Hur många olika dvärgsciklider kan jag ha ?

#1 - 5 januari 2005 01:18
Jag håller nyss på att starta ett 375L (150x50x50).
Jag skulle vilja höra åsikter om hur många olika sorters ciklider jag kan ha
i detta kar.

Just nu finns det:

6 st. Hyphessobrycon socolofi (Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.)
2 st. Corydoras schwartzi (Mrs Schwartz´s pansarmal)
3 st. Corydoras aeneus (Metallpansarmal)
1 st. [color=black]Ancistrus dolichopterus ([/color]Ancistrus)

Dessa har jag tagit över från förra ägaren, jag har redan gjort mig
av med en massa andra fiskar jag inte var instesserad av.

Jag hadde nu tänkt befolka akvariet med många små sydamerikanska
ciklider. Sammt lite annat "jox" att kompettera med.

Typ:
5 st. Apistogramma cacatuoides (3 honor + 2 hannar)
4 st. Mikrogeophagus ramirezi (2 honor + 2 hanar)
2 st. Nannacara anomala

Utöver dessa ciklider så hadde jag tänkt köpa:

10-20 st. Paracheirodon innesi

Dessutom kanske jag borde byta ut mina Corydoras aeneus mot
Corydoras schwartzi, eller tvärtom, eller ?

Min fråga är nu:

blir det lite mycket kanske ?
det blir trots allt 5 dvärgsciklidhannar som alla ska sitt eget revir ?
eller kan jag kanske till och med ha flera än 3 olika arter ?

Dessutom hadde jag tänkt att köpa 5 st. Discusar om karet funkar fint om ca. ett halvår, Discusar borde väl gå bra ihop med alla dessa fredliga fiskar eller ? Eller borde jag kanske bortse från några fiskar ovan för att kunna ha
Discusar ?

/Jimmy
#2 - 5 januari 2005 01:30
Det går bra att ha flera olika sorters dvärgciklider. Har själv 4 par Mikrogeophagus ramirezi och ett par Apistogramma cacatuoides i ett 240l. Provade med bara 2 par från början, men det innebar bara att de la full energi på att bråka. Nu håller de sig till sitt revir o fredar bara det. Har ingen egen erfarenhet av Nannacara anomala, men kräver den inte mer revir än Apistogramma så är det nog inga bekymmer.

Däremot skulle jag nog sattsa på att bara ha en hane A. cacatuoides till tre honor. Brukar vara bra med 3-4 per hane.

Det som gör att man gärna vill ha samma pansarmalsart är för att undvika hybrider, men vilken som ska bytas ut är en ren smaksak. :)

Discus fungerar bra med de fiskar du nämnde. Det är mer en fråga om det blir överbefolkat eller ej.
#3 - 5 januari 2005 02:37
[QUOTE=Shagrat]Det som gör att man gärna vill ha samma pansarmalsart är för att undvika hybrider, men vilken som ska bytas ut är en ren smaksak. :)
[/QUOTE] Lär ju knappast hända att mina C .Schwarti spontanhånglar med mina C. Aeneus. Tänkte mest på att dom är stimfiskar, 2 fiskar är inte mycket till stim.

Dom C. Schwarti och C. Aeneus jag har simmar inte i flock utan undviker varnadra oftast.
#4 - 5 januari 2005 03:39
Har aldrig själv haft olika corydoras tillsammans... har bara hört att vissa inte vill av just den anledningen. Ska du inte ha diskus i är det platts for ett dugligt stim av båda i sånna fall.
#5 - 6 januari 2005 16:29
[QUOTE=Jimmy]Jag håller nyss på att starta ett 375L (150x50x50).
Jag skulle vilja höra åsikter om hur många olika sorters ciklider jag kan ha
i detta kar.

Just nu finns det:

6 st. Hyphessobrycon socolofi (Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.)
2 st. Corydoras schwartzi (Mrs Schwartz´s pansarmal)
3 st. Corydoras aeneus (Metallpansarmal)
1 st. [color=black]Ancistrus dolichopterus ([/color]Ancistrus)

Dessa har jag tagit över från förra ägaren, jag har redan gjort mig
av med en massa andra fiskar jag inte var instesserad av.

Jag hadde nu tänkt befolka akvariet med många små sydamerikanska
ciklider. Sammt lite annat "jox" att kompettera med.

Typ:
5 st. Apistogramma cacatuoides (3 honor + 2 hannar)
2 st. Nannacara anomala

Utöver dessa ciklider så hadde jag tänkt köpa:

10-20 st. Paracheirodon innesi

Dessutom kanske jag borde byta ut mina Corydoras aeneus mot
Corydoras schwartzi, eller tvärtom, eller ?

Min fråga är nu:

blir det lite mycket kanske ?
det blir trots allt 5 dvärgsciklidhannar som alla ska sitt eget revir ?
eller kan jag kanske till och med ha flera än 3 olika arter ?

Dessutom hadde jag tänkt att köpa 5 st. Discusar om karet funkar fint om ca. ett halvår, Discusar borde väl gå bra ihop med alla dessa fredliga fiskar eller ? Eller borde jag kanske bortse från några fiskar ovan för att kunna ha
Discusar ?

/Jimmy[/QUOTE]
Det där låter ju bra. Jag undrar bara över två saker. Varför köpa 5st A.Cacatouides? De är parbildande och honorna väljer partner lika mycket som
hanarna. Alltså vore det bättre att köpa 2+2 eller 3+3. När sedan ditt bästa
par parat ut sig, så tar du bort de andra(P.Ramerezi+A.Anomala ville du ju också ha par av .Jag tror att max 4par dvärgciklider är lämpligt med tanke på den övriga fiskpopulationen.)
Ej fullvuxna Diskus går det ju också att ha i burken; men ditt akvarium är för lågt för vuxna djur+ att P.Innesi blir mat åt vuxna Diskusar !
#6 - 6 januari 2005 19:31
[QUOTE=Geezer]
Det där låter ju bra. Jag undrar bara över två saker. Varför köpa 5st A.Cacatouides?
[/QUOTE] Nja tanken va väl att nån av hannarna får 2 honor och den andra en,
troligen en dålig ide, men borde nog ha 3 honor åt en hanne istället.

[QUOTE=Geezer]
De är parbildande och honorna väljer partner lika mycket som
hanarna. Alltså vore det bättre att köpa 2+2 eller 3+3.
[/QUOTE] Parbildnade ? Inte enligt zoopet.com
På zoopet.com står det följande:

Bäst är en mindre grupp med flera honor per hane. De är s.k. haremruvare, vilket innebär att en hane kan leka av flera honor under samma period.

Ej fullvuxna Diskus går det ju också att ha i burken; men ditt akvarium är för lågt för vuxna djur+ att P.Innesi blir mat åt vuxna Diskusar !

På zoopet står det:
Ett diskusakvarium skall rymma minst 200 L och vara minst 45 cm högt.

På vilket sätt räcker inte mitt 375L med en höjd på 50cm för fullvuxna discusar ?

att P.Innesi blir mat åt vuxna Diskusar !

Dom blir definitivt mat åt till ex. skalarer men skulle discusar verkligen svälja
P. Innesi, jag trodde dom va "snällare" än till ex. skalarer. Har du själv hafft
tetror av denna storlek med Discusar eller känner nån som har det ?

Tack för åsikterna!
/Jimmy
#7 - 7 januari 2005 08:49
Övertro pa stora akvarier

På vilket sätt räcker inte mitt 375L med en höjd på 50cm för fullvuxna discusar ?

Jag ser inte att storleken pa akvariet skulle kunna vara ett problem. Avgörande kommer vattenkvaliteten att vara. Om du tex. har ett 50cm högt akvarium med lite eller inget bottenmaterial är det def. högt nog. Vad som verkligen kommer avgöra är vattenkvaliteten IMHO.
#8 - 10 januari 2005 22:49
Bäst är en mindre grupp med flera honor per hane. De är s.k. haremruvare, vilket innebär att en hane kan leka av flera honor under samma period.

## Det är möjligt att om man har ett riktigt stort revir åt hanen att de egenskaperna kommer fram (bland honorna); men om du också skall ha,minst, ett par bågfensciklider och Fjärilciklider, så kommer Cacaduans revir bli för litet (och det är bara i det som honorna kommer att leka !)
#En "äkta" haremsruvare är tex schackbrädecikliden. Jag har haft åtta honor på lek samtidigt i ett 160L akvarium ! jag är tveksam till att det ens skulle funka för två cacaduahonor i den burken! Varför jag skrev att du skulle pröva med tex 2+2 är att du får då det "bästa" paret när du rensat bort de övriga.

########
En fullvuxen discus blir omkr. 15-20cm hög. Om du då tar bort 8cm för grus
och 5cm till kanten,så har ett fullvuxet djur alltså : 45-5-8 =32 ,32-20eller15
= 17 till 12cm !!! (visst man kan ju ha den i en guldfiskskål också !
----Jag---- anser att burken skall vara minst 60cm hög.

jag trodde dom va "snällare" än till ex. skalarer. Har du själv hafft
tetror av denna storlek med Discusar eller känner nån som har det ?
##########
Jag har haft C.Axelrodi med ännu inte fullvuxna djur och de försvann ,en efter
en; dock kan det nämnas att akv. då var aningen trångbebott. Du får pröva dej fram.
Jag hoppas att jag svarade på alla dina frågor :)
#9 - 10 januari 2005 23:27
[QUOTE=Geezer]Jag hoppas att jag svarade på alla dina frågor :)[/QUOTE] Har du nått förslag hur jag skulle kunna ha 3 olika arter dvärgciklider i detta kar ? Eller tycker du jag ska nöja mig med 2 ?
#10 - 11 januari 2005 19:21
Tja, hur stor är bottenytan ? Det är svårt att på förhand avgöra hur stort
revir varje arts hane kommer att göra anspråk på; men en sak är säker :fjärils
-cikliderna kommer att få det tuffast att hävda sig. Gör som man brukar :
pröva dej fram ! Börja t.ex. med ett par av varje; för att sedan i.g. offra
bågfenorna för att då kanske cacaduorna & fjärilarna kommer överens.
Alltså pröva dej fram. ;-)
#11 - 11 januari 2005 20:26
[QUOTE=Geezer]Tja, hur stor är bottenytan ? Det är svårt att på förhand avgöra hur stort
[/QUOTE]
Står i ursprungsinlägget, 150x50
#12 - 11 januari 2005 20:28
[QUOTE=Geezer]Börja t.ex. med ett par av varje[/QUOTE]
Verkar det inte dummt med Bara en hona till en Kakadua ciklid ?
Skulle inte dom ha flera ?
#13 - 12 januari 2005 09:59
[QUOTE=Jimmy]Verkar det inte dummt med Bara en hona till en Kakadua ciklid ?
Skulle inte dom ha flera ?[/QUOTE]
Som jag tidigare nämnt väljer en hona sin partner lika mycket ,som en hane ! Om du då t.ex. startar med 2+2,så
kommer en av hanarna ,troligtvis, vinna minst en av honornas "gunst"(du har nu fått åtminstone ett "bra"par). Om då (du har nu redan plockat ur den
andra hanen )den andra honan inte accepterar -eller blir accepterad- av hanen, så får du införskaffa en annan hona
och pröva med ! Det gäller alltså att få haremsdamerna att lira med haremshanen. Hälsn. Geezer
#14 - 12 januari 2005 11:46
Jag skulle satsat på en hane!

För det mesta är det inga problem att få kakaduaciklider att acceptera varandra. Jag skulle satsat på en hane och en eller två honor, det spelar inte så stor roll vilket, men det är lite roligare med två honor för då får man se mer revirhävdande dem emellan.

Däremot om man håller på med vissa icke haremsbildande fiskar som diskus och skalarer så finns det all anledning att skaffa flera hanar för att få ett par.
#15 - 8 februari 2005 18:26
Tack för alla konstruktiva svar!

Som flera här rekommenderade så köpte jag bara en kakadua-ciklid, dock med 3 honor.

Resultatet blev:

4 st. Apistogramma cacatuoides (3 honor + 1 hannar)
2 st. Nannacara anomala
30 st. Paracheirodon innesi

Jag bedömmde alltså att akvariet var för litet för att ha 2 kakadua-hanar.
Enligt boken "Mergus Cichliden Atlas" är 3-6 honor lagom till en hanne, så
jag skaffade 3 stycken. Dom 4 kakaduorna har efter bara 2 timmar bildat storfamilj :)

Det var väldigt svårt att hitta butiker som säljer enstaka kakaduahonor, Solna Zoo sålde mig slutligen dom 2 honorna jag behövde. Bara en annan butik var villig att sälja enstaka honor och då endast EN enda. Jag betalade 90 SEK styck för honorna, och 140 SEK för paret på Akvarielagret. Jag har ringt till ca 15-20 butiker i centrala och norra stockholm. Det lönade sig dock, till slut fick jag äntligen det jag ville ha.
#16 - 8 februari 2005 21:41
A.Cacatouides "Kakaduacikliden" är inte parbildande, de är harembetingade. Det bör vara 1 hane på ca 5-6 honor. Det står i alla böcker om ciklider
#17 - 8 februari 2005 21:56
lät som du fick n fin blanding:)
vill själv ha kakaduciklider me mina fjärilar men det går no inte de e ba på 112 liter få bli att ja flyttar fjärilarna till geopaghusarna o ja köper kakaduor till det lilla sydamerikakarey.
Tobbe
#18 - 8 februari 2005 22:31
[QUOTE=cool]lo ja köper kakaduor till det lilla sydamerikakarey.
Tobbe[/QUOTE]
Jag tycker definitivt du ska försöka köpa flera honor och en hane isf.
#19 - 9 februari 2005 08:23
Tänk på att även neontetrorna är rätt bottenorienterade - här skulle jag rekommendera någon ytorienterad tetra, så att dina ciklider får mer utrymme.
Glastetran/blodfenstetran är helt klart en favorit.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=872
#20 - 26 februari 2005 09:00
[QUOTE=Geezer]fjärilscikliderna kommer att få det tuffast att hävda sig. [/QUOTE]

Nix, Kakaduahannen är töntigast, trots att han är minst dubbelt så stor som fjärliarna. Får se hur det blir i längden.

Annons