Jag utvecklar mitt svar till Kjell lite, eftersom jag är lite sugen att dra igång en odling igen.
Det dom 20 storodlarna drog fram på den tiden det begav sig, det var säkert bra fiskar med bra gener,MEN, tyvärr så blev dom matade med fel foder, dom såg ofta ut som svullna bleka grisar, men på den tiden så brydde sig ingen för att dom trodde att malawisar skulle se ut så.
Sedan så kom det nya foder, framförallt räkmixen, fan nu såg ju fisken ut som den såg ut i sjön, det vill säga med utväxna huvud och bra färger och bra proportioner.
Så nu börjar faktiskt kunderna bli lite kräsna, dom vill inte ha gula svullna rödzebra.
Jag har ju lite erfarenhet att sälja fisk till zooaffärer, så jag kanske ska ge dom en chans till att köpa lite svenskodlade, ekologiska, rättvisemärkta malawiciklider med ruskigt fina färger, ja med det konceptet imåste man kunna sälja fisk även i svedala, eller vad tror ni.Janne
malawi.forum24.se
Nja med all respekt för dina fiskar som de ser ut idag så - de har fantastiska färger men de ser inte längre ut som de gör i naturen.
Dock jag har absolut inte någon emot de färgmalawi (typ olika Aulonocara-korsningar) som finns i handeln idag - det är ju tidens rand att folk vill ha klatschiga färger men naturligt är det inte.
Sedan tycker jag inte att du skall köra med dåliga reklamslogans som "svenskodlade, ekologiska, rättvisemärkta". Något sådant begrepp finns inte och det enda som olika internationella miljöorganisationer stödjer är egentligen vildfångat. Men det finns inte någon märkning vare sig för odlade eller vildfångade fiskar.