Hur många scalarer kan man ha?

#1 - 3 juli 2006 07:31
Hur många scalarer kan man ha i ett 375liters kar?
#2 - 3 juli 2006 09:25
Köp en grupp på sex stycken, låt dom växa upp låt de stabilaste paret vara kvar, resten går du tillbaka med till zoo-affären..
#3 - 3 juli 2006 10:37
Håller med om att 6 stycken är ganska lagom men tror inte du skall behöva lämna tillbaks några om du inte vill. Jag har själv kört 6st i en 375:a och det funkade bra även under lek. Varför menar du davidb att man måste gå tillbaks med alla utom det dominerande paret?
#4 - 3 juli 2006 10:39
[QUOTE=Långås]Håller med om att 6 stycken är ganska lagom men tror inte du skall behöva lämna tillbaks några om du inte vill. Jag har själv kört 6st i en 375:a och det funkade bra även under lek. Varför menar du davidb att man måste gå tillbaks med alla utom det dominerande paret?[/QUOTE]

För att oftast får dom andra stryk som fan under lek.

Jag kunde inte ha mer än ett par i mitt 400l för hanen var galen och jagade alla tills dom nästan var uppätna.

men det är juh förståss stor skillnad från individ till individ :)
#5 - 3 juli 2006 16:19
Jag hade 6 stycken i en 375:a, och det var ett ständigt munhuggande. Jag gav två till affären, och de 2 par som var kvar lekte med nöd och näppe i var sin ände av karet, så långt bort från varandra som möjligt. Jag tror även att det finns risk att eventuella överblivna scalarer kan störa paret under leken, och försöka lägga sig i, eller äta upp rommen.
#6 - 3 juli 2006 16:37
Jag har haft 8 stycken i ett 375. Det var inga problem, inte ens när två av paren lekte. Om scalarterna hade varit de enda fiskarna i karet hade det säkerligen varit problem. Men med fler fiskar av andra arter i karet sprids aggresionerna.
MVH
Magnus
#7 - 3 juli 2006 20:43
ok tack ska ni ha

då skulle jag kunna ha 3par i mitt kar då?
har en del gurami o 2 silverhajar i karet oxå
#8 - 4 juli 2006 08:16
Det kan gå.
MVH
Magnus
#9 - 4 juli 2006 08:23
Jag är ingen expert, inte meningen att säga det så snöpligt, det är mest det där med att man egentligen bara har en liten pisspöl till akvarium, oavsett hur stort det är, inte ens exprimentum eller det där akvariet som gick sönder i danmark (vad hette det ?, de som hade en asball molla molla) är någonting annat än små pisspölar. I jämförelse med vad fiskarna lever i naturligt. Med massa undantag förståss(Killies, kampfisk mm).

Så, ta bara med i dina tankar hur litet ditt akvarium egentligen är när du bestämmer dig för si eller så många fiskar. Sedan mitt favorit argument för mindre fisk i ett akvarium. Det blir lättare att uppnå balans och man behöver inte städa lika mycket ;)

Sedan så på frågan hur många scalarer man kan ha så är nog svaret upp emot ett femtiotal säkerligen fler i ett 150 l. Det kör de flesta zoo-butiker med ;)
#10 - 4 juli 2006 09:46
Problemet med att jämföra med naturen är att om man har för lite ciklider i ett akvarium så kan det leda till problem. Jag tror tex att det är mycket bättre att ha 8 scalarer i ett sådant akvarium än 3 st. Med tre så är det risk att ett par bildas och att dessa tar kål på den tredje scalaren.

Annons