Hur många räkor och vilkea sorter?

#1 - 31 augusti 2006 11:05
Jag har nyligen startat mitt 30-35 liters akvarium och igår flyttade två pyttesmå kuhliålar in. :)
Lite längre fram tänkte jag skaffa några räkor av olika slag, amano och chrystal red eller körsbär, eller kanske av alla tre arterna. Kan jag blanda dessa och hur många bör jag skaffa av varje sort? För några kommer väl att föröka sig också? Finns det förresten någon räka som simmar omkring mer och inte håller sig till bottnen?
Först hade jag tänkt att skaffa ett litet stim av någon liten fisk eller en filtrerräka också, men jag tror inte det får plats? [:-118]
#2 - 4 september 2006 08:48
Du kan blanda, men varför vill du göra det? Amano behöver salt/bräckt vatten för att få fram yngel medan Crystal och körsbär får det i vanligt sötvatten. 30-35 är inte så väldans stort, även om det funkar bra till småräkor. Men Crystal/körsbär förökar sig som sjutton när dom kommer igång med det. Jag tycker det blir för brokigt med en massa olika sorter i samma.

Dom räkor jag har (crystal, körsbär, tiger, humle och White pearl) där simmar hanarna ofta omkring och letar efter honor bara dom har bra med simutrymme, och inga fiskar som skrämmer dom. Dom verkar också vilja vara fler i gruppen för att vara riktigt trygga, och synliga. Humlorna ser jag minst av men dom är bara 8-9 st och har inte fått några yngel än.
Fast kanske är White pearl mer aktiva än de andra. Där simmar honor med rom också rätt mycket.
#3 - 6 september 2006 17:14
Ja, då skippar jag amano och satsar på bara crystal red och cherry (eller vad som finns att få tag på). Eller är det kanske bäst att satsa på bara en sort?

Hur många bör jag ha av varje sort, så att de kan föröka sig?
#4 - 6 september 2006 20:12
Men amanon är väldigt vacker, och blir lite större. Den funkar med de mindre räkorna.

I princip behövs bara en hane och en hona för att det ska bli fler. Men dels kan det vara svårt att se skillnad på kön i affären innan de är nästa intill fullvuxna, och dels så är de rätt skygga när de är för få.
Men sen kan det ju vara så att dom inte klarar sig heller. Då känns det surt att ha köpt många. Jag tycker annars att 6-10 st är ett lagom gäng.

Blanda sorter kan bara du avgöra om du vill göra. Jag gör det inte alls. Tycker det skulle bli för rörigt med olika sorter. Jag blandar inte så mycket fisk i akvarierna heller. Gör du precis som du känner för, men kolla lite att det du blandar inte korsar sig med varandra.
#5 - 7 september 2006 18:48
Lånar tråden lite med liknande fråga,
Har tänkt starta upp ett 25l och ha endast räkor i det(och yngel då det är dax för det;)). Till frågan; Hur många räkor kan jag ha i ett 25 l? Och vilken sort rekommenderar ni?

Alla tips mottages tacksamt :D
#6 - 7 september 2006 19:34
Fellan skrev:
... Hur många räkor kan jag ha i ett 25 l? Och vilken sort rekommenderar ni?
Börjar med 8 eller 10 körsbärsräkor. Enklaste, tåligaste nybörjarräka som föröka sig bra.

Hejhopp och välkommen i räkträsket. Ralp
#7 - 7 september 2006 19:48
Hej!

Är det inte också så att Cherry och Crystal kan föröka sig med varandra? Eller blandar jag ihop dem nu? Kommer inte riktigt ihåg "korsschemat".

Har själv Crystal, Amano och Rödnos. Riktigt roligt att se dem fara omkring! :p
#8 - 8 september 2006 13:11
Fly skrev:
... Är det inte också så att Cherry och Crystal kan föröka sig med varandra? Eller blandar jag ihop dem nu? Kommer inte riktigt ihåg "korsschemat".

Nej. Theoretiskt inte men riktig säkert kan man väl aldrig vara. Nu finns det bevis på att Whitepearl och Cherries kan korsa sig - det trodde man inte för heller...

Cherries är otrolig produktiva så de lär "slår ut" CRs ifall du blanda de.

Hejhopp. R
#9 - 8 september 2006 13:53
ralp skrev:
Nej. Theoretiskt inte men riktig säkert kan man väl aldrig vara. Nu finns det bevis på att Whitepearl och Cherries kan korsa sig - det trodde man inte för heller...

Cherries är otrolig produktiva så de lär "slår ut" CRs ifall du blanda de.

Hejhopp. R

Aha, där ser man... [:-17]
Hur fort förökar de sig egentligen? Alltså, hur ofta får de nya yngel och hur många blir det varje gång?

Om man nu skulle vilja ha någon annan räka ihop med CR som förökar sig i ungefär samma takt men som inte kan korsa sig, vilken ska man väljs då? Gärna någon med lite roliga färger också om det finns... [:D]
#10 - 8 september 2006 18:14
ralp skrev:
Börjar med 8 eller 10 körsbärsräkor. Enklaste, tåligaste nybörjarräka som föröka sig bra.

Hejhopp och välkommen i räkträsket. Ralp

Tack så mkt :D

Ska kila iväg till affären imorrn och kika om dom har nått.
Kommer dock inte att köpa än, väntar ett tag så att karet kan komma igång. Måste ju läsa på lite oxå :p
#11 - 14 september 2006 14:38
Jag bor i uppsala och där är ju vattnet så förbaskat hårt (dessutom pallar jag inte att fixa med avhärdning etc - jag har försökt, men jag tappar sugen) - Amano skall ju vara tåliga, men körsbär vill ha lägre pH etc läste jag. Några erfarenheter?
#12 - 19 januari 2007 20:32
14 och en halv liter

jo jag har ett litet akvarium på 14 och en hav liter och ett på 105l
så jag undrar om ja kan ha räkor och då vilken sort i det på 14 och en halv[:o]

Annons