Hur många Malawis bör man ha?

#1 - 27 oktober 2011 12:13
Hej!

Är en nybörjare som behöver lite hjälp.
Det är dags att komplettera min Malawi besättning med några fler fiskar. Jag skulle behöva hjälp med vilket antal bag bör ha av varje sort.
Karet jag har är ett 720l med en btn bakgrund så det blir ju inte riktigt 720l.

Fiskbesättningen jag har nu är(reserverar mig för stavningen): crabro 1+1, Moorii 1+1, livingstoonii 1+2, golden 2+2, firefish 1+1, kandango 1+1, hongi 1+1.
Vad tycker ni kunniga här är ett bra antal för varje art?
Förmodar att jag behöver fler honor?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Andreas
#2 - 27 oktober 2011 12:51
gler honor av varje. minst 3 per hanne. i ett 720 kan du ha ca 70 fiskar så du behvöer inte vara blyg här inte :P
#3 - 28 oktober 2011 07:20
Tack för ditt svar.

Ska skaffa fler honor till dom jag har möjlighet till att göra det. Är nämligen så att den affär som har mest fiskar här endast säljer dom i par om en hona och en hane.
#4 - 28 oktober 2011 07:38
varför i he***e gör dom det? skitdumt! då malawi är aggresiva o många gånger behöver ha fler honor per hanne
#5 - 28 oktober 2011 08:04
XlntMan skrev:
Tack för ditt svar.

Ska skaffa fler honor till dom jag har möjlighet till att göra det. Är nämligen så att den affär som har mest fiskar här endast säljer dom i par om en hona och en hane.

Vilken affär är det? Det är bara att säga till att du vill ha t.ex 2 honor av en sort. Annars skulle jag bojkotta den affären och gå till en annan.
#6 - 28 oktober 2011 08:17
håller helt med. korkad affär annars.
#7 - 28 oktober 2011 08:45
Föds det fler honor än hannar eller importeras det fler? undrar bara hur butikerna undviker att bli ståendes med ett gross hannar?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 oktober 2011 08:58
Jag tycker det är en mycket märklig inställning som ni har här - dvs att affärerna skulle sälja fler honor än hanar. Skulle de då säga till odlarna - jag vill ha dubbelt så många honor som hanar av dig annars så köper jag inga fiskar av dig.

Nu är det som så att naturen har gjort så att det blir ungefär lika många hanar som honor och om nu affären får in 50/50 så har de 3 alternativ.
1/ Att höja priset så att de blir kompenserade för att de måste avliva en massa hanar de har tagit livet av
2/ Att ta ut olika pris för hanar och honor - honorna mycket dyrare
3/ Att bete sig skurkaktigt och lura okunniga kunder om att hanar är honor.

Det 3 alternativet verkar vara det som förespråkar eftersom ni vill bojkotta affärer som beter sig seriöst
#9 - 28 oktober 2011 09:09
ne men om man vill köpa 3 honor så måste man ju få göra det? eller? bara för att jag vill köpa fisk så ska jag väl inte behvöa bli "tvingad" att köpa hane+hona. eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 oktober 2011 09:27
hannesc skrev:
ne men om man vill köpa 3 honor så måste man ju få göra det? eller? bara för att jag vill köpa fisk så ska jag väl inte behvöa bli "tvingad" att köpa hane+hona. eller?

Visst kan du tvinga honorna att också föda fler honor än hanar så.

Men självklart så är det väl bara att köpa fler honor om man vill ha det - men i en seriös affär så får man då också betala för de hanar som man inte vill ha.
Annars så återstår bara alternativ 3 för affären och en sådan affär betraktar jag som oseriös.
#11 - 28 oktober 2011 09:41
hannesc skrev:

Håller med jag har aldrig varit med om att dom vill tvinga på en 1+1. I dom affärer som jag handlar så får jag köpa hur jag vill
#12 - 28 oktober 2011 09:41
Alla seriösa zooaffärer jag har köpt i, säljer parvis, självklart så går det inte alltid att se kön på yngel.
Dessa affärer säljer ocksa extra honor, men har dom bara par så får man betala dubbelt så mycket,det vill säga att man får betala för hannen också, har zooaffären överskott på honor, så får man dom till samma pris.Janne

malawi.forum24.se
#13 - 28 oktober 2011 09:43
Hur gör zooaffären med dom överblivande hannarna om han säljer ut alla honorna? Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 oktober 2011 09:56
Annelund skrev:
Håller med jag har aldrig varit med om att dom vill tvinga på en 1+1. I dom affärer som jag handlar så får jag köpa hur jag vill

I sådana oseriösa affärer skulle aldrig jag handla för det innebär antingen att
1/ de behandlar odlarna som skit och kräver av dom att de skall få handla fler honor än hanar av dom
2/ de blåser okunniga kunder (som inte vet skillnaden mellan honor och hanar) genom att lura på dom en massa hanar
#15 - 28 oktober 2011 10:45
Jag köper ungfisk, 10 av varje. När det sen visar sig att jag fick för många hanar så byter jag ut dem. Om det absolut inte funkar. För övrigt så får man fram en stark fisk genetiskt om man bara har den starkaste hanen kvar, tycker ni att denna tanken är fel?
Man kan ju liksom låta naturen ha sin gång..
#16 - 28 oktober 2011 12:04
Där jag köpet får jag själv välja hur många honor och hanar jag vill ha. Priserna är runt 80-140kr st för fiskar som är 5-7cm. Har aldrig någonsin varit med om att någon nekat en att köpa fler av ena könet.
#17 - 28 oktober 2011 12:32
Det sättet är det bästa tycker jag, då slipper zoohandlaren står det med en massa hannar hannar han inte kan kränga av, plus att du kan sortera bort dom sämre hannarna.Janne

malawi.forum24.se
#18 - 28 oktober 2011 16:46
Fast om Malawi inte kan leva 1+1 i akvarium och må bra? Om zoo affären bara säljer dom 1+1 så gör ju inte han fiskarna en tjänst snarare tvärt om. Sedan måste ju en annan avliva en hane när man kommer hem och då är det väll samma sak som om djuraffären gör det? + att djuraffären vet hur man avlivar en fisk, Finns ju folk som bara spolar ner dom i toaletten. Så jag ser bara fördelar med att kunden får bestämma själv.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 oktober 2011 16:58
Fast om Malawi inte kan leva 1+1 i akvarium och må bra? Om zoo affären bara säljer dom 1+1 så gör ju inte han fiskarna en tjänst snarare tvärt om. Sedan måste ju en annan avliva en hane när man kommer hem och då är det väll samma sak som om djuraffären gör det? + att djuraffären vet hur man avlivar en fisk, Finns ju folk som bara spolar ner dom i toaletten. Så jag ser bara fördelar med att kunden får bestämma själv.

Nej man skall inte hålla malawi 1+1 men 5+5 funkar oftast alldeles utmärkt.

Som jag skrev ovan så handlar det bara om att affären skall blåsa andra kunder bara för att de själva anser att de skall behnadlas bättre. Tyvärr är väl detta en av orsakerna till att det säljs mindre och mindre malawi - det är stor skillnad idag mot hur intresset var för 20 år sedan.
#20 - 28 oktober 2011 17:22
Att köpa 1 par av var sort är ingen god ide som Kjell skriver. Köper man 5 + 5 så brukar det ge sig själv. Den dominanta hanen eller hanarna har jämt upp att jaga andra hanar och lämnar därför honorna lite mer i fred.

Hur ser det ut på Malawi fronten nu för tiden? Långt ifrån som det var på 70 och 80 talet skulle jag tro!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 oktober 2011 17:46
bossep skrev:
Hur ser det ut på Malawi fronten nu för tiden? Långt ifrån som det var på 70 och 80 talet skulle jag tro!

Nej, det är stor skillnad. Jag tror att jag på 80-talet i min affär sålde en bra bit mer med Malawi än vad som totalt säljs i alla affärer i Sverige ihop gör idag.
#22 - 28 oktober 2011 18:01
Ja där tror jag att du har fel min gode Kjell.
Det säljs mycket mera malawi nu, men det är mera odlat.
På åttitalet fanns det bara ett fåtal affärer som sålde malawi,mest vildfångat, det var det mest naturliga eftersom det inte fanns så mycket odlat att tillgå, nu finns det i dom flesta affärer, okej kanske bara i ett fåtal baljor.
Sedan så har vi några riktigt stora specialicerade affärer som har lager listor på på ett hundratal plus, och har dom inne fisken så kan dom skaffa fisken, det vill säga att det finns ett mycket större kontaktnät nu, när det gäller malawiciklider.Janne

malwi.forum24.se

Nej, det är stor skillnad. Jag tror att jag på 80-talet i min affär sålde en bra bit mer med Malawi än vad som totalt säljs i alla affärer i Sverige ihop gör idag.
#23 - 28 oktober 2011 18:03
Hur mycket fisk sålde du på din tid bossep?Janne

malawi.forum24.se
#24 - 28 oktober 2011 18:35
Hur mycket fisk sålde du på din tid bossep?Janne

malawi.forum24.se

Jag körde mer på kvalitet än kvantitet men i snitt per år mellan 200-400 per månad skulle jag tro.

Ofta var det så att de första kullarna betalade bra sedan blev marknaden fort mättad när avkomman från min fisk började avla av sig. Oftast sjönk då priset och kvalitén radikalt inom ett år eller så.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 28 oktober 2011 19:00
Ja där tror jag att du har fel min gode Kjell.

Det säljs mycket mera malawi nu, men det är mera odlat.

På åttitalet fanns det bara ett fåtal affärer som sålde malawi,mest vildfångat, det var det mest naturliga eftersom det inte fanns så mycket odlat att tillgå, nu finns det i dom flesta affärer, okej kanske bara i ett fåtal baljor.

Sedan så har vi några riktigt stora specialicerade affärer som har lager listor på på ett hundratal plus, och har dom inne fisken så kan dom skaffa fisken, det vill säga att det finns ett mycket större kontaktnät nu, när det gäller malawiciklider.Janne

malwi.forum24.se

Nja - som sagt jag är av en annan åsikt.
På den tiden fanns säkert 20 st i Sverige som var storodlare av Malawiciklider - idag är det bara någon enstaka kvar.
Så visst har vildfångat minskat rejält men i samma utsträckning även odlat.
#26 - 28 oktober 2011 19:12
Tackar för svaret, ja det är min känsla att det var så.Janne malawi.forum24.se
#27 - 28 oktober 2011 19:14
Ja det var säkert 20 storodlare, men nu så är det säkert 500 småodlare som inte fanns på den tiden, och dom odlar kanske bara en eller två sorter, men tillsammans så blir det en massa fisk som kommer till zoohandlaren till godo.Janne

malwi.forum24.se
#28 - 28 oktober 2011 19:24
Jag utvecklar mitt svar till Kjell lite, eftersom jag är lite sugen att dra igång en odling igen.
Det dom 20 storodlarna drog fram på den tiden det begav sig, det var säkert bra fiskar med bra gener,MEN, tyvärr så blev dom matade med fel foder, dom såg ofta ut som svullna bleka grisar, men på den tiden så brydde sig ingen för att dom trodde att malawisar skulle se ut så.
Sedan så kom det nya foder, framförallt räkmixen, fan nu såg ju fisken ut som den såg ut i sjön, det vill säga med utväxna huvud och bra färger och bra proportioner.
Så nu börjar faktiskt kunderna bli lite kräsna, dom vill inte ha gula svullna rödzebra.
Jag har ju lite erfarenhet att sälja fisk till zooaffärer, så jag kanske ska ge dom en chans till att köpa lite svenskodlade, ekologiska, rättvisemärkta malawiciklider med ruskigt fina färger, ja med det konceptet imåste man kunna sälja fisk även i svedala, eller vad tror ni.Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 oktober 2011 19:32
Jag utvecklar mitt svar till Kjell lite, eftersom jag är lite sugen att dra igång en odling igen.

Det dom 20 storodlarna drog fram på den tiden det begav sig, det var säkert bra fiskar med bra gener,MEN, tyvärr så blev dom matade med fel foder, dom såg ofta ut som svullna bleka grisar, men på den tiden så brydde sig ingen för att dom trodde att malawisar skulle se ut så.

Sedan så kom det nya foder, framförallt räkmixen, fan nu såg ju fisken ut som den såg ut i sjön, det vill säga med utväxna huvud och bra färger och bra proportioner.

Så nu börjar faktiskt kunderna bli lite kräsna, dom vill inte ha gula svullna rödzebra.

Jag har ju lite erfarenhet att sälja fisk till zooaffärer, så jag kanske ska ge dom en chans till att köpa lite svenskodlade, ekologiska, rättvisemärkta malawiciklider med ruskigt fina färger, ja med det konceptet imåste man kunna sälja fisk även i svedala, eller vad tror ni.Janne

malawi.forum24.se

Nja med all respekt för dina fiskar som de ser ut idag så - de har fantastiska färger men de ser inte längre ut som de gör i naturen.
Dock jag har absolut inte någon emot de färgmalawi (typ olika Aulonocara-korsningar) som finns i handeln idag - det är ju tidens rand att folk vill ha klatschiga färger men naturligt är det inte.

Sedan tycker jag inte att du skall köra med dåliga reklamslogans som "svenskodlade, ekologiska, rättvisemärkta". Något sådant begrepp finns inte och det enda som olika internationella miljöorganisationer stödjer är egentligen vildfångat. Men det finns inte någon märkning vare sig för odlade eller vildfångade fiskar.
#30 - 28 oktober 2011 19:43
Okej, sedan så bryr jag mig inte så mycket vad alla miljöorganisationer har att säga.
Bara jag håller mig till sanningen.
Mina fiskar är väldigt lika vildfångade kanske lite större men dom har bra huvudform och bra portioner, ungefär som en vilfångad får när den gått till sig i ett år med bra foder.
Ja en del röda som jag har urvalsodlat fram, som inte finns som vildfångat kan jag ju inte säga att dom ser ut som vildfångade, mina är ju finare.Men dom är svenskodlade, inte odlade av barn, inte av dumpade löner eller slavar, dom är odlade ut av mig, som själv har valt det , det tycker jag är rättvisemärkt.Så summa sumarom så kan jag kalla dom det.Janne

malawi.forum24.se
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 oktober 2011 20:38
Okej, sedan så bryr jag mig inte så mycket vad alla miljöorganisationer har att säga.

Bara jag håller mig till sanningen.

Mina fiskar är väldigt lika vildfångade kanske lite större men dom har bra huvudform och bra portioner, ungefär som en vilfångad får när den gått till sig i ett år med bra foder.

Ja en del röda som jag har urvalsodlat fram, som inte finns som vildfångat kan jag ju inte säga att dom ser ut som vildfångade, mina är ju finare.Men dom är svenskodlade, inte odlade av barn, inte av dumpade löner eller slavar, dom är odlade ut av mig, som själv har valt det , det tycker jag är rättvisemärkt.Så summa sumarom så kan jag kalla dom det.Janne

malawi.forum24.se

Jo men det är väl det som är problemet - med all reklam. Alla tycker sin egen produkt är bäst;)

Oavsett vilket - tråden handlar ursprungligen om hur många malawi man skall skaffa sig och vi bör ju då kanske hålla oss till det ämnet
#32 - 28 oktober 2011 20:43
Helt rätt, jag har ju öppnat en ny tråd, som heter malawijannes odlingar, så om inte du har något emot det så fortsätter jag gärna diskussionen i den tråden och hoppas att du är med på det.
Ps, det sista var onödigt, för att jag vet att du är alldeles för nyfiken för att låta bli att lägga inlägg.Janne

malawi.forum24.se
#33 - 29 oktober 2011 00:27
Jag tänkte i samma banor som Kjell och Janne. Tillbaks till antalet
Jag skulle nog öka på så jag har kanske runt 10 av samma sort. Arterna du har kan jag för lite om men kanske du skall fylla på med samma sorter? Jag skulle strunta i det där med fler honor. Kör på flera par i stället.
#34 - 29 oktober 2011 06:43
Tack för era svar. Då vet jag att det är ok att köpa i par bara man har lite fler av samma sort.

Hur många fiskar tror ni jag kan ha i karet totalt? Är ju 720l med en btn bakgrund.

Mvh
Andreas
#35 - 29 oktober 2011 07:42
Undra även samma sak fast för 450l med BTN. BTN tar ju en jädra massa liter. Skulle tippa på att sand stenar och BTN med filter så försvinner ca 130liter i mitt kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 29 oktober 2011 08:59
Undra även samma sak fast för 450l med BTN. BTN tar ju en jädra massa liter. Skulle tippa på att sand stenar och BTN med filter så försvinner ca 130liter i mitt kar.

Nja liter tar det väl inte direkt för det är ju nästan lika många liter i ett akvarium oavsett om det sitter en BTN i eller inte (faktum är ju att några mindres stenar tar uppe n större volym en en BTN). Liter har ju betydelse för den biologiska balansen - dvs ju större volym desto bättre balans i akvariet.

Däremot menar du kanske att simutrymmet minskar rejält och det gör det ju (förutom för de platta BTN) och det klart att ett minskat simutrymme också innebär färre revir i akvariet och det måste man ha i åtanke.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 29 oktober 2011 08:59
XlntMan skrev:
Hur många fiskar tror ni jag kan ha i karet totalt? Är ju 720l med en btn bakgrund.

Mvh

Andreas

Beror ju helt på vilka malawi du skall ha
#38 - 29 oktober 2011 10:34
Beror ju helt på vilka malawi du skall ha

Det är fler Malawi av dom sorter jag skrev i mitt första inlägg som jag hade tänkt att skaffa.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 29 oktober 2011 10:38
XlntMan skrev:
Det är fler Malawi av dom sorter jag skrev i mitt första inlägg som jag hade tänkt att skaffa.

Jo men det är ju en oerhörd skillnad mellan om du skaffar golden eller kadango.

Sedan det primära är ju att skaffa få arter och inte 2 av varje
#40 - 29 oktober 2011 10:50
Det är en lite udda fiskbesättning du har.
Jag hade bytt in dina golden för att jag tror att dom inte kommer att hävda sig i det sällskapet.
Jag hade även bytt in dina crabro, för att det ät bättre med mindre sorter flast flera av varje sort.
Sedan hade jag köpt in tre par firefish, 5 par hongie kompletterat med några moorie och kanske några borley redfin.Janne

malawi.forum24.se

QUOTE=XlntMan;1550327]Hej!

Är en nybörjare som behöver lite hjälp.
Det är dags att komplettera min Malawi besättning med några fler fiskar. Jag skulle behöva hjälp med vilket antal bag bör ha av varje sort.
Karet jag har är ett 720l med en btn bakgrund så det blir ju inte riktigt 720l.

Fiskbesättningen jag har nu är(reserverar mig för stavningen): crabro 1+1, Moorii 1+1, livingstoonii 1+2, golden 2+2, firefish 1+1, kandango 1+1, hongi 1+1.
Vad tycker ni kunniga här är ett bra antal för varje art?
Förmodar att jag behöver fler honor?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Andreas[/QUOTE]
#41 - 29 oktober 2011 10:54

Jag vill påstå att akvariet inte tappar så jättemvcket av BTN. Jag har Rocky och den har en stor inbuktning på mitten. Där ligger den nästan dikt mot rutan. Plus att som Kjell säger så är ju volymen densamma.

Sen om man ska ha 22 av en sort eller 2 av 11 sorter är väl ganska personligt vad man gillar. Förrr eller senare blir de som är 2 av ändå typ 30. Av varje sort alltså. Så kan man börja sälja på blocket eller marknadsföra här på Zoopet.:) Mvh
#42 - 29 oktober 2011 11:10
Ja , självklart ska man göra som man själv gillar.
Men samtidigt är det bra att lära sig av andras misstag, det är mycket snyggare och mycket lättare att hålla ett fåtal sorter men istället flera utav dom sorterna.Janne

malawi.forum24.se
#43 - 29 oktober 2011 11:48
Självklart, instämmer. Men jag har märkt en tendens att folk som hållit på ett tag dissar färgglada fiskar till förmån för väldigt udda fiskar. Kollar man på ciklider.se finns många riktigt snyggt inredda kar på 600 - 1000 liter med typ 8 special-special tropheus. Jag har inte kommit dit än i mitt utövande, men det kanske kommer. ;)

Snygga kar du har för övrigt Malawi-Janne. Synd att du bör i Mölnlycke annars hade jag gärna köpt några.

Mvh (ståckhålmarn:))
#44 - 29 oktober 2011 12:11
Ne det jag menade var att ca 320l av 450l finns kvar som utrymme åt fiskarna. Men frågan kvarstår, hur många kan jag ha om don blir runt en 9-12 cm fullvuxna?
#45 - 29 oktober 2011 12:25
Jo, jag förstod det. Men åtminstone i mitt kar går inte 25% bort i simyta i BTN, snarare 15% max.

Hur många man kan ha får nån annan svara på, jag kör efter fiskcm, max kanske 50%. Men det är säkert helt fel metod.
#46 - 29 oktober 2011 13:41
Okej Ne när jag tömmer 160l så är vattennivån till hälften av simytans höjd. Sedan tar nog frigoliten bort lite också :/
#47 - 29 oktober 2011 14:34
Där håller jag med dig fullständigt, att folk tenderar att ha lite udda fiskar istället för dessa så kallade vanliga.
Men jag hoppas att du inte sätter mig i den kategorin av ciklidfolk,för jag tycker fortfarande att en balja med enbart golden och demasoni mot vit sand är nog det vackraste man kan ha i malawiciklidväg.Janne

malawi.forum24.se
#48 - 29 oktober 2011 15:04
Absolut inte, jag har kollat runt mycket innan jag satte ihop min senaste balja och dina akvarier har inspirerat mest i färgglad väg.

mvh
#49 - 29 oktober 2011 15:41
Tackar, ja det har varit ett av mina mål, att göra malawiciklid till allas egendomJag har skrivit jättemånga inlägg hur man kan ha en cilkidbalja hemma med enkla och framförallt billiga sätt.
Det behövs inte dessa hemskedyra filter och bakgrunder.
Nej, dom snyggaste malawibaljor jag har sett är enbart med blå bakgrund vit inredning och tre sorters malawi en röd en blå och en gul.
Kjell Fohrman vet nog vilken jag menar, den kom tvåa efter Kjell saltbalja i en utställning vi på göteborgs ciklidgrupp hade för ca 15 år sen,Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 29 oktober 2011 15:55
Nej, dom snyggaste malawibaljor jag har sett är enbart med blå bakgrund vit inredning och tre sorters malawi en röd en blå och en gul.

Kjell Fohrman vet nog vilken jag menar, den kom tvåa efter Kjell saltbalja i en utställning vi på göteborgs ciklidgrupp hade för ca 15 år sen,Janne

Absolut ditt akvarium var ett riktigt snyggt akvarium som du skriver blev det 2:a i publikomröstningen (1:a när det gäller ciklidakvarier) när GCG hade sin utställning.

Själv föredrar jag dock helt klart en mer naturlik design - men smaken är som baken. Dvs delad - och tur är väl det för det vore ju tråkigt om alla akvarier såg likadana ut.

Så när man väljer inredning - utgå från det som man tycker är snyggt.
admin
Christian Alfredsson
#51 - 29 oktober 2011 16:56
Jag håller med Janne om att det ser fräschare ut med vit korallsand. Kör ett kar med bara P. johanni och P. msobo och det är supersnyggt.

Mitt stora kar har ljus sand (ej korallsand), men jag är inte riktigt nöjd...
#52 - 29 oktober 2011 17:40
Det där med BTN, Sten osv är kanske lit lurigt. Det hela beror på om man har cirkulation bakom BTN eller inte. Det du skriver om volymen är mycket viktigt. Ju större akvarium ju bättre balans och ju mindre svänger det på vattenvärden, osv.

I professionell fiskodling så pratar man inte så mycket om volym utan yta. Dessutom pratar man inte så mycket antal fiskar utan hur många kilo fisk det är i tanken och per kvadratmeter.

I vår tilapia odling har vi moduler med en tank och 2 dammar vardera på 100 m2 och med ett djup av 1 meter om vi fyller upp dom. Detta ger en volym av 100 m3 eller 100 000 liter per tank om jag räknat rätt. I tanken släpper vi i 6000 småfisk som väger ca 4 gram styck. Då brukar vi hålla att djup av 30 -50 cm. Vartefter fisken växer höjer vi djupet och när de väger 150 -250 gram är det fullt med vatten. Någonstans runt 200 g delar vi upp fisken på de 2 dammarna där det blir 3 000 minus diverse svinn i var. Samtidigt som vi flyttar fisken plockar vi bort dvärgar och andra deformiteter samt honor om vi har några. Samtidigt som vi flyttar fisken tömmer vi tanken och gör rent den samt släpper i en ny laddning 4 grammare.

Vad kan man då lära sig av detta? Jo att om man har ett akvarium med stor yta kan man ha mer fisk i det. Samt att den totala massan av fisken är viktigare än antalet.

Så vilka mått har akvariet i fråga?
#53 - 29 oktober 2011 18:09

Sen om man ska ha 22 av en sort eller 2 av 11 sorter är väl ganska personligt vad man gillar. Förrr eller senare blir de som är 2 av ändå typ 30. Av varje sort alltså. Så kan man börja sälja på blocket eller marknadsföra här på Zoopet.:) Mvh

Jag håller inte riktigt med dig här. Det blir bättre dynamik mellan fiskarna om man har fler av samma sort. Väljer man sedan fisk som nischar in sig blir det roligare och trevligare i akvariet. Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.
BTN det enda jag har emot dessa är att en del människor stoppar i en sådan och kanske lite sand och sedan i med fisk. Det ser ofta ganska snyggt ut men utan gömställen och grottor trivs nog inte fisken så bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 29 oktober 2011 18:23
bossep skrev:
Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.

Nja alla malawi kan korsa sig med och ge fertil avkomma - det handlar nog mest om att dels minska risken för korsningar och att ha stor skillnad mellan arterna att man direkt ser på ynglen att det rör sig om korsningar.

BTN det enda jag har emot dessa är att en del människor stoppar i en sådan och kanske lite sand och sedan i med fisk. Det ser ofta ganska snyggt ut men utan gömställen och grottor trivs nog inte fisken så bra.

Jodå med en heltäckande bakgrund och utan en massa grottor så är det ett tryggare akvarium med mindre bråk i. Fiskarna leker som vanligt men ingen fisk klarar av att hålla något revir förutom just vid leken och just därför är det väldigt lugnt i akvariet.

Däremot så är det svårare att introducera nya arter i ett sådant akvarium (utan stenrösen) - för då blir det alla mot "en" (dvs nykomlingen) och det finns inga gömställen för de nya fiskarna.
#55 - 29 oktober 2011 18:27
bossep skrev:
Jag håller inte riktigt med dig här. Det blir bättre dynamik mellan fiskarna om man har fler av samma sort. Väljer man sedan fisk som nischar in sig blir det roligare och trevligare i akvariet. Väljer man sedan rätt fisk slipper man korsningar som inte eller inte bör gå att bli av med.

Jag håller med dig på punkt 2 men inte 1. Jag menar att akvaristik är så personligt att ingen kan säga vad någon annan bör ha eller inte. Det finns ju allt från en räka i ett nanokar, till 5 gäddor i ett igenväxt Östersjökar, läckra saltbiotoper med clownfiskar mm, prunkande växtakvarium, ciklidburkar med mycket eller litet fisk, en eller flera arter.

Sen har jag full respekt för ni här på zoopet som har lång erfa, kanske 30 år eller mer. Men min poäng är att smaken är personlig och vad en tycker verkar vara världens bästa setup kanske nästa tycker är helt obra.

Mvh
#56 - 29 oktober 2011 19:16
Jag håller med dig på punkt 2 men inte 1. Jag menar att akvaristik är så personligt att ingen kan säga vad någon annan bör ha eller inte. Det finns ju allt från en räka i ett nanokar, till 5 gäddor i ett igenväxt Östersjökar, läckra saltbiotoper med clownfiskar mm, prunkande växtakvarium, ciklidburkar med mycket eller litet fisk, en eller flera arter.

Sen har jag full respekt för ni här på zoopet som har lång erfa, kanske 30 år eller mer. Men min poäng är att smaken är personlig och vad en tycker verkar vara världens bästa setup kanske nästa tycker är helt obra.

Mvh

Först av allt du behöver inte ha respekt för diverse gubbar med några års erfarenhet!
Vi gamlingar lär oss hela tiden inte sällan från yngre människor!

Men jag hävdar att du har fel på en punkt och den är viktig. Om man skall hålla djur inklusive fiskar i fångenskap så skall man erbjuda dessa djur en så bra miljö och förutsättningar man kan. Det estetiska och tycke och smak måste anpassas efter detta.
Jag menar INTE att ett akvarium måste efterlikna en naturlig biotop. Det kanske blir snyggt om man lyckas men oftast skulle det se rent ut sagt för jävligt ut.

Ofta har man helt artificiella miljöer när man odlar fisk och fisken trivs utomordentligt. Vad som gäller är att man anpassar akvariet efter des invånare och inte försöker göra tvärs om.
#57 - 29 oktober 2011 19:43
Jag har ju varit på en massa forum och läst en del, men jag har aldrig träffat på en människa på dessa forum , som är så klockren i sina inlägg, ja tummen upp för dig Bosse, hoppas vi kan ha en massa intressanta diskussioner om våra kära fiskar.Janne

malawi.forum24.se
#58 - 29 oktober 2011 19:58
bossep skrev:
Först av allt du behöver inte ha respekt för diverse gubbar med några års erfarenhet!

Vi gamlingar lär oss hela tiden inte sällan från yngre människor!

Men jag hävdar att du har fel på en punkt och den är viktig. Om man skall hålla djur inklusive fiskar i fångenskap så skall man erbjuda dessa djur en så bra miljö och förutsättningar man kan. Det estetiska och tycke och smak måste anpassas efter detta.

Jag menar INTE att ett akvarium måste efterlikna en naturlig biotop. Det kanske blir snyggt om man lyckas men oftast skulle det se rent ut sagt för jävligt ut.

Ofta har man helt artificiella miljöer när man odlar fisk och fisken trivs utomordentligt. Vad som gäller är att man anpassar akvariet efter des invånare och inte försöker göra tvärs om.

Hoj, just utformningen av akvariet var den punkten jag höll med dig om. Trots min rookiestatus har jag märkt att Malawisar gillar att gömma sig bland stenar. I mitt Maliwiakvarium har jag förutom heltäckande BTN numera tre ganska stora stenrösen. Vilket fiskarna verkar gilla.

Däremot instämmer jag inte i att endast ha ett fåtal arter i akvariet. Även om jag förstår logiken att undvika snedkorsningar, så tror jag att många gillar färgprakten som litet olika arter kan erbjuda. Men den delen är ju minst sagt personlig och svårt att säga rätt eller fel om. Jag vet många litet större ciklidarter som jag personligen tycker är direkt fula, men som någon annan kanske tycker är den våta drömmen inom akvaristik.

Nåväl, var och en blir lycklig på sin egen lott. Och ja det är dumt att göra alla misstag själv. Men WTF det är ju så man lär sig.:) Trevlig afton.
#59 - 29 oktober 2011 20:10
Nja alla malawi kan korsa sig med och ge fertil avkomma - det handlar nog mest om att dels minska risken för korsningar och att ha stor skillnad mellan arterna att man direkt ser på ynglen att det rör sig om korsningar.

Du kan ha rätt här även om jag tvivlar på det. Så vi kanske kan samsas de flesta?
Sedan kan vi nog säga att vissa arter är mer benägna att korsa sig än andra. I artbeskrivningarna står det ofta vilka man inte bör blanda.

Jodå med en heltäckande bakgrund och utan en massa grottor så är det ett tryggare akvarium med mindre bråk i. Fiskarna leker som vanligt men ingen fisk klarar av att hålla något revir förutom just vid leken och just därför är det väldigt lugnt i akvariet.

Däremot så är det svårare att introducera nya arter i ett sådant akvarium (utan stenrösen) - för då blir det alla mot "en" (dvs nykomlingen) och det finns inga gömställen för de nya fiskarna.
Om det bara är "funktionen" så går det lika bra med målat glas och hög densitet.
#60 - 29 oktober 2011 20:26

Däremot instämmer jag inte i att endast ha ett fåtal arter i akvariet. Även om jag förstår logiken att undvika snedkorsningar, så tror jag att många gillar färgprakten som litet olika arter kan erbjuda.
Det är det här med färgprakten jag vänder mig emot om det är det som styr det hela!
Missförstå mig rätt jag har ingenting emot färgglada fiskar, tvärs om. Men om man väljer fisk efter mönstret på tapeten eller färgen på soffan så går det ofta fel.

Nåväl, var och en blir lycklig på sin egen lott. Och ja det är dumt att göra alla misstag själv. Men WTF det är ju så man lär sig.:)

Ja nu förtiden är det ju ganska billigt med Malawi om jag förstått det hela rätt så därför kan man kanske återuppfinna hjulet. Men när det kommer till hållandet och skötseln av fiskarna kanske det kan vara bra med lite hjälp så man inte tar död på en massa levande varelser i onödan.
Jag tycker man skall prova lite olika saker och inte bara följa de erfarna i ledband. Men om man utgår från vissa kända fakta så går det lättare.

Trevlig afton.

Det samma
#61 - 29 oktober 2011 20:28
Jag har ju varit på en massa forum och läst en del, men jag har aldrig träffat på en människa på dessa forum , som är så klockren i sina inlägg, ja tummen upp för dig Bosse, hoppas vi kan ha en massa intressanta diskussioner om våra kära fiskar.Janne

malawi.forum24.se

Tack för den kommentaren:D Men det är nog en del här som inte håller med[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 29 oktober 2011 20:48
bossep skrev:
Du kan ha rätt här även om jag tvivlar på det. Så vi kanske kan samsas de flesta?

Sedan kan vi nog säga att vissa arter är mer benägna att korsa sig än andra. I artbeskrivningarna står det ofta vilka man inte bör blanda.

Ja absolut - så är det vanligare med korsningar mellan arter som liknar varandra men jag sett åtskilliga korsningar även mellan grupperna mbuna-aulonocara-haplisar.
Jag skulle nog vilja påstå att skall man odla malawi för att sälja så skall man maximalt hålla 2 arter ihop och de skall inte likna varandra (då ser man om det blir kosrningar). Men har man inte malawi för att odla så kvittar det ju

Om det bara är "funktionen" så går det lika bra med målat glas och hög densitet

Nja, menade jag nog ett normalbesatt akvarium. Då tycker jag nog att akvariebakgrunder "typ BTN" funkar bäst. Minimalt med bråk och fiskarna leker.
I akvarier med rejält hög densitet (typ affärsakvarier) behövs knappt ens något på bakrutan (vare sig färg eller bakgrund)
#63 - 29 oktober 2011 21:06
Ja absolut - så är det vanligare med korsningar mellan arter som liknar varandra men jag sett åtskilliga korsningar även mellan grupperna mbuna-aulonocara-haplisar.

Jag skulle nog vilja påstå att skall man odla malawi för att sälja så skall man maximalt hålla 2 arter ihop och de skall inte likna varandra (då ser man om det blir kosrningar). Men har man inte malawi för att odla så kvittar det ju

Nja, menade jag nog ett normalbesatt akvarium. Då tycker jag nog att akvariebakgrunder "typ BTN" funkar bäst. Minimalt med bråk och fiskarna leker.

I akvarier med rejält hög densitet (typ affärsakvarier) behövs knappt ens något på bakrutan (vare sig färg eller bakgrund)

Nu är vi där igen OT! skrattar
Varför drabbar det alltid oss?

Som du vet gillar jag skarpt BTN typ av bakgrund. Men i bland blir det fel tycker jag. Du vat mitt argument att man inte vill skymma den dyra och fina bakgrunden med en massa växter och sten.

Annons