men det visar sig inte ännu om det blir problem. Det som händer när man sätter i för många fiskar i nytt vatten utan goda bakterier är att fiskarna bajsar och du matar så pass mkt att de goda bakterierna inte hinner ta hand om allt, och istället bildas nitrit som är direkt dödligt för fiskarna. Detta visar sig 1-2 veckor efter att du startat.
#10 - 4 januari 2009 19:49
Den där "1cm/liter"-regeln är ju rätt värdelös, så kan man inte räkna.

Goodnightlover: Det är inte slöjstjärtar du har då, den knubbigare varianten med långa fenor? De blir också stora som fullvuxna, men inte så stora som "riktiga" guldfiskar. Här finns info om dem: [COLOR=#810081]http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1[/COLOR]

Man behöver inte vänta innan man sätter i fisk i akvariet, det viktiga är att man inte sätter i för många på en gång. De bakterier som bryter ner fiskarnas avföring och foderrester är väldigt få i ett nystartat akvarium, men när de får mat(=fiskbajs) förökar de sig och blir fler. Har man många fiskar i akvariet från början, innan bakterierna hunnit bli tillräckligt många, hinner inte bakterierna bryta ner avfallet och giftiga ämnen ansamlas, t ex nitrit. Därför sätter man i några fiskar, väntar några veckor så bakterierna blir fler, sätter i några fler fiskar och väntar igen, några till... Och matar väldigt lite den första tiden, för att det inte ska bli så mycket att bryta ner.

Du skrev att du tog vatten från ditt gamla akvarium. Har det varit igång och fungerat bra har du haft bra bakterier där i, dels i vattnet men ffa i filter och i bottenmaterialet. Har du kvar det gamla akvariet? I så fall kan du ta ur filtermaterialet ur filtret och krama ur det i det nya. Då får du lite extra bakterier och processen kan komma igång snabbare. Bakterieflora finns även att köpa på flaska, den vanligaste sorten heter Nitrivec.

Här kan du läsa mer om att starta upp akvarium! http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Vet mkt väl att det inte är någon fast regel på något vis, men det är ett hyffsat mått på hur mkt fisk man kan ha. Självklart finns det fiskar som behöver mer utrymme också, men det får man ju läsa sig till innan man shoppar fisk. Så helt värdelöst är det ändå inte;)

Allt det andra håller jag helt med om!
#11 - 4 januari 2009 19:57
Charlottis skrev:
Vet mkt väl att det inte är någon fast regel på något vis, men det är ett hyffsat mått på hur mkt fisk man kan ha. Självklart finns det fiskar som behöver mer utrymme också, men det får man ju läsa sig till innan man shoppar fisk. Så helt värdelöst är det ändå inte;)

Allt det andra håller jag helt med om!

Jag skrev ju bara "rätt" värdelös;). Nämen visst, för många fiskarter kan den säkert funka på ett ungefär, men det finns ju så många undantag, beroende på beteende, kroppsform och annat att det känns vanskligt att säga att man kan räkna så.
Det finns en modifierad variant som är lite bättre:

Det är omöjligt att ge ett generellt svar, men följande kan vara ett litet rättesnöre (även om det finns tusen undantag).

Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.

Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

(från artikelarkivet, http://zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125)
goodnightlover
#12 - 4 januari 2009 20:00
Tack så mycket för hjälpen! Jag tar till mig av allting och ska tänka på att inte lägga i ALLA fiskar direkt till nästa gång det blir aktuellt med nytt akvarium. Tack! /Anna
#13 - 4 januari 2009 20:02
Tack så mycket för hjälpen! Jag tar till mig av allting och ska tänka på att inte lägga i ALLA fiskar direkt till nästa gång det blir aktuellt med nytt akvarium. Tack! /Anna

Det är fan inte lätt, jag hade turen att kolla runt här innnan jag nystartade och fick massor av hjälp.

Forsätt att läsa och fråga så kommer det säkert gå fint!

Annons