Hur många raster?

#1 - 17 september 2006 17:41
Tänkte ha BTN rocky med filter bakom hela bakgrunden.

Kommer ha en pump som är ca 3700-4000 l/h.

Nu till frågan. Hur många raster behöver jag ha? Ett räcker väl inte för den vattenmängden?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 september 2006 17:45
Nej det behövs nog några stycken - själv är jag lite negativ till raster och föredrar en filtermattebit enligt tips på BTNs hemsida eftersom filtermattebiten gör insugsytan större.
#3 - 17 september 2006 18:09
Ok, men sätter det sig inte mycket skit i insuget så? Med tanke på att det just är filtermaterial?

Varför är du negativ till raster? Borde inte raster släppa in mer vatten än filterbiten om de är lika stora?
#4 - 21 september 2006 09:53
Ingen som vet hur många raster jag kan tänkas behöva? Tänkte satsa på 3 st. Räcker?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 september 2006 10:05
TastY skrev:
Ok, men sätter det sig inte mycket skit i insuget så? Med tanke på att det just är filtermaterial?

Varför är du negativ till raster? Borde inte raster släppa in mer vatten än filterbiten om de är lika stora?

Eftersom filtermattan sticker ut en del på framsidan så blir insugsytan större
#6 - 21 september 2006 12:17
Ok, så då blir det helt eneklt mer vatten som sugs in? Måste ha det som drar in medst. Ska som sagt ha rätt bra fart på vattnet.
#7 - 21 september 2006 12:23
Jag tror man brukar räkna med upp till 1500l/h per raster, så 3 raster som du tänkt kan nog vara bra. Om du inte kör på Kjells variant förstås :).
#8 - 21 september 2006 12:34
Okaj låter bra :). Jag är mest orolig för att Kjells variant sätts igen eller att det blir sämre vattengenomströmning. Därför jag frågar proffset själv :). Helt klart snyggare med filtermaterial varianten. Men genomströmningen går först.
#9 - 21 september 2006 12:38
nackdelen med raster är väl att man kommer suga in väldigt stora grejer som blad och annan skit, men genomströmmningen blir garanterat bätter.

/hampus
#10 - 21 september 2006 13:55
Det jag misstänkte med. Fast att den drar in större grejor gör inget. Skiten ska ju bort. Stort som smått :)

Annons