Hur många olika sorters Endlers finns det?

#1 - 13 april 2007 19:43
Följande Endlers känner jag till:

Vanlig
Gold
Blå
Tiger

finns det fler?
#2 - 13 april 2007 19:47
Finns väldigt många, dock så är dom mycket ovanliga här. Men dessto vanligare i usa
#3 - 14 april 2007 07:00
jo att det kommer fler å fler varianter vet jag men det skulle vara kul att veta exakt vad det är för varianted. dessutom skulle det vara trevligt å få veta vilka farianter som finns att tillgå i Sverige samt tips på hur man får tag på dem?

Ingen som har erfarenheter av att ta hem guppys / endlers från utlandet? man kanske skulle vara nåra som gick ihop och provade det för att få in lite nytt kul som inte redan finns här eller som inte är så vanligt förekommande?
#4 - 14 april 2007 11:23
Jag vet att man kan beställa från usa via en kille från florida. Han har dom flesta vildformer av endlers. Vet ej hur de blir med tull och sånt men jag snackade med honom och han sa att det var ok att skicka till Sverige.
#5 - 14 april 2007 15:10
oki va e de för kille? har han nån hemsida eller liknande?
Bilagor:
#6 - 14 april 2007 16:26
http://swampriveraquatics.com/ hans hemsida. Man kan ju undra vad frakten skulle gå på.
#7 - 14 april 2007 19:43
tackar. skall kolla in det hela å försöka ta reda på vad det kan kosta inkluseive frakt och tillstånd
#8 - 15 april 2007 10:43
Ja det tycker jag, vart bor du föresten?
#9 - 15 april 2007 17:36
jag bor i både Borås och Stockholm (Solna) för tillfället
#10 - 16 april 2007 07:31
wierdalien skrev:
Följande Endlers känner jag till:

Vanlig

Gold

Blå

Tiger

finns det fler?

Är du säker på att det är "rena" endlers vi pratar om...?:confused: :D Låter mera som hybrider....
#11 - 16 april 2007 08:10
kan gott å väl vara hybrider eftersom jag inte känner till vad som finns. det är därför jag frågar liksom
#12 - 16 april 2007 12:25
Jag har vanlig och blå, som jag personligen tror är rena, och guld som skall vara rena men som jag personligen tror är hybrider. Men jag kan ha fel...

Tiger har jag inte hört talas om. Mina är inte färgavlade eller så... utan det rör sig om mutationer i kroppsfärgen.
#13 - 16 april 2007 15:22
tiger är absolut en hybrid i alla fall. har läst någonstans hur den kom till men har tappat bort sidan.
#14 - 16 april 2007 19:22
Vad är då en hybrid? I min ordlista är det en korsning mellan två olika arter. Om jag har förstått det rätt är endlers guppi en helt vanlig poecillia reticulata precis som alla andra guppi.
MVH
Magnus
#15 - 16 april 2007 19:24
endlers anses av vissa ha egen status så hybrider anses då vara korsning mellan endlers å guppy. och innan en riktigt genomförd dna studie lär det hållas på å tvistas. i vilket fall e hybriden mellan dessa två.
#16 - 17 april 2007 06:16
Skulle inte Endlers beskrivas som Poecila wingi, det var väl sagt sedan tjugo år att det varen egen art men nu verkar det vara klart.

Men sista ordet kanske inte är sagt.

När det gäller USA-varianter på endlers så verkar det finnas en massa framodlade varianter som peacock m.fl. Kolla på www.aquabid.com

Mvh Pär J.
#17 - 17 april 2007 09:56
Tjenna Pär. Hur står det till med dina fiskar å dig? Kommer du ihåg mig? var ett antal år sedan...

Och jo dom har väll fått status som egen art sedan nått år tillbaka men en del håller ej med så det tvistas fortfarande...
#18 - 16 maj 2007 08:20
wierdalien skrev:

Och jo dom har väll fått status som egen art sedan nått år tillbaka men en del håller ej med så det tvistas fortfarande...

Ja, om det nu är en egen art så är den ju hysteriskt nära släkt med vanliga guppy.....jag tvivlar lite ännu....överbevisa mig gärna....

Annons